Och även om det behöver "totalrenoveras" rör det sig om summor på 1,5-2 miljoner för ett hus där vi vill bo. Det har nyligen byggts mycket nytt i området som sålts färdigt av hustillverkaren för ca 2,8 milj. inkl färdig trägård och carport.
 
Om du vill skaffa hus i ett område med låga tomtpriser, och själv dels inte vill renovera, dels har begränsad budget (vem har inte det). Då är ofta den bästa affär man kan göra att köpa ett hus som någon annan har renoverat. Det gäller då områden där man oftast inte får tillbaka vare sig byggkostnaden för ett nybygge eller renoveringskostnaden om man gör större renoveringar, och sedan vill sälja. Dvs det är då ofta en dålig affär att bygga eller göra stora renoveringar, men desto bättre köpläge.
 
Jag vet inte om det är typiskt för småstäder men husen kostar samma - renoverade eller ej. Vi har varit på en del visningar där husen redan varit renoverade men då har det ju varit uråldriga hus dör krutet lagts på yta medan grund, isolering, fukt osv inte varit prio vilket känns tråkigt. Och dyrt.
 
Era inkomster (när ni båda arbetar) blir ju rätt normala och det är absolut inget konstigt att ha hus med sådana löner. Ni bor ju inte heller superbilligt för närvarande och det går att få ganska mycket hus för den hyra ni har nu (bara att räkna på vad X miljoner i lån kostar vid olika räntenivåer, kom ihåg att inkludera ränteavdraget). Sen hänger det förstås på alla kostnader som kommer till med ett hus jämfört med en hyresrätt. Den stora skillnaden är ju dock att de pengar ni lägger på ett hus och amortering "går till er själva". Hyran kan ni betala i 50 år utan att komma närmare att äga lägenheten. Pengarna ni lägger på huset blir istället en investering - även om hur bra investeringen är beror helt på var ni bor. Som många har varit inne på är det nog mycket mer ekonomiskt klokt att köpa ett befintligt hus om ni inte bor nära ett storstadsområde med motsvarande prisnivå. Risken blir också mindre för att ni får mindre för huset än vad ni lagt om ni tvingas sälja.

Däremot är det förstås så att alla som inte har otroliga resurser måste kompromissa. Många väljer ju att köpa ett billigare hus och lägga mycket egen tid på det för att få det som de kanske inte har möjlighet att köpa rakt av. Många tycker också att det är roligt att själva skapa och bygga/renovera sitt hus. Vill eller kan man inte jobba själv på huset tvingas man till andra kompromisser: spara mer innan, välja ett billigare och enklare hus, spara på annat som semestrar etc. I slutändan handlar det ju om vad man vill prioritera och tänk då på lite längre sikt. Är ett hus med en viss standard viktigare än utlandssemester, nöjen, ny bil etc? Men även om man inte är den som tänker sig snickra och renovera själv så är hus alltid tidstjuvar. Det blir nog gärna några timmar i snitt varje vecka för underhåll, trädgårdsskötsel, snöskottning m.m.. Är man inte alls intresserad av det är nog hus ingen bra idé.

Grundläggande är ju dock att ni behöver få ihop en hyfsad insats. Det är ju ganska mycket som krävs när man ska spara ihop det från scratch så det tar sin tid. Detta måste ni ju alltså bestämma er för om det värt och då gå för under antagligen några års tid. Förutom antagligen 15% insats tillkommer pantprev och inskrivningsavgift + att man behöver en viss marginal för akuta saker som kan hända med ett hus. 20% av tänkt prisnivå är nog en rimlig nivå. Men detta bör ni förstås också disktuera med ett par banker så de är med på noterna.
 
Redigerat:
Hej!

Jag var precis i samma sits som trådstartaren och kan säga att det går att bygga nytt hus utan en stor insats.
Vi tog vad vi hade sparat (65.000kr) och köpte ett frititdshus med en stor tomt, efter att ha funderat och planerat i nåt år kom vi fram till vad vi ville bygga och kontaktade flera banker som gav oss byggnadskreditiv, då kunde vi bygga ett nytt hus medans vi bodde i det gamla frititdshuset och när nya huset var klart revs fritidshuset.Det var inte helt smärtfritt men gick ändå.

