Hej,

Vi bygger ett hus som levereras grundmålat som utgångsstandard men slutstrykningen återstår.
Det är ett enplanshus så vi behöver inga ställningar och huset är 160 kvm.
Var får vi räkna med att färgen kostar samt hur lång tid tar det att måla om man är två personer?
 
Vi är i samma sits som du, har ett nybyggt hus, "grundmålat" i fabrik, och vi ska måla det nu i sommar.
Jag har kommit fram till följande slutsatser:

  • Slutstrykning är det inte fråga om. Grundmålning i frabrik är inte tillräckligt bra för att räknas som grundmålat, enligt yrkesfolk och andra med erfarenhet. Jag går på det, eftersom man gärna vill att såna saker ska vara rätt från början. Dumt att chansa.
    Vi kommer att måla med Tinnova VX som färg, och det blir två strykningar. Innan dess grundmålar vi med någon bra grund som passar.
  • Vårt hus är 117 kvm, alltså lite mindre än ert. Vårt hus är också ett enplanshus, men på gavlarna är ju fasaden rätt hög upp mot taknocken (sadeltak), så beroende på vad ni har för hustyp, kanske ni behöver ställning ändå? Vi kommer att hyra en ställning från Cramo för det. Ganska billigt.
  • Jag uppskattar lite snabbt ytan som ska målas på vårt hus till 126 kvm. Enligt färghandlaren räcker 1 liter Tinnova VX till 6-8 kvm (beroende på hur mycket träet suger, och det är ju olika på första och andra strykningen). Grundmålar ni inte, suger det nog mer, gissar jag. Jag har inte prispressat än, och då har jag en prisuppgift på 1289 kr/10 liter. Om 7 kvm (6-8) "drar" en liter, "drar" 126 kvm 18 liter, alltså blir varje strykning 18 liter -> två strykningar = 36 liter. Det blir fyra tio-litersburkar, vilket ger en summa på 5156 kr.
    Lägg till grundmålning (oljebaserad utegrund) för 789 kr/10 liter (jag gissar här att det är ungefär samma åtgång, men det kan vara fel) -> 1578 kr (20 liter).
    Totalsumman för färg landar då på 6734 kr. Lägg till några hundralappar för penslar och smått, samt för byggnadsställning, om ni kommer fram till att ni behöver det.
  • Hur lång tid tar det, då? Det vet vi inte än, men fråga oss igen i slutet av juli! ;)
    När jag hjälpte min bror att måla deras hus på 135 kvm, var vi 5 personer som målade från 10-tiden till 17-tiden (tror jag). En strykning. Så att vara två personer endast, kan nog bli lite tungt. Vi hoppas själva att vi får tag i lite syskon och kompisar för de aktuella helgerna, och så får vi bjuda på lite mat och kall öl som tack.

Alla våra faktorer i beräkningarna ovan kanske inte gäller/stämmer för er, men ni kanske får ett litet hum om vad det kan kosta och lite nya tankar. Hoppas jag inte ställer till det i tankarna, bara. :)


Lycka till! :cool:
 
Vi har precis målat klart vårt enplanshus på 123 kvm. Vet ej exakt vad väggytan är. Huset kom transportmålat och vi oljade först in alla "utsatta" delar som ex ändträ o vindskenor. Vi målade med Tinnova Vx, två strykningar, och träet sög duktigt mycket första strykningen!!! För vårt hus krävdes det sammanlagt ca 180 liter färg. Vi gav 1000 kr/10 l burk, så det har landat på 18000 kr + penslar + oljan. Kanske suger träet mindre om man först grundmålar... Vi var två personer o det har väl tagit ca 8 veckor (dock nån vecka regn o sen har vi haft uppehåll för altanbygge mm).
Lycka till!
 
180 liter färg, jämfört med mina 40 + 20 liter...

18 000 kr jämfört med mina knappt 7 000 kr... Jag får nog gå igenom mina beräkningar igen, för så mycket kan det ju inte diffa. Jösses...

Om, enligt beräkningar på färgburken, en liter ska räcka till 6-8 kvm... Då borde 80 kvm kräva 10 liter... 160 kvm 20 liter...
Omvänt, då... 180 liter struket på ett hus som nog är max 150 kvm målningsyta... Då räcker en liter färg till 1,67 kvm.

Det låter helt uppåt väggarna... Målade ni i strålande sol, eller nåt?



Förlåt min skepsis i tonen. Jag har bara så svårt att smälta det. :-/
 
Det går inte att räkna med åtgången som står på förpackningarna!
Mitt enplanshus på 175 m2 drog med 2 strykningar ca 175 liter färg.
Bara till foder/knutbräder/takfot/taksprång etc som jag målat med vit färg gick det säkert 35-40 liter. :)

 
Hej Sennen,

Det är jag som har målat med "Stumpen" och det stämmer att vi har gjort av med 180 liter.

Som hon nämnde är huset på 123 m², men vi har även ett fristående garage på ca 40m² som vi har målat som ligger i dessa 180 literna, som hon glömde berätta. När jag skriver ytan är det själva hus/garage arean och INTE väggytan.

