Hej Hopp!

Vi har en tomt som vi inte har nån brådska att bygga på , vilket är jätteskönt eftersom man vill hinna tänka igenom detta stora projekt ordentligt!

Det är en stor tomt på 9000 km2 lite enskilt ute på landet. Tomten ligger som på ett gärde och har inga grannar brevid.

Vi funderar hit och dit på hur vi ska gå till väga, om vi ska köpa färdigt hus med totalentreprenad eller om vi ska bygga med lokal byggfirma kanske i leca-sten så nu vill jag ha tips på husmodeller i puts som skulle passa så ute på landet. Vill ha något rejält som inte är för "modernt" i stil.

Behöver inspiration så dela gärna med er!

//Stina
 
Mitt tips är att ni åker runt på landsbygden runtom er för att bli inspirerade.
Hus brukar bli bäst om de speglar det kulturlandskap de befinner sig i.
FOtografera gärna detaljer, kulörer m.m som tilltalar er.
Beställ hem alla kataloger med hus som ni kan finna.
Dränk er i "husporr" som Sköna Hem, Hus & Hem etc. (finns att läsa på biblioteken)
 
Hemmakatten
Passa och passa.... Jag menar nog att det mesta kan passa. Det viktigaste är att ta hänsyn till tomten och närmaste omgivningarna så att huset smälter in i miljön. Tänk på huruvida ett enplanshus, 1½- eller 2-planshus är vackrast. Kanske ett vinklat hus för attfå en solhörna, ett långsmalt hus för att få en vacker utsikt från ett håll, stora fönster för härlig ute/innekänsla om ingen insyn finns mm mm. Så här kan man hålla på och tänka länge, vrida och vända på saker och ting.

Vi bor också på landet och är omgivna av dessa röda stugor och gula hus,vilket föör många symboliserar "det idylliska landet". Det är bara det att förebilden är från 1800-talet och nog måste vi ha något att lägga till även från vår tidsepok. De "stenhus" vi haromkring oss är byggda på 30-60-talet. De flesta inte alls vackra, utan tvärtom smålådaktiga , ofta med en hög källarvåning med garage i.

Sedan finns det också några riktigt vackra stenhus häromkring. Och det är oftast lite större hus/gårdar från kanske 1880-1930. Det vackra med dessa är proportionerna och balansen mellan tak och vägg. Inte tungt alls (med tanke på att dessa ofta är 2-planshus och stora), utan tvärtom nästan lite elegant.

Visst kan ni bygga ett stenhus med avtryck från vår tid men ändå med tyngd i landskapet!

Själva hade vi hela tiden tänkt att bygga stenhus, men när vi fick se tomten vi sedan köpte så ändrade vi oss. Ett trähus kändes alldeles rätt på just vår tomt (precis som er en stor tomt). Vi valde att bygga ett enplanshus med moderna linjer, platt tak som hukar lite i naturen, brunlaserat och med stora fönsterpartier mot sjön. Vi, och faktiskt kommunen som gav oss bygglov, tycker att det kommer att bli mycket vackert och passa väl in.

Jag tycker ni skall ta kontakt med några arkitekter. Det behöver inte alls bli dyrare. Men ni får då ett garanterat unikthus ritat speciellt för och för er tomt. Sedan är volvos förslag om att beställa hem en massa huskatalagor alldeles utmärkt eftersom ni då kan sålla ut mer vad det är ni tycker om. Håller också med volvo att om ni tänker bygga ett typiskt "kultur"hus så är det inte så vackert med en skånelänga i hälsingenatur.
 
Håller med volvo, åk runt o kolla hur traditionen är i området. Stenhus är jag personligen tveksam till på landet, även om en putsad fasad (gärna funkis) är väldigt snyggt.

Kan också ge ett tips på litteratur i ämnet. Har lånat boken "Villabyggarna" , Byggförlaget, och där berättar tre familjer om sina drömhus. Det som var mest intressant för mig, och kanske också för er, var familjen som byggde utanför Östersund, Jämtland och hur dom inspirerades av den lokala byggtraditionen. Blev så fascinerad, och av en tillfällighet ska jag åka i trakterna där uppe, så kanske blir det en sväng förbi Kälom som byn heter.

Bra att ni har tid på er, då blir det genomtänkt på alla sätt. Lycka till!

/me
 
Du bad om inspirations bilder. Så här ritade vi vårat hus. Det saknas tak över entrén samt en carport (carporten är sommarens projekt) Vi tittade på många hus, i kataloger och i tidningar.... hade kontakt med två akitekter men kom fram till att det vi ritat själva passade bäst för oss och tomten. Så fundera noga på vad ni gillar och bry er inte så mkt om vad andra anser.

http://www.tillenius.com/hus

/SATI

 
SATI:

Snyggt "balkongräcke" i smide. Vart har du köpt det och vad kostade det per meter??

 
Det ingick i bygget så jag vet tyvärr inte kostnad för det.

Vi har själva bestämt hur det ska se ut ifrån ett system med delar som Montano har(du kan ladda ner deras katalog från webbsidan www.montano.se). Däremot är jag inte riktigt nöjd med att det kom i sektioner som monterades ihop. Alternativet är väl att smida på plats och det är väl ganska dyrt så jag får väl leva med en och annan bult...

/SATI
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.