Är det någon som har erfarenhet av målad takpanel? Vi ska måla vitt. Alla säger att man måste måla med kvistlack för att inte kvistarna ska tränga igenom färgen och ge gula fläckar i taket. Men jag hörde att man kan måla med oljebaserad häftgrund och att detta ska ge samma effekt.. ?????
 
jag har lärt mig att kvistlack är bra om du skall måla med ex latexfärg! skall måla vårat i helgen och anv kvis schellack. Återkommer med resultat!
 
Har själv målat 3 av dom 4:a furutaken i huset nu. Har använt shellack först på alla kvistar. Vart sen rekomenderad av en målare i färgaffären att köpa en speciell grundfärg. SigmaRenova träprimer. Den är speciellt framtagen för att grundmåla på gammalt och gulnat virke. I mitt fall 35år gammal furupanel. Den har fungerat för mig iaf. kanon bra. Lätt att stryka ut, täcker bra och det gulnar inte igenom. Sen har jag strykit taken med vanlig takfärg siden matt i vardagsrummet och Alcro servalac glans 40 i köket och badrummet. Jag är iaf. nöjd med resultatet. Lycka till med målandet
 
Med tanke på allt jobb du ska lägga ner på taket är tiden att dutta dit kvistlack försumbar. Och om du inte gör det och du får gula fläckar med tiden kommer du ångra dig så varför chansa!!??

/FlitigaLisa
 
Kvistlacken förlänger i vissa fall genomblödningen - men förr eller senare kommer kvistarna att synas. Men den dagen den sorgen. Jag lär mig att leva med det...vad mer kan man göra? Det är enklare att lyckas på gammalt trä än på nyuppsatt virke. Dock är det inte ett resultat som man ser skörden av inom ett par dagar...Allt här i livet har sin tid. Njut medan taket är fint...=)

Alkydfärg har ytterligare en förstärkande egenskap..likt kvistlacken. Bara som en parentes.
 
Tack för tipsen! Men vi chansar. Färghandeln gav oss rådet att måla med en häftgrund och sedan gå på med takfärg. Han hade gjort det själv och var inne på 3:e året utan fläckar..... Så Kesella, jag gör som du sa och njuter medan taket är fint. Ska bekymra mig för vår upptäckta röt/fuktskada istället.....
 
Jag har målat med vanlig vattenbaserad takfärg direkt på tak och väggar av råspont med mycket kvistar. Inte tillstymmelse till att kvistarna lyser igenom. Det är tre år sen vi målade.

I somras målade jag furu dörrar med linolja och där har kvistarna redan färgat igenom bara på några månader. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag kan tänka mig att den vattenbaserade takfärgen är mild mot trät och lägger sig som en hinna på ytan, medans linoljefärgen tränger in djupt i trät och reagerar med kådan och hartser som finns i kvistarna och det blir en utfällning. Detta är förståss min högst personliga spaning. ::)
/CC
 
Shellack har den egenheten, att om man bara "duttar" på kvistarna, och sedan går på med en halvblank färg (50 eller mindre) så kommer det duttade områdena att te sig högblanka, så efter duttningen, stryk hela taket ett varv för att undvika blankafläcksjukan i taket.

Kan iofs variera mellan vattenburet och lösningsmedelbaserade färger... :-/
 
  • Gilla
Annsen86
  • Laddar…
Hej,
Har fått veta av min färghandlare, att kvistlacken inte är ett hundraprocentigt skydd mot genomblödning.
Ibland funkar det och ibland funkar det inte.
Mycket beror på vilken kvalitet på virket man har.
Utegrund skulle tydligen vara snäppet vassare mot just genomblödning.
Kommer att testa detta på mina lister och foder på övervåningen.
Jag satte upp dem för drygt ett år sedan och nu har kvistarna blödit igenom lackfärgen.
Detta trots att jag absolut inte köpt lågprisvirke.
Skittråkigt faktiskt :(

//Fia
 
Vi håller på och laserar vårat furutak. På färghandeln sa de inget alls om att man skulle kvistlacka. Men det kanske är annorlunda när man laserar?
 
Ummm, när du laserar är det väl meningen att kvistarna ska synas?
 
Grunda med alkydfärg, det har min målarkompis tipsat om, det håller bäst säger han.
 
Hemmakatten
Vid lasyr skall intekvistlack användas. Kolla in den hemsida som 'snäckan' har om du inte tror mig.

Vi har prövat fleraolika sorters kvistlack till våra innertak. De färdiga på burk ger en blank yta som lyser igenom färgen. Vi använder vattenbaserad färg(AlcroV-slipsom grund och Alcro V-Mill som färdigfärg). Efter att vi prövat flera olika fabrikat som inte fungerade så fick vi tag på en burk 'hemmablandad' shellack efter recept från Engwall & Claesson (gammal färgbutik i Sthlm). Den var mkt bra. Dock har vi innan vi målat slipat alla brädorna eftersom shellacken gärna lägger sig som ett lager ovanpå. Med slipningen fäster även färgen bättre.
 
  • Gilla
Bremrik
  • Laddar…
Anledningen till att det blir blanka fläckar när man haft shellack beror på att det övriga virket inte är mättat. Det suger mer av färgen som upplevs som ojämn. Alltså är det inte kvistlackens fel. :) Stryk igen så försvinner det.

Kvistlack finns ju på spray nu oxå. Har ej testat men kanske är bra om man har ett stort tak med massor av kvistar. Jobbigt att dutta...har lagt mycket tid på det själv så jag vet att det är trist. Dock aldrig på ett tak. Sprayen funkar oxå utmärkt när man ska spärra fuktfläckar i tak eller om någon ritat på väggen och det går igenom färgen.
 
Instämmer. Jag kvistlackade två gånger och laserade tre. Inte har vi några blanka fläckar vi inte ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.