Hur vanligt är det att man själv gör rördragningarna i samband med ett badrumsbygge? I vårt fall är rörmockaren den största delen av kostnaden och vi överväger att anlita en snickare som gör rördragningen själv mycket billigare. Det gäller väl samma sak med rördragning som med våtrum, att om det är fackmannamässigt gjort så påverkar det inte försäkringen så länge dokumentation finns?
 
Varför inte en kompromiss?
Firman som gjort de mesta i vårt hus jobbar så här, de gör allt förarbete... drar rör för avlopp, vatten mm och förbereder allt så när väl rörmockaren kommer så behöver han bara koppla in grejerna.
Dock bör snickaren och rörisen vara synkade så att snickaren drar alla rör som rörmockaren vill ha dem.
 
Jag drog allt själv. Dock gäller det att kolla av att saker hamnar som röris önskar annars kan det bli jobbigt.

Fota massor!
 
Också dragit själv. Med dagens pex-rör och klämringskopplingar är det ganska enkelt skulle jag vilja påstå. Bara man är noggrann och läser på (så att avloppet får rätt lutning tex). Betydligt svårare att lägga synliga rör så att det blir snyggt.

Dokument för självkontroll (och provtryckning) finns ofta att ladda ner från tillverkarens hemsida.
 
Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har dragit alla rör i de hus jag byggt.

Exakt vad är det för rördragning det handlar om?
 
Verkar som att det är rätt vanligt att dra själv.
I vårt fall handlar det om att vi anlitar en "hobby"-snickare som gjort en handfull badrum där han också dragit rör. Det är alltså inte vi själva. Han har i sin tur en firma vid sidan av så ROT är möjligt. Däremot så har han inte någon så kallad våtrumsbehörighet. Och inga försäkringar. Jag vet inte riktigt vad det är vi riskerar i så fall, men det borde väl vara så att OM det blir dåligt gjort och olyckan är framme så kan vi kräva av honom att åtgärda då han gjort ett dåligt jobb, men eftersom han inte har några försäkringar som gäller så riskerar vi att han inte kan bära den kostnaden och går omkull, och då står vi där med ett dåligt jobb?

andersmc skrev:
Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har dragit alla rör i de hus jag byggt.

Exakt vad är det för rördragning det handlar om?
Det handlar om att bygga om ett vanligt rum till ett badrum. Det ska dras vatten och avlopp ifrån grunden upp till andra våningen via varmvattenberedaren på vägen. Ganska omfattande jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.