Jag behöver förbättra tilluften i ett gammalt själdragshus med badrumsfläkt och moderna fönster. Min tanke vara att sätta in en bullerdämpande väggventil eftersom gatan är just utanför.

http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/tl80f-dbs.php?group=prod_prod_grp-s1/228

Det slog mig dock hållfastheten i väggen kanske försämras mer än önskat. Det är en solid tegelvägg cirka 30-40 cm tjock och cirka 50 cm bred. Resten är fönster. Huset är fem våningar plus vind. Hållet bör vara minst 128 mm för ventilen. Bifogar bild, har ritat en cirkel på väggen, vet inte om den syns tillräckligt bra.

Finns det något sätt att räkna? Finns det andra alternativ?

2013feb16_9176_S-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Befogad fråga. Det är lite komplicerat, men man kan säga att det är en husförening med tre ägare. Varav vi har de två nedersta planen. Vid närmare eftertanke är det nog korrekta tre våningar, plus källare och vind. Bilden är i källaren. Med andra ord så äger jag inte helt och fullt väggen, men har husföreningens samtycke om jag kan helt enkelt kan motivera det tekniskt. Därav min fråga.
 
Jag hade nog satsat på spaltventil i fönstren. Vet dock inte om det finns bullerdämpande sådana.
 
Har inte tittat på spaltventiler så mycket. Det är lite trångt i karmen eftersom det är ett fönster som går att öppna på två håll. Har du eller någon annan tips på var man kan hitta bra spaltventiler?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.