Jag håller på att installera en ny fläkt i köket. För att kunna koppla på imkanalen till fläkten, som är 35 cm till vänster än den gamla fläkten, måste jag antingen:

- Koppla två stycken 90 graders krökar o sedan flexibelt spirorör

eller:
- Göra ett helt nytt hål i taket till vinden o flytta det gamla spiroröret helt och hållet.

Det sista alternativet är ju bättre ur fläktsynpunkt, men jobbigare ur monteringssynpunkt. Hur mycket försämras fläktens kapacitet med två 90 graders böjar? Hur skulle ni dölja de två 90 graders böjarna(kakel eller rostfritt som fläkten)? Hur skulle ni gjort? Ska sotarn komma åt röret?

Röret är 120 mm i diameter
 
Så i mitt fall blir det som om öret vore två meter längre...... hmmm :-/
 
en sak till....

imkanalen ska isoleras med brandhärdig isolering IS-15 tror jag den heter, vilken är 3 cm tjock och har hönsnät på ena sidan. Tror det finns färdigisolerad imkanal från lindab annars. Detta har brandmannen synpunkter på.
 
Ja, precis så ser den nuvarande imkanalen ut. Det lutar åt att göra ett nytt hål i taket. Jag hade hoppats att jag skulle slippa det.
 
fast du får ju mer valuta för fläkpengarna - kortare rör, bättre blås i pipan. Köp dock en liten slutpipa med tak så du inte får ner regn/snö/fåglar i pipan.
 
Den var la enkel *LOL* då vi har liknande problem :D

Gör en box runt rören, där kan Du t ex dra belysning också somkan t ex sitta på vars sida om fläktkåpan/fläkten. Flexibla rör med runda böjar i 'boxen' är en mkt lättare och enklare lösning än stela nittiogradare. Och detta blir mkt snyggt:D

Hälsar ingrid på 'g' med liknande lösning

PS En del fläktkåpesäljare har bild på detta i sina broschyrer.
 
Vilka har en bild på detta? Jag skulle gärna vilja se det på bild.

Ska ni kakla er "box" eller vad ska den ha för ytskikt? Hur gör ni den öppningsbar för sotarn?

Mycket frågor 8)
 
Urp ber att få återkomma när jag kollat igenom vilken broschyr det var i - just nu badar vi i broschyrer å tidningar etc. Man kan kakla, man kan bygga in å måla man kan göra 'vadmanvill' :D

Hälsar Ingrid
 
men hur gör ni den öppningsbar för sotarn? ??? På ett snyggt sätt alltså.
 
lastkaj skrev:
men hur gör ni den öppningsbar för sotarn? ??? På ett snyggt sätt alltså.
t-rör och brandklassat renslock
www.pvg.se
RENSLOCK 125 ISOL BDEG-2

 
Hej hopp,

Det är ett sätt, vi tänkte sätta en borttagbar front på våran 'box, alternativ sida då. Jag hitrar ju GIVETVIS inte igen den där bilden jag ahr sett men det är i en köksfirmekatalog( jag har över en halvmeter av tidningar just nu suck - och ännu inget beställt)
 
Om du "råkar" hitta den inom en snar framtid är jag intresserad.

Jag kommer nog att ha ett flexibelt rör och bygga en box runt den som jag kaklar in. På något sätt ska jag göra den box avtagbar också, fast hur vet jag inte ännu. Det återstår att lösa..... ???
 
lastkaj skrev:
Om du "råkar" hitta den inom en snar framtid är jag intresserad.

Jag kommer nog att ha ett flexibelt rör och bygga en box runt den som jag kaklar in. På något sätt ska jag göra den box avtagbar också, fast hur vet jag inte ännu. Det återstår att lösa..... ???
varför inte i rostfritt...fixar en plåtis ;D
 
Jag var inne på rostfritt ett tag. Jag tror att det blir diskretare med kakel, men det kan bli snyggt med rostfritt också..... Jag har helt enkelt väldigt svårt att bestämma mig. :-[

Det blir ju faktiskt enklare att skruva bort en rostfri box än en kakelbox. Skruvarna smälter in bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.