Nimajneb skrev:
Sedan ska vi inte glömma, att väldigt många skaffade sitt första hus före bredand och tex BH.... Snacka om hjältar, i dagsläget om man har en fråga så får man ju svar på några minuter här på BH.(y)
Idag sitter de hjältarna på BH och ger svar. :)
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Under min uppväxt hade jag förmånen att bo i en liten efterkrigsvilla på 75m2 plus källare. Pappa gjorde det mesta själv, och vi hade hantverkare i släkten. Jag lärde mig en del om hur man ska glra, men mycket mer om hur man inte ska göra:) när det blev fel svors det nämligen, och svors gjorde det ofta... det har gjort att jag vet hur man ska tapetsera, vet hur man kaklar, klinkrar osv. Så jag svär väl ungefär 1/3 så mycket. Men det har gjort att jag har kunnat ägna mig åt att läsa saker som bkr-regler och liknande.
Ska man renovera själv är det alltså mycket bra att ha tålamod, "läsa på" och nån man litar på att fråga.
Men svårt är det inte.
 
Ja, som redan sagts här har vi alla varit nybörjare. Dock verkar det idag som att allt måste bli perfekt redan från början, förr kunde man tillåta sig att det blev lite snett och att penseldrag syntes, men nu kan snart ingen göra ngt för att allt ska bli perfekt direkt.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Köp en halvgammal villa, renovera och lär er, först därefter är man mogen för ett nybygge.

Kom ju på att barnas kusin också köpt nytt hus, från lägenhet. Oinredd övervåning för att hålla nere priset. Att måla fasaden, anlägga trädgård och inreda övervåningen har tagit fem år, så det var ju lite tur i oruten att de hade svårt att få till graviditet, eftersom det inte fick plats nån bebis förrän övervåningen var klar. Visst kan man köpa nyckelfärdigt men då kostar det nån miljon mer.
 
Jag håller med Tory bland annat, många kloka ord. Håller med om att försök skaffa ett eget boende, det är alltid en fördel, inte bara ekonomiskt på sikt.
Först vill jag säga, vad trevligt med husköpartankar/planer, riktigt skoj även att det är mycket räknande, funderande, tittande och beslutsångest.:)

Jag är själv i er åldersgrupp, 33 och min sambo är 24. Jag hade sen innan vi träffades huset vi bor i.
Jag har bott i kåken i drygt fem år och fått ordning på det mesta, inklusive byggt dubbelgarage och lite annat. Jag gör allting själv. Nu har jag alltid varit väldigt road av att bygga och renovera, och har lärt mig mycket av min farsa som alltid hållt på och snickrat så länge jag levt. Jag har tom blivit sugen på att skaffa ett nytt hus att börja renovera och greja med. Så man är lite skadad.:)

Men min rekommendation blir att känner ni att ni har ett intresse för att greja och en vilja för att renovera så skulle jag rekommendera att köpa ett äldre hus. Inte det sämsta ni kan hitta där vitala delar måste fixas på en gång, och inte det mest renoverade och kanske dyraste. Utan satsa på något lite lagom som ni ändå känner att ni mäktar med.
Och även att ni inte har någon kunskap idag så har ni bara intresse så kan ni skaffa er kunskap och erfarenhet vartefter. Börja med något enkelt och gå på svårare saker vartefter. Ta en sak i taget och inse att ni inte kan få en kåk som är perfekt från första stund utan ta en grej i taget vart efter ekonomin och tålamodet pallar. Fråga kunnigt folk i er närhet och planera allting minutsiöst. Och om ni kanske skulle få högt flygande tankar om någonting, t.ex ett fett kök så tänk efter och försök sänka kraven och åtgärda det efter vad ekonomin tillåter just nu eller på lite sikt och gör så mycket som möjligt själva, nu spånar jag hejvilt men säg lacka luckor, ny bänkskiva och lite sånt för att få det fräscht och trivsamt. Sen på ännu längre sikt så kan man kanske greja till köket som man verkligen vill ha det. Men drömmen om det riktigt feta köket skall ju inte försvinna, tvärt om, drömmar skall man ju ha.:)

Det ekonomiska låter jag vara lite osagt, Men jag skulle räkna på ett begagnat halvschysst hus vad det kostar med marginal för att kunna spara vidare till utvecklandet av huset och förbättringar.
Bilen skulle jag nog försöka behålla.