Jag kan förstå din skepsis men vi har faktiskt inte målat i solsken. Men som hon skrev sög träet riktigt mycket första strykningen.

Vi hade själva budgeterat med 10000 kr för målningen så den har vi ju nästan fördubblat.

/Ubbe
 
Hej Ubbe69!


Ja, jag misstror ingen. Hoppas ni inte tyckte jag lät nedlåtande eller nåt. Jag blev bara så fundersam. :)

Men ok... Ett garage som kanske har en målningsyta på 80 kvm, då. Och så ett lite större hus än vårt... Då bör jag åtminstone inte hamna på 18 000 kr för min egen del.

Nåja. Bra med klarlägganden.


Hoppas vi (jag) nu inte rört ihop det alldeles för "T" som började tråden... ::)
 
Jag har precis varit å köpt färg till vårt hus som är på ca 160kvm och det hamnade brutto på 11400 kr.
Jag köpte jotun demidekk.

/Niklas
 
Hej Sennen,

Jag kan som sagt hålla med dig att det låter extremt mycket och vi hade ju bara budgeterat med 10000 kr. Det enda som kan påverka är väl om träet är extremt torrt eller om man lägger på ordentligt första gången? Jag har svårt att jämföra pga att målning är ju inget man gör varje dag (tur är väl det..) men jag snålade inte in när jag strök första gången.

Jag såg i ett tidigare inlägg från dig att du skulle måla i Juli. Skriv gärna in på denna tråden när du är färdig hur mycket det gick åt för dig, skulle vara kul att jämföra.

Mvh
Ubbe

 
Jajamän. Jag återkommer när det är gjort.

Var det tungt jobb? Hur lång tid tog det för er, totalt?
 
Sennen,

Vi började i mitten av Maj och jag har en strykning kvar på hälften av vindskenorna. Det har tagit så långt tid pga att det har regnat ett par veckor av dessa + att jag har gått imellan och byggt en altan. Nu i slutet har det tagit tid för vi har bara haft västsidan kvar och när jag kommer hem från jobbet har jag sol där hela kvällen så det har fått bli på helger.

Så det är svårt att uppskatta tiden.

Tinnova VX:n är förvånansvärt lätt att stryka ut även om den suger så mycket, tänk bara på att inte snåla med färgen för då går det lättare att stryka ut + att jag tror att man måste ta på så mycket som jag har gjort för att det ska bli bra slutresultat.

Hur sedan denna färgen är med tanke på att man inte behöver grunda innan lär ju ge sig efter ett par år, man kan ju hoppas den är så bra som de säger och tester visar (Folksam), för så roligt är det ju inte att måla...

/Ubbe

 
Nej... Så roligt är det inte att måla... Och vi tänker grundmåla, dessutom. Skoj.

För att spä på nöjet ytterligare, föll det på vår lott att måla fritidshuset i sommar också. Således värt att veta hur lång tid allt tar.
Men ok, jag antar att vi kommer att ha härliga armmuskler till hösten. :D
 
Sennen,

Jag är ingen expert men hör med färghandlaren först angående grundmålning. Tinnova VX är ju framtagen och har de egenskaperna som gör att man inte behöver grundmåla vilket antagligen gör att denna färg tränger in längre i träet än "vanliga" täckfärger, om man då grundmålar stoppar kanske grundfärgen upp så att Tinnova VX inte kan tränga in så långt och inte får den fulla funktion den är framtagen för.

Det borde inte göra något men det var bara en tanke som du kanske ska höra dig för om innan.

/Ubbe
 
Japp!

Jag tänkte precis som du skriver, till att börja med, men efter att ha pratat både med folk i husbranschen, färghandlare och läst och diskuterat lite här inne, har jag kommit fram till att det blir grundmålning i alla fall.

Jag vill helt enkelt inte chansa när det gäller att måla huset första gången. Det får hellre kosta lite mer nu (och så mycket mer är det ju inte), än att riskera att det inte blir helt rätt.

Men som sagt, jag var inne på din linje först, och det skulle kunna vara rätt väg, det också.
 
Satt och läste i Nordsjös broschyrer igår...

Enligt dem själva, ska man vid nymålning (alltså inte ommålning) stryka ändträ och utsatta delar med Tinnova V Impregneringsolja, och därefter stryka två gånger med Tinnova VX i önskad kulör.
Här är det alltså färgfabrikanten som säger att man inte behöver grundmåla, trots det allerstädes gällande "köp mer av våra produkter", som brukar innebära att en tillverkare rekommenderar både hängslen och bälten, bara för att sälja mer.

Man undrar ju lite vad Nordsjö har för belägg för sina uppgifter. Och eftersom ingen kan hjälpa mig om x antal år, om det skulle bli fel och visar sig att jag borde grundmålat trots allt, blir det, som sagts innan, grundmålning också.

Inget nytt med det här inlägget, men man kan väl få hålla monologdiskussion ändå, kanske... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.