Har fått offert från K-rauta på material till två badrum och två toaletter. Av en sk. "personal shopper". Vid sittningen påpekade jag att jag på kranarna ville ha kvalitetsmärken som håller och ändå är vettiga prismässigt, typ Mora, Grohe, FM Mattsson och liknande. Men att egentligen spelar det ingen roll vilken kran det är. Han skulle titta på detta och vad han kunde göra bäst pris på.

Har nu fått offert och då är det badkars- och duschblandare "Oras Optima 160 cc". Aldrig hört talas om Oras. Duschen samma märke, men Natura 500 Eco. Tvättställsblandarna "Oras Cubista Pop-up".

Gör Oras bra grejer eller det något polskt skräp som K-Rauta fått bra priser på?
 
Tack för länken, men vad menar du? Är Oras bra eller dåliga. Vad har de för rykte, vad har folk för erfarenheter?

Noterar från sidan du länkade till att tillverkningen sker i Finland och Olesno, Polen.
- Apropå min fråga om detta är polskt skräp... :)
 
  • Gilla
Hell
  • Laddar…
Vi har Grohe, Oras och FM Matsson hos oss. FMM är den enda som uppvisar slitage efter 5år.
 
Jag har ingen erfarenhet av Oras annat än att jag ser dem på många offentliga ställen. Det är ingen liten tillverkare. Hade de producerat skräp tror jag inte de sålt så mycket. Att förutsäga att allt från Polen är skit är bara dumt.
 
bjogul skrev:
Tack för länken, men vad menar du? Är Oras bra eller dåliga. Vad har de för rykte, vad har folk för erfarenheter?
Någon på forumet med VVS-bakgrund tyckte att Oras var dåliga pga mycket plast i konstruktionen. Låter vara osagt om vattenblandaren var tillverkad i Finland eller Polen. Använd sök-funktionen.
För övrigt, väldigt omogen kommentar från din sida. Försök hinna ikapp utvecklingen.
 
T
Älvsbyhus kör med Oras i sina hus.
 
Orsa är väl up Finlands svar på svenska Mora och danska Damixa. Inbillar mig att de ligger ganska lika i pris och kvalitet.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Oras ska det vara, inte Orsa! Sabla autocorrect.
 
P
Vi har Oras i kök, toalett och tvättstuga.. Inga som helst problem efter 4år.

Sen detta med 160cc dusch/badkarsblandare... I Sverige så har 160cc varit standard länge men i andra delar av Europa är 150cc standard.
Skulle jag göra ett badrum idag så skulle jag dra ut rören från väggen med 150cc i stället för 160cc. Detta för att få ett större urval av blandare.. Det finns adaptrar mellan 150&160 med dom bygger på djupet och enligt flera rörisar blir dom blir aldrig bra. Bara en tanke om ni en gång i framtiden behöver/vill byta blandare..
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
isolde skrev:
Någon på forumet med VVS-bakgrund tyckte att Oras var dåliga pga mycket plast i konstruktionen. Låter vara osagt om vattenblandaren var tillverkad i Finland eller Polen. Använd sök-funktionen.
Tack för info. Jag hade dock sett detta. Nu frågade jag om specifika produkter till dusch, badkar och handfat. Dessutom kan ju kvalitet skilja sig över tid. Ibland händer det ju också att andra människor än de som svarade i en tidigare tråd kan ha något att tillföra.

isolde skrev:
För övrigt, väldigt omogen kommentar från din sida. Försök hinna ikapp utvecklingen.
Den info jag fått som lekman är att man ska passa sig för icke-märken, och att t.ex. Ikeas blandare inte är nån höjdare. Det kanske inte är sant. Det finns många områden att fördjupa sig i om man ska försöka hinna ikapp utvecklingen. Jag viker ner när det gäller blandare och VVS-utrustning. Det köper jag för sällan.

Vilken kommentar är det som från min sida är väldigt omogen? Polskt skräp? Jag tror du förstod vad jag menade. Själv tycker jag det är ganska trist med "Använd sök-funktionen poliser". Jag vill dock tacka för att du tog dig tid att svara också.

fn76 skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Oras annat än att jag ser dem på många offentliga ställen. Det är ingen liten tillverkare. Hade de producerat skräp tror jag inte de sålt så mycket.
Tack för info. Jag har aldrig hört talas om dem, men då är jag å andra sidan inte alls någon som har koll på blandar-tillverkare eller uppmärksammar vilka märken som sitter på offentliga toaletter och hotell. Däremot vill jag att de som jag köper till mitt hem ska hålla och inte orsaka vattenskador.
fn76 skrev:
Att förutsäga att allt från Polen är skit är bara dumt.
En smiley är ett sätt att markera att man inte är helt allvarlig med det som skrivs.
 
  • Gilla
Hell
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Orsa är väl up Finlands svar på svenska Mora och danska Damixa. Inbillar mig att de ligger ganska lika i pris och kvalitet.
Ibland blir det ändå väldigt roligt när telefonen hjälper till :D
 
TheStills skrev:
Vi har Oras i kök, toalett och tvättstuga.. Inga som helst problem efter 4år.

Sen detta med 160cc dusch/badkarsblandare... I Sverige så har 160cc varit standard länge men i andra delar av Europa är 150cc standard.
Skulle jag göra ett badrum idag så skulle jag dra ut rören från väggen med 150cc i stället för 160cc. Detta för att få ett större urval av blandare.. Det finns adaptrar mellan 150&160 med dom bygger på djupet och enligt flera rörisar blir dom blir aldrig bra. Bara en tanke om ni en gång i framtiden behöver/vill byta blandare..
OK. Blir det billigare om man lägger sig på Europa-standard, 150 cc? Jag antar att detta handlar om huruvida det ska vara 15 eller 16 cm mellan kall- och varmvattenröret?
 
Vi har Oras i 2 badrum dusch och badkar (deras Optima), De fungerar bra hittils efter ca 4 år. Jag valde dels utifrån att det är ett välkänt märke (i Finland), dels för jag tyckte att känslan i av och på reglaget var bra.
 
  • Gilla
bjogul
  • Laddar…
Det är helt rätt att satsa på kvalitetsprodukter när det kommer till kranar och dit hör ju naturligtvis Oras... trodde jag alla visste som aktivt letade kranar.
Vi köpte Oras till senaste badrumsrenoveringen och det lönade sig verkligen att surfa runt efter bästa pris. Tror jag hittade både takduschen och beröringsfria tvättställskranen 50-60% under listpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.