Nya huset blev värderat till 3.2 milj kr och när kreditivet var slut hamnade vi på 2,5 milj i total lånekostnad. Dvs vi fick med 65 000 kr i insats slutligen ett hus värt 3,2 miljoner.

Så visst går det.
 
Vill bara varna lite för en liten fråga i den stora, nämligen den om bilen. Även om ni skulle sälja den bil ni har och köpa en billigare bil (vet inte vad för bil ni har nu och vad den är värd...?) så är en bil som är billig i inköp fortfarande dyr i drift. Det verkar som att ni räknar med att klara er utan bil efter sommaren? Då skulle jag nog vänta med att sälja er nuvarande tills ni inte behöver den mer. Att sälja en väl fungerande bil nu, för att köpa ett sommarskott är att riskera alltför mycket trubbel. Rasar lådan på den billiga bilen så är den inte billig längre och att reparera en bil för 15-20.000 när den kostade lika mycket att köpa för två månader sedan är inte kul . För så kort tid som det handlar om så skulle jag behålla en bil som idag är i gott skick och ni har koll på. Jag antar då att den bilen har ett sånt värde att den är servad regelbundet?
Sen är det ju så att ni sannolikt ändå kommer ha transportkostnader även om ni säljer bilen....

I övrigt håller jag med flera av föregående skribenter; fundera på vad ni prioriterar nu som sen. Kan ni klara er med ett annat boende ett tag? 8500kr i hyra låter mycket med tanke på beskrivningen av orten....?
Vill ni ha ett nybyggt hus för 2,8 milj (tänker på inlägg 31) så är det ju bara att räkna. Kostar huset 2.800.000 så behöver ni 420.000 i insats, har för mig att pantbreven går på 2% av lånesumman, kan det stämma(?), plus fastighetsregistrering eller vad det nu heter på 1,5%(?) av köpesumman. Kan ha blandat ihop procentsatserna... Hur som helst blir det ytterligare runt 90.000. Totalt blir det alltså strax över en halv miljon som behöver fram kontant vid köp av det huset.
Tror att ni får räkna med att antingen spara mer under längre tid eller ta minst ett mellansteg på husstegen innan ni når dit ni vill. Även där får ni som tidigare påpekats räkna med underhåll.

Lycka till!

ToRy
 
Tack för alla svar!
Bilen är uttagen i januari förra året så den har genomgått en service och felfri. Känns för mig väldigt onödigt att sälja bilen nu, köpa en ny och sen sälja den nya igen efter sommaren. Då behåller jag hellre den vi har nu så jag tar mig tryggt till jobb och kanske någon semester.

Hyran är i en storstad men om vi bygger så blir det i en mindre stad, där vår familj finns. Husen där vi bor nu ligger runt iaf 3-4milj orenoverade.

Och skötsel såsom skottning, gräsklippning, målning, plantering osv gör jag med glädje. Tog väl i lite i överkant när jag proklamerade att vi inte har intresse för att renovera. Sanningen är väl att JAG har det medan min sambo inte tror vi klarar av det.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tidens anda. Ni reflekterar över att ni har det knapert med finanser till hus pga. bristfälligt sparande men proklamerar att ni "vill ha" ny bil Och åka på semester. Men gör som alla andra, oss inkl, köp pengar av banken. Passa på att köpa ny TV när spenderbyxorna är på. ��
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Tummen mitt i handen är ingen bra förutsättning för att äga ett hus. Oavsett om det är helt nytt eller en renoveringskåk, måste man ha kunskapen att kunna reparera och fixa ett o annat. Annars kräver det en rejäl ekonomi om det varje gång skall komma in hantverkare och göra det.
Rejäl ekonomi och rejält med tålamod o tid (även om man lekar bort det)
 
Man prioriterar ju naturligtvis som man själv vill, men jag kan inte låta bli att undra hur mycket det skiljer på en 14 månader, och en 20 månader gammal bil av er modell.
Man behöver ju inte köpa ett gammalt lik, även om det med lite tur skulle vara mest ekonomiskt. Men det måste väl finnas bilar man vågar köpa som slutat "falla fritt" och därmed spara ett antal 10-lappar?
Detta skriver jag utan någon större insikt i prisbilden på bilar nyare än 10-15 år:)
 
Bilen är väl ändå ett rätt dött ämne då vi inte ska ha bil alls efter sommