Hej,

Jag bor i ett 1 1/2 plans hus och har en plan plan att ta öppna upp mitt vardagsrum på övervåningen ut till kattvindarna och upp till nock. Detta innebär att jag måste tilläggsisolera innifrån och har tänkt göra det med Linbaserad isolering. Det befintliga oisolerade inner taket på kattvinden och på kallvinden är idag som "lockpanel", av 1" tjocka brädor som ligger mot takåsarna. Min fundering är om man kan lägga isoleringen direkt mot innertaket där mellanrummet från lockpanelen räcker som "luftning"? Känns lite kaka på kaka att skapa ytligare luftspalt, eller... finns det någon som har liknande erfarenheter eller vettiga tankar runt detta så vore jag tacksam för svar innan man drar igång projektet...
 
Vad finns bakom "lockpanelen" mer än takstolarna? Tomrum?
I vårt hus, byggt 1921, är det spontade brädor på insidan och sedan tomrum ut till råsponten på andra sidan.
 
... "lockpanelen" är själva taket så att säga, dvs. takstolarna är på insidan av dessa... på andra sidan "lockpanelen" ligger ett plåttak direkt på panelen efter förhoppningsvis konstens regler (ska undersökas i sommar)...
 
när jag isolerade kattvindar med samma typ av tak (hus från ca 1890) satte jag en masonit mot taket först - som vindskydd, för att få lite luftspalt, och för att leda undan ev läckage i framtiden. körde också med linisolering (isolina). Takbrädorna är ju inte helt jämna så det blir rätt bra ventilerat där bakom masoniten, och jag ville spara plats - därför ingen riktig luftspalt.
 
Håller på med liknande projekt. Höjer innertaket på övervåningen och isolerar kattvindarna på vårt 1890-talshus. Kör också med linisolering. Vi har en liknande takkonstruktion med plank som ligger i takfallets riktning och vilar på åsar. Dock lagda kant i kant så inga lock. Vi gör en liten luftspalt med 25 mm läkt och masonit. Linisoleringen sägs ju kunna klara sig utan luftspalt men det var inget vi vågade chansa på. Knappt 3 cm är ju inte så mycket takhöjd att offra.

I ditt fall med locktaket blir det ju lite annorlunda. Masonit bör du nog ha i vilket fall och jag skulle nog satsa på en liten luftspalt ändå. Tar så pass lite utrymme. Du behöver ju dock kanske tänka lite på hur du ska skapa fri väg för luften så spalten inte blir alldeles tillsluten. Vi har haft lite bryderier med det eftersom det inte finns någon takfotsventilation och så stoppar ju åsarna luftens väg också. Vi har gjort en liten kompromiss här med att låta luften bara komma in via otätheter vid takfoten (finns en del). Råder ju delade meningar om takfotsventilation är bra eller dåligt. Sen har vi borrat hål igenom en del åsar. Längst upp har vi ett litet hanbjälklag med nockventiler. Det blir inget jätteluftflöde men vi stänger inte in någon fukt. Mycket ventilation kan ju också vara mer till skada än nytta.

Har du ett locktak kan det tänkas att plåten ligger på bärläkt som sitter direkt på locken. Rätt vanlig konstruktion förr, fast då med tegel snarare än plåt.
 
Redigerat:
Vad du än gör så dokumentera allt noggrant med bild och dokumentation på materialval och teknisk lösning. Parallelltaket blir ju inte besiktningsbart och den dag du säljer så är denna dokumentation ovärderlig. Eftersom du isolerar på insidan så förhindrar du besiktning av en bef riskkonstruktion (dvs kallvinden som minskar i volym till en luftspalt). Daggpunkten är fortfarande innanför undertaket.

Hus med sådan lösning blir sällan lättsålda.
 
Consensus skrev:
Hus med sådan lösning blir sällan lättsålda.
Nåja, det finns åtskilliga tusen hus med isolerade snedtak på övervåningen och de verkar bli sålda. Jag har svårt att tro att de få av dessa som är svårsålda är det pga av att de har isolerade snedtak. Det finns nog andra skäl till det.
I övrigt håller jag med om att dokumentation är bra.

Vi håller på med ett liknande projekt. Vi bygger också en luftspalt på ca 25 mm med masonit. Jag vågar inte heller köra helt utan luftspalt. Jag räknar också med att de otätheter som finns vid takfoten räcker till. Uppe vid nocken har vi satt mögelstoppers i samband med takbyte hösten 2011.
Vi använder sedan Feelingwoods träullsskivor och innerst en ångbroms enligt Feelingwoods instruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.