Jag och min sambo har börjat titta på hus. Vi har tittat runt lite på Älvsbyhus och Smålandsvillan.
Har läst både ris och ros om båda, vågar man skriva kontrakt med nån av dem? Någon som haft problem eller kanske inte haft några problem? Snälla berätta isåfall och hjälp mig att komma lite närmare mitt beslut!
Eller vet ni nåt hustillverkare som kanske är bättre? Kom gärna med förslag.

Tack så länge! :)
 
Hej. Vi har valt att bygga med Älvsbyhus då vår tidigare hustillverkare Björklidenhus gick i konkurs precis innan vi skulle gjuta plattan. Vårt hus kommer monteras vecka 18 och hitills har allt fungerat mycket bra med Älvsbyhus. Allt praktiskt med avtal, bygglov, tidplan och stöd från säljare och huvudkontor har gått bättre än vad vi någonsin hoppats på. Det har märkts att ÄH bygger många hus och att de har en byggprocess som är inarbetad. Märk väl att vi inte byggt huset ännu.......så mer feedback kommer efter vecka 18 då huset skall vara monterat.
 
Åh va spännande! Du får gärna skriva hur det gick när allt är på plats :) hoppas ni blir nöjda!
 
Hej!

Har precis byggt en Smålandsvilla. Allt har gått som på räls. Leveransdatum med mer har stämt på dagen. Började gräva den 7 januari, huset kom den 21 januari och den 18 februari var det slutbesiktning. På besiktningen var det bara några små fel som fixades omgående. Och inte minst kalkylen har stämt till 99% vilket vi har värdesatt. Finishen är jätte bra på allt.

Dock så verkar det som om man ska ifråga sätt entreprenören som gör grunden. Det tillkom lite för många "oväntade" kostnader som vore ganska uppenbara att upptäcka och kunna meddela i ett tidigt skedde.

Vi ska inreda övervåningen själva och det följt med konstruktionsritningar och tips hur man ska göra.

//Calle
 
Bör för närvarande i en 10 år gammal Smålandsvilla. Kollade även på Älvsbyhus men de föll pga att de helt enkelt var så (ni som bor i Ä-byhus får blunda) så mördande tråkiga. Smålandsvillans är också fyrkantiga, omoderna och intetsägande dussinhus men nog tyckte vi ändå att Ä-byhus var snäppet sämre.

Jag tror att ni får kolla på vad det är ni prioriterar mest. Är det mycket utrymme för pengarna så är båda husmodellerna oslagbara. Är det lite "guldkant" eller lite "lyx" ni vill ha i boendet så kostar detta multum att lägga till i efterhand, om ni inte tar måleriförberett och lägger en massa egen tid och pengar på att lyxa till huset. Jag vet folk som har lagt ner mycket tid och pengar på att "pimpa" sina SMV och visst det blir lite finare och lyxigare, men du har kvar samma 80-talskänsla i husen oavsett, även om jag vet att SMV har blivit bättre på senare år med att erbjuda öppna planlösningar, mer ljusinsläpp etc. A-byhus står väl kvar på samma ställe som de gjorde på 70-talet design- och utseendemässigt.

Ni ska ställa er frågan vad är det som ni prioriterar, vad vill ni uppnå? Är det bara att kunna bygga ett billigt hus så absolut, vi byggde vår SMV istället för att köpa eller hyra en omodern 3-rumslägenhet, och det är så det har känts att bo i huset under dessa år. Oerhört ospännande, men tryggt och stabilt och beprövat. Är du en sån som gillar spotlights, exklusiva material, golvvärme, panoramafönster, skräddarsydda lösningar etc så har du kommit helt fel...

Lycka till! Och fråga på om ni har fler funderingar. Som rakt svar på er tydliga fråga, SMV eller Ä-byhus skulle vi valt SMV alla dagar i veckan.

/S
 
Tack för ditt svar steve5432!
Vi är inte ute efter "lyx" och gillar verkligen SMV och deras planlösningar. Jag vet inte hur det var för 10 år sedan men nu tycker jag att de har väldigt många fina hur, vi vill inte ha det "moderna" och tycker därför SMV passar oss bra.
Alltid bra o jämföra och höra vad andra tycker.

Vi prioriterar ett billigt men bra hus. Och jag tycker SMV uppfyller de kraven.
Hur gick det när ni byggde huset, var där några problem? Jag har hört lite både och. Att nåt hus inte blivit godkänt vid slutbesiktning. Småsaker som ska fixas men ingen kommer och gör det. Men allt gick enligt era planer?
 
Hej!

Va kul o höra att allt gått som på räls! :)
Får jag fråga vilket hus ni valt? O det där med grunden, får man välja vem som ska göra grunden? Vi har nämligen en kompis som jobbar med att göra grunder och tänkte i så fall ta honom.

Skönt o höra att ni blev nöjda och hoppas övervåningen blir fin fin :)
 
Tack för det ginnfilt :)
 
Mitt tips är att jämföra med övriga tillverkares mindre valbara serier. Eksjöhus, myresjöhus och trivselregler har det allihop. Tittar man på priserna så ligger de i linje med exempelvis smv.
 
troja: ja vi får göra det, tack för ditt tips :)
 
troja skrev:
Mitt tips är att jämföra med övriga tillverkares mindre valbara serier. Eksjöhus, myresjöhus och trivselregler har det allihop. Tittar man på priserna så ligger de i linje med exempelvis smv.
ligger dom husen i samma prisklass som älvsbyhus och smv. när vi byggde så va skillnaden rätt så stor mellan eksjöhuset vi byggde och smv
 
  • Gilla
lijnah
  • Laddar…
Jag har ju inga exakta siffror men vårt eksjöhus ligger ca 200000 över ett smv Kalmar.

Sen kan man ju köpa eksjöhus prio serie om man vill ha ett enplanshus, då kommer man ner lite till i pris. Myresjöhus har ju sin smart-serie, trivselhus har wise osv.

Alla säljare jag kontaktade innan vi beställde vårt hus var mycket behjälpliga med att ge ett bra riktpris . Nästan alla iaf...
 
  • Gilla
lijnah
  • Laddar…
Tack! Det finns mycket o kolla o jämföra. Det får ta sin tid :)
 
Det viktiga är ju att ni känner er nöjda i slutet. Låt det ta den tid det tar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.