Sitter som bäst och försöker göra någon sorts kalkyl på det hus vi förhoppningsvis skall börja bygga fram på vårkanten.

Jag har börjat med att räkna på vad själva huskroppen och nödvändigt material kan tänkas gå på (tak, fönster ytterdörrar, eldragning m.m.). Därefter har jag visualiserat och räknat på vad varje rum kan tänkas kosta, d v s för ett sovrum blir det golv, väggar, takväv, lister, garderober, fönsterbräda etc.

Är detta ett bra sätt att räkna på? Hur kan/bör man räkna annars?

Om jag bara lyckas fånga in allt gemensamt så borde ju kalkylen bli ganska bra om man kan speca rum för rum.
 
Har du ingen offert från något företag? Det är en snabb hjälp på vägen.
 
Drar upp denna igen...

Finns det några bra kalkylpriser på ett standard-sovrum/kvm?

Alltså vad kostar det att sätta upp gips, tapetsera, måla tak och lägga ett (enkelt golv)?
 
hej
om du menar vad det kostar att få detta gjort, finns en bok/mer som en katalog med ungefärliga priser. Litet som en räknehjälp för byggare och arkitekter t ex.
Tyvärr minns jag inte vad den heter just nu. :-[ Byggkalkylatorn? kanske, jag får återkomma ...
I verkligheten skiljer sig priserna väsentligt åt. Vi fick av två snickare bud på ca 8000 resp 4300 kronor, för ett mindre snickarjobb hemmavid. Bägge av välkända "bra" firmor (faktiskt var det de som gav det lägsta budet som jag hört mest positivt om).
Om du vill få in anbud för det du planerar för, finns AMA som med koder specificerar ett visst arbete så att alla som vill vara med har samma utgångspunkt. En planlösning i 1:100 och en beskrivning av allt som ska finnas tror jag är en bra start. Inte som underlag för att sänka priset kanske, men för att lämna till ett par olika byggfirmor och få ett ungefärligt pris.
 
Alltså.. Räkna med SEK 10.000 kvm och uppåt. Sedan beror det en del på var du bygger...

Vi använde ett finskt kalkylprogram som heter Koti-Optimi. Där matade man in en massa om kvadrater, antal badrum, golv och väggbeklädnad etc och sedan räknade programmet fram en uppskattning, uppdelat på stomme, ytbeklädnad, el, vvs... Det justerade vi sedan själva uppåt ;)

Stämde det? Nåja ;)
 
Jag skulle vilja säga att det är ganska svårt att kalkylera på vad ett bygge/renovering kommer att kosta. Detta spec. då man kanske inte har bestämt exakt hur det ska se och vilken standard man vill ha. Det drar alltid iväg...du får nog plusa på ett antal % på din kalkyl ... det är i alla fall min erfarenhet.
 
Grejen är att jag försöker att göra en kalkyl som är någorlunda specificerad per rum, förutom det som då är gemensamt som el, vvs, stomme m.m.

Jag innbillar mig att det blir lättare att räkna så.

Att man sedan kan räkna med någonstans mellan 10' och 15' per kvm, är jag medveten om, men jag försöker i första hand få till en någorlunda uppskattning av främst materialkostnaderna, eftersom vi tänkt göra ganska mycket själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.