Vi målade 60 kvm av våra golv vita i somras/höstas med en golvfärg som skulle tåla lättare industri. Den skulle vara så nära en tvåkomponentsfärg det gick att komma.
Butiken rekommenderade just denna färg då vi ville ha en extra slitstark färg.
Problemet var att det blev märken i golvet bara barnen råkade ramla med ett par jeans på sig. Gnuggar man lite extra på en fläck med en mjuk trasa blir det strukturförändringar och fläckar i färgen på en gång. Dessa går alltså inte bort. Strukturen i färgen är en helt annan än på övriga ytor.
Färgbutiken kom ut till oss igår för att se på hur golvet såg ut.
Dom höll med om att det INTE skulle se ut så och tog sedan kontakt med färgleverantören.
Tydligen så har färgbutiken gjort fel.
Denna färg dom sålde till oss, skulle för att få ett hållbart resultat, lackas med en hårdlack efter målning. Detta var något dom inte själva visste och nu erbjuder dom oss kompensation i form av att vi skulle få ny färg och lack gratis av dem, men vi kommer själva få stå för jobbet.
Det betyder att vi måste plocka bort lister och slipa upp hela golvet, måla om och sedan lacka det 2 ggr. Vi kommer inte att kunna nyttja nedervåningen på 1 1/2 vecka under härdningstiden, sedan ska listerna sättas tillbaka och ev. skadade lister köpas nya. Det är flera timmars arbete som vi kommer få stå för själva.
Jag ville att färgbutiken som gjort felet från början skulle stå för jobbet också, men det var det tydligen inte tal om.
Borde jag inte kunna kräva det efter att dom har gjort det fel som dom gjort?
Eller?
Är lite frustrerad just nu....
 
Listerna måste väl iofs kanske inte tas bort men det är ju ändå en del jobb att tömma rummet. Sen behöver man väl bara slipa upp ytan något för att färgen skall fästa?

Merjobbet är väl eg bara att tömma rummet å slipa det lite lätt? Det andra hade ni ju behövt göra iaf om ni fått rätt info från början?
 
Listerna måste bort. Det kommer inte bli bra annars.
Men förarbetet är ju detsamma som första gången. Nu är det ett extra lager färg+ lacken. Vi hade nog valt en annan golvfärg om vi vetat att det krävdes så mycket merjobb... Men att tömma rummen är ett jättejobb... Allt som ska ner i kartonger och soffan som måste monteras ned i mindre delar... Allt detta med 3 barn varav det tredje är beräknat att födas om 5 dagar...
suck... Skulle vilja att vi kunde göra ngt roligare med föräldraledigheten än detta omjobb...
 
Något mer måste ni kunna begära. Färgen har ni ju betalat för så det är ju egentligen ingen kompensation, så det är ju lacken i så fall men det tycker jag verkligen är att göra det lätt för sig för affären. Låt dom känna av deras okunskap mer än så. Att låta dom göra om allt kanske är lite tuft men att dom gör underarbetet och ni röjer golven och målar kan kännas som en mer realistisk kompromiss.
 
Ja, något i den stilen tycker jag också. Lacka hade vi fått göra ändå vid första tillfället, men förarbetet är ju sååå surt att hålla på med.... Det är ändå en Nordsjö Ide' och design- butik. Dom gör ju reklam för sig att vara så kunniga...
 
Ni får väl ta en vända till och förklara "att bara för ett misstag gjorts, behöver dom inte få en missnöjd kund".
jag tycker nog att butiken skall stå för själva målaren och färg i detta fall.
Flytta möbler osv får ni stå ut med.
 
Om ni anlitat målare som utfört arbetet och rekommenderat denna färg så hade det varit rimligt att de gjort om allt och ersatt både färg och arbete. Nu har ni köpt färg och målat själva. Jag tycker nog att färgaffären tar sitt ansvar när de levererar ny färg och lack utan kostnad. Att de skall betala för arbetet också verkar inte rimligt, även om jag förstår att det känns surt att göra om.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Magnus_Andersson skrev:
Om ni anlitat målare som utfört arbetet och rekommenderat denna färg så hade det varit rimligt att de gjort om allt och ersatt både färg och arbete. Nu har ni köpt färg och målat själva. Jag tycker nog att färgaffären tar sitt ansvar när de levererar ny färg och lack utan kostnad. Att de skall betala för arbetet också verkar inte rimligt, även om jag förstår att det känns surt att göra om.
Nja, med ny färg och lack har de ju inte fått någonting alls egentligen, bara det de skulle fått från början.
Ett par jag känner flyktigt målade sitt nya hus, ingenstans på burken till grundfärgen stod det att den skulle målas vått i vått, dvs inte torka. Följden blev lite skrovel i den färdiga ytan, inget man ser om man inte vet om det. De är båda jurister och fick åt sig ny färg + 10 000 - 15 000 kr i kompensation. Färgen sålde de sen på Blocket...
 
Tapetserade en gång med dyra fina tapeter. Blev rekommenderad fel lim för just dessa tapeter, limmet trängde igenom tapeten.

Butiken stod för nya tapeter och en målare som fixade allt...
 
Ifall ni har mer renoveringsarbeten på gång inom något år så kan ni kanske försöka få ut presentkort för några tusenlappar?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ni har helt klart rätt till ny färg. Det är deras skyldighet att leverera då de levererat en felaktig produkt. De behöver dock inte bjuda på lacken. Men de har skyldighet att stå för era omkostnader. För att reklamera färgen. Resor eller om ni blir tvungna att vara lediga från jobbet för att hämta upp ny färg m.m. Vet dock inte om de är skyldiga att ersätta er för de skador den felaktiga färgen skapade.Det tror jag dock. För det går ju troligtvis inte bara att måla rakt på den gamla färgen. Ring kommunens konsumentupplysare där får du veta alla dina rättigheter och skyldigheter. Sen pratar du med färgaffären. De är nog inte så sugna på att få en missnöjd kund som sprider dålig reklam när de ändå måste betala färg och vissa omkostnader. Butiken vet garanterat vad som är deras skyldigter men om inte du vet dina rättigheter kommer de inte bråka mer än nödvändigt.

Senast när mina nyinköpta dörrkarmar visade sig innehålla flera felaktigheter från fabrik. Åkte jag ner direkt utan kvitto och ville byta. De ville först tvinga mig att visa kvitto. Jag sa till butikschefen att jag accepterade det. Men upplyste honom att det räckte med ett kontoutdrag som kan styrka när jag köpt varan så det inte skulle bli några problem att fixa. Sen förklarade jag att jag på grund av att jag skulle resa bara kunde komma på söndag men då var tvungen att ta ledigt 2 timmar från jobbet och att han var tvungen att stå för de omkostnaderna det skulle innebära för mig att ta mig till affären och min lediga tid 900-1000 kr. Eftersom att han helt klart redan från början visste att jag hade rätten på min sida löste de allt på plats direkt. Det krävdes att vi öppnade ytterligare tre paket för att få en komplett karm. Jag åkte därifrån som nöjd kund utan att kräva någon kompensation som jag hade rätt till. Butikschefen var dock ganska missnöjd med Swedoors kvalitet efter detta. Kan tänka mig att de fick ett mindre glatt samtal då karmarna hade uppenbar produktions brister.

Skriv gärna hur historien slutar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.