Jag kommer inom en snar framtid att köpa mig en stomspikpistol, för dels då spikning av stomme, men främst för spikning av råspont och fasadbrädor. Då vill man ju mata på lite och att kompressorn ska hinna med. Just nu har jag en liten pluttig meec, som funkar bra till dyckerpistolen, då den är liten och smidig, men till stompistolen misstänker jag att det blir lite mycket vänta mest hela tiden.

Så vad kan vara ett bra alternativ på en större. Vill köpa så liten som möjligt pga av smidigheten, men som klarar av mina jobb utan problem, och främst inte kostar så mycket. Än så länge är jag nöjd med min meec men inte använt den så mycket, och tänker att jag kan köpa en sådan igen, men då större denna gången. Såg att de hade kampanj nu på en som kanske är lagom, http://www.jula.se/kompressor-50-l-2200-w-200013 vad tror ni, bra eller dåligt köp?
 
det borde räcka, jag har spikat panel, råspont och stomme med en abac 1.5hp, och det har väl räckt precis på håret om man pangar på för fullt (90 spik) och tömmer magasinet fort.
 
ok, så den där kanske är i största laget? Kanske skulle satsa på en på ca 2hp istället, så riskerar man inte att propparna ryker, alt måste köra tre fas. Tex en sådan här http://www.jula.se/kompressor-8-8-l-200073 verkar smidig, och att man verkar kunna köra två stycken när man inte ska gå för högtryck.
 
Jag skulle valt en pistol med minst 10bar (tanktryck) som sen regleras ner till 6bar ut, de sätter igång att trycka upp luft vid 7 bar igen så tanktrycket ligger mellan 7 och 10 hela tiden, då kan de ge 6bar konstant till dig i slangen. En 6 Barskompressor ligger och jobbar mellan 4,5 och 6,5 hela tiden, vilket gör att du får olika slagkraft varefter du spikar om du spikar snabbt. (Spiken slås olika djupt hela tiden, vid 5 bar kommer du ha skallar som inte gått hela vägen ner)

Sen så är ju större tank bättre då den inte behöver jobba lika hårt.

En oljefri kompressor skall vila halva tiden, dvs 10min jobb 10 min vila för att svalna, annars bränner man tätringarna ganska kvickt.
 
Precis som Hubbe2 säger så ska man försöka hitta en kompressor som har 10bar tanktryck, och sedan ställa ner den till precis under där kompressorn går igång. När du spikar stomme så spelar det ingen större roll om spikarna varierar en del i inskjutningen i träet. Så länge dom inte sticker utanför. Men med fasadpanelen så finns det en rätt snäv "sweetspot" som man ska sikta på. Och då måste pistolen ha ett konstant tryck för att få ett konstant resultat. Det är mina egna erfarenheter i alla fall.

Själv så körde jag med den billigaste 2hp 25L kompressorn jag kunde hitta när jag byggde mitt lösvirkesgarage i somras (50kvm). Jag körde den verkligen stenhårt mellan skurarna. När jag la råspont på raket så näste jag upp allt först och sedan spikade allt på ett bräde med pistol. Samma sak med en gavel som var 10 meter lång. Näste upp allt och sedan sköt alla spik på en gång.

Ja kompressorn lever fortfarande, den låter inte ens illa :D

Summa summarum: Vilken kompressor som helst fungerar! Jag tror personligen att det är viktigare att hålla pistolen ren och smörja den var 2000:de spik.
 
Octavianus skrev:
ok, så den där kanske är i största laget? Kanske skulle satsa på en på ca 2hp istället, så riskerar man inte att propparna ryker, alt måste köra tre fas. Tex en sådan här [länk] verkar smidig, och att man verkar kunna köra två stycken när man inte ska gå för högtryck.

Har precis en sån, nu har iof jag bara provat den en gång med dyckert pickan men med extremt bra resultat, ställde ner den till 4 eller 5 bar och den sköt dyckerten rakt igenom en 45*70 regel, ja regeln ska rivas så det var bara för skojs skull jag provade.

Tänkte själv köpa en pistol till just panel och liknande, vilken pistol har du klurat på Octavianus?
 
Jag har Biltemas minsta kompressor för dyckert och klammer, den orkar inte med min stomspikare, skulle inte heller rekommendera Julas 8+8 liters, det är bättre med lite mer tank, som den första maskinen du postade.
Har förresten en Biltema 50-90 mm stomspikare som jag är supernöjd med, förutom spiken där plastfnaset skjuts fast med spiken, mycket irriterade på fasadbrädor, speciellt om de ska strykas med Falu röd (färgen fäster inte på det vita plastskräpet)
 
... förresten en Biltema 50-90 mm stomspikare som jag är supernöjd med, förutom spiken där plastfnaset skjuts fast med spiken, mycket irriterade på fasadbrädor, speciellt om de ska strykas med Falu röd (färgen fäster inte på det vita plastskräpet)
Det händer rätt ofta med Gunnebos spik också, kan jag trösta dig med. :)
 
Gruvberget skrev:
förutom spiken där plastfnaset skjuts fast med spiken, mycket irriterade på fasadbrädor, speciellt om de ska strykas med Falu röd (färgen fäster inte på det vita plastskräpet)
Händer även med Essves spik, dock lätt att borsta bort fnaset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.