Jag är i startgropar och funderingar på att bygga en vinterisolerad altan som sedan har en balkong ovanför.
20130203_143211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut.. Nu är det så att den gamla balkongen över ska rivas eller byggas ut på altanen
Så altanen kommer vara 520cm bred och minst 520cm utåt kan vara mer ifall mått osv på glas m.m. blir bättre så..
Hade tänkt ha gjuten platta med golvvärme(från vattenburen golvvärme i huset) sen klinkers på detta
Glasskjutdörrar med bra isolerings o energi värde.. Vilka som ska vara öppningsbara är ännu inte bestämt men just nu är det alla 3 sidor Sen hörnen ska bestå av fasta partier så altanen inte är fyrkantig med spetsiga hörn utan blir 4 kanter fram till såhär(uppifrån):
kantigtU.jpg
Vet ej vad formen kallas

Det jag nu vill ha lite bra tips på är hur jag ska bygga taket på altanen o golvet på balkongen som ska vara över då det ska vara vattentätt och isolerat
Sen för att det ska hålla i längre tid om man ska använda stålbalkar som bärlag?

Är tacksam för alla tips angående bygget med material och priser osv!
 
Redigerat:
I pincip är det en utbyggnad med platt tak.
Ett sätt att lösa det är att använda sig av limträ/kertubalkar för att få hållfasthet och minimera svikt. Bjälklaget/taket läggs med lutning utåt för avrinning. Jag hade föreslagit följade uppbyggnad av bjälklaget:
- limträ/kertu (med isolering emellan)
- masonite, oljehärdad, alt. någon lämplig väv.
- 28x45 läkt (för luftspalt)
- råspont
- takpapp (kan ev uteslutas)
- varmsvetsad epdm-duk (klarar i princip 0% lutning)
- trall som sätts på kilsågade reglar uppe på ytskicktet.

Problemet är hur man löser luftspalten i bakkant mot befintlig vägg, en vanlig lösning är att man hoppar detta och har bara öppet i framkant. En annan lösning är att lägga bjälklaget från sida till sida istället för ut från vägg, men i ditt fall blir då det innersta facken ändå täta i en ände.

Edit: Kul projekt, och välkommen, hoppas du lägger upp bilder på hur det framskrider, tror många har liknande tankar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Earthquakebat
  • Laddar…
Det ska jag försöka att göra (lägga upp bilder)
Har totalrenoverat hela huset och ska börja utomhus nu tänkte jag..

Är detta limträ/kertubalkar väldigt framtids säkert? Då jag själv känner att trä efter ett gäng år ger sig.. därav min tanke på järnbalkar som ska hålla uppe allt samt verkligen hålla för ett balkong kalas t.ex :) Likaså plåttak som valsats för avrinning av vattnet
 
Redigerat:
Motsvarande kostruktion i järn (galvat) kommer väga minst 1,5ton och då har du betydligt mer svikt än en i trä, sedan är det dyrt och kräver planering.

Trät kommer vara skyddat under tak så där behöver du inte vara oroligt. Det svåra i din kostruktion är att få det tätt uppeifrån.

Plåttak är det många som lägger, men det finns olika åsiker hur tätt det är i praktiken vid låg lutning. I ditt fall kanske det funkar då trallen hindrar i viss mån snön att täcka plåttaket. Men detta är jag inte så hemma på annat än att många hus har plåt på "platta" tak och det verkar fungera.
 
pbengtsson kom med alternativet EPDM men jag skulle gärna vilja ha fler alternativ på tätningen uppifrån som är under trallen på balkongen som ska göra så vattnet har lätt att rinna av i hängrännor.
 
Jag går i tankar på balkongbygge över befintlig altan. Någon som har bra tips på "förstärkning" på balkongolv, då jag gärna vill ha utomhusspa på balkongen? (tänkt en utomhusspa fö 4 pers - väger väl endel). Visst måste jag ha bygglov för att göra balkongen större (betydligt större - från 1,5X2 till 5X4 m)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.