Och tänk inte bara på vad huset kommer att kosta att köpa och vad ni behöver i kontantinsats.
Se även till att ha en buffert om än liten kvar efter husköpet, samt lite kapital till att köpa grejer som man behöver när man har kåk, t.ex: trädgårdsredskap, skottkärra, gräsklippare, verktyg osv.
En del grejer kan man ju också köpa när behovet uppstår efterhand, ibland kanske man kan få överta en del grejer av förra husägaren om de skall flytta till lägenhet. Sån deal kan ju vara vettigt att börja med om budgeten att köpa nya pinaler är liten.
Men köper man nytt blir min rekommendation att köp kvalitet från början, det lönar sig.
 
Tack för ännu fler bra svar!

Tanken är att sälja bilen för att ha råd att snabbare spara till kontantinsats. Om vi bestämmer oss för att försöka med syskon framöver behöver vi ändå byta bil och då känns det bättre att sälja förr än senare för att få ut så mycket som möjligt. Jag tänker att vi sparar så mycket vi kan några år och börjar leta hus där de "stora" sakerna är i bra skick så vi kan fokusera på ytan till att börja med. Och att vi inte börjar leta förrän vi har en summa stor nog för att täcka kontantinsats och början till renovering. Så vi iaf har en summa att börja med. Jag har personligen ganska svårt för att göra "halvdana" saker när jag vet att jag kommer vilja ändra det i framtiden. Då väntar jag hellre med att renovera öht tills jag har råd att göra som jag vill.
 
Kom ihåg att man kan köpa hus där det finns stora saker att göra också. Vi köpte ett hus 2012 med hyfsat akut behov av takbyte och ett badrum som måste renoveras, men såg till att få löfte om en renoveringskredit i samband med lånelöftet eftersom besparingarna inte räckte till både detta och kontantinsatsen. När vi är klara med dessa renoveringar så ska vi värdera om huset och lägga in krediten i huslånet.

Vi har också valt att göra dessa renoveringar ordentligt, dvs vi har inte valt billigast möjliga lösningar. En risk med detta är att totalen av gamla lån + renoveringskrediten hamnar över 85% av det nya värdet på huset. Isåfall kommer vi att få ett mindre blancolån på överskjutande del.
 
En VIKTIG sak till att tänka på när det blir dags för er att köpa det där första huset! Om du läser lite trådar här på forumet så kommer du se ett ord som återkommer gång efter gång - oftast i inlägg där någon svarar på vad trådstartaren BORDE tänkt på INNAN sitt husköp - nämligen UNDERSÖKNINGSPLIKT!!!!!!

När ni köper ert hus så är det upp till ER att undersöka skicket på huset. Att säljaren eller mäklaren säger eller till och med skriver att huset är i gott skick betyder INGENTING! Forumet är fullt av trådar där TS efter husköp skriver att de hittat den ena efter den andra bristen i deras nyköpta "fina" 70-talsvilla och nu undrar hur de ska göra för att få ersättning. Ofta verkar det hela utmynna i att de hade chansen att undersöka och kompensera för brister INNAN kontraktskrivning men att det är kört efter.... Trist att upptäcka att taket behöver läggas om tre år efter inflyttning för att det helt enkelt är föråldrat.
Då min enda kunskap i ämnet grundar sig på vad jag läst här på forumet så vare sig vill eller bör jag gå in på detaljer men jag skull STARKT rekommendera er - med tanke på er erfarenhet av husköp och renoveringsarbete - att kolla upp noga vilka krav som ställs på en husköpare. Varför inte starta en ny tråd - när det börjar bli dags - med frågan om hur ni ska agera?
Låt inte detta avskräcka er bara. Det handlar egentligen bara om att man ska veta att man ska undersöka huset noga INNAN kontrakt, inte efter. :)
 
Vi har redan tittat på en del hus i förebyggande syfte och lit både avskräckta och lurade av saker som finns under ytan. Den dagen vi letar efter allvar kommer vi absolut ta dit kunnigt folk som får kika åt oss. Sen kan man väl anlita en egen besiktningsman också?
 
Jag tog med mig en bekant, som är en erfaren snickare som jobbat mycket med äldre hus när vi var på privat visning av huset vi nu äger.
Han kunde då gå i lugn och ro och kolla efter, enligt honom, typiska fel för denna typ av hus. (Mest vanliga bristen var tydligen isolering och fuktspärr på vinden)

Man känner sig ju lite säkrare när en uppsättning vana ögon synat huset innan köpet. Falsk säkerhet eller inte kan man ju fråga sig. Men har inte dykt upp någonting oväntat än iaf.
 
Vi har i vår närhet min morbror som renoverat tre gamla trähus och underhåll av dessa. Sen min svärfar som renoverat sitt hus. Och en vän som är elektriker och även han har renoverat MYCKET. Sen känner vi en snickare men det är mer ytligt.
 
Är inte fel att ha med någon som vet lite vad man ska kolla extra noga på.
Morsan var också med på visningen och det enda hon kom ihåg och kunde uttrycka sig om var vilken enormt gräslig spisfläkt det satt installerad. :)
Så man reagerar verkligen på olika saker. :)
 
AnneFi
Måste tillägga också att när vi köpte vårt lilla hus så fick vi en tomt på 1148kvm på köpet.
Vi sa direkt att allt alla rabatter skulle rivas upp och ersättas med gräsmatta.

Vem kunde tro att jag bara ett år senare skulle spendera varje ledig minut med att ligga ute och påta i trädgården.

Istället har vi de senaste åren grävt ut flera nya rabatter, anlagt gångar i trädgården, planterat träd, satt upp odlingsbänkar och förberett för ett växthus.

Jag älskar min trädgård. Jag trodde aldrig att den kunde ge mig så mycket.

Man lär sig nya saker om sig själv hela tiden :)
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Precis, bara för att man är "ohändig" idag behöver det inte betyda att man är det för alltid. När jag träffade min sambo för sju år sedan ansåg jag mig själv vara helt bedrövligt ohändig. Jag ägde knappt ett verktyg och hade inte ens tapetserat under mina då 34 år. Uppvuxen i lägenhet med föräldrar vars sammanlagda verktygssamling gick att få ner i en minimal verktygslåda.

Efter ett och ett halvt år tillsammans köpte vi ett nedgånget fritidshus tillsamman. Detta började vi renovera och jag insåg att det går att lära sig, bara man har någon som tror på en. För två år sedan köpte vi vårt hus som vi idag bor i och det finns att göra även här. Ser absolut inte ut som i någon inredningstidning utan snarare som ett hem där det bor människor och husdjur.

Igår kväll fick jag ägna några timmar åt att bygga om pelletsbrännaren för att kunna montera en ny typ av tändelement eftersom den förra modellen har utgått. Det fanns inte i min vildaste fantasi att jag skulle fixa något sådant innan jag träffade min sambo. Inte heller att jag skulle köra med minigrävare för att anlägga el och vatten till växthuset som jag samtidigt satte upp åt oss.

Vill man så kan man och det är lättare om man tror på varandra. :)
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Jag kan som exempel nämna att jag aldrig hade renoverat eller byggt ett enda hus innan jag gjorde det för första gången.
 
  • Gilla
jeppeknaster och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.