AnneFi
Hej!
Har skissat på mitt framtida kök i flera år nu.
I veckan kom vi på en helt ny lösning där ett hörnskafferi skulle kunna få plats.

Problemet är bara att Ikea har ingen lösning för detta.

Är det någon som har byggt ett själv?
Vill gärna veta hur andra har gjort och bilder är ju naturligvis ett stort plus :)

Input om vilka mått som rekommenderas uppskattas!

Förstår inte varför inte Ikea har ett hörnskafferi när de har hörngarderober.
 
Du kan ju köpa hörnbänkskåpen och sätta i flera våningar?
 
AnneFi
Ikea har tyvärr inget skåp för det.
Jag vill alltså ha ett skåp som bryter hörnet.
 
AnneFi
Är det ingen som har ett skafferi i sitt kök?

Är det en dålig idé att sätta skafferiet bredvid högskåpet med ugnen?
 
Hej,

Jag hade ett IKEA-kök (som jag själv ej planerat) en gång för ett antal år sedan. Där hade man byggt in ugnen i ett högskåp bredvid "skafferiet" (som var ett vanligt IKEA-högskåp). Det blev bra varmt i det skåpet kan jag lova. Räkna med betydligt kortare hållbarhet på bröd etc ifall du bygger så....
 
Vårt marbodalkök har en extra skiva/vägg mellan ugn och hörnskåp/skafferi för att undvika detta, och det fungerar. Samt även mot andra hållet där frysen står.
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
AnneFi
Tack för svar.

jag ska försöka hitta ett program så jag kan visa hur vi har tänkt det,
tyvärr fungerar det inte att rita i ikeas program om man har många hörn i köket. grymt irriterande,
kan också bli så att vi kan få plats med ett jätteskafferi men jag vet inte hur stort behovet är för detta.
 
Norcools "hörskafferi" (som de kallar det fast påminner då mycket om en kyl i mina ögon) är väldigt nice.....
Norcool hörnskafferi.jpg
 
Vi bygger ett hörnskafferi i vårt pågående bygge. Av Trivselhus fick vi rådet att låta dem/snickare bygga skafferiet som "innerväggar" med vanlig dörr, då det blir betydligt billigare än att köpa en sådan lösning av Tibrokök (som levererar köket).

Av bilden nedan ser du skafferiet ta form.
inne_jan03+(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Via etiketten "kök" i vår byggblogg kan du se skisser på hur köket ska bli.
http://nummeriv.blogspot.se/
 
AnneFi
Vad fint det kommer att bli.
Vilka mått är det på det skafferiet då?
 
  • Gilla
tomaszall
  • Laddar…
Innermått för bakväggarna blir cirka 1 meter (väggen du skymtar innanför dörren) x 1,1 meter (väggen till höger). Dörren blir 70 cm bred. Takhöjd 2,70. Skafferiet har ett kvm-mått på 0,9 enligt husritningarna (de finns också i bloggen om du vill se dem).

Funderar just nu på hur man bäst inreder skafferiet. Det lutar åt ett system med skenor, typ Elfa, det känns mest flexibelt.
 
AnneFi
hejsan! slänger upp en bild på ett av våra förslag.
har börjar fundera på om man istället för hörnskåp skulle avsluta köket med högskåpet för ugn och ha en skjutdörr in till skafferi hela väggen över. men tyvärr blir det då lite trångt mellan vask och spishäll.
vad tror ni?
koumlkuppifraringn_zpsa601c39b.png
 
Tror det kan kännas lite klaustrofobiskt med den lösningen du ritat nu, när man är inne i den högra delen. Betänk att om ni ska ha ugnen där så kommer ugnsluckan gå mot er, och det blir tight att komma åt. Kanske. Då är det bätte med en rak vägg så man kan komma åt från sidan.

Tänk på att skjutdörr bygger en del på djupet.

Som jag skrev i en annan tråd tycker jag för övrigt att man ska ha diskmaskinen upphöjd snarare än ugnen. Den används ju så mycket mer!
 
AnneFi
Hur djupt kommer man att behöva om vi väljer en rakvägg för att det inte ska bli trångt?

För mig är det inte aktuellt att ha diskmaskinen upphöjd. Prioriterar mer bänkyta.
 
Är ugnens placering bestämd?
Annars kan ni sätta ugnen under spisen och bygga ett djupt skafferi rakt över nishen. Sätt upp ett hyllsystem från Elfa så har ni full flexibilitet vad det gäller inredningen.
Man kan aldrig ha för mycket skafferi... :cool:
Som överkurs kan ni sätta in en AC för att reglera luftfuktighet och få ner temperaturen... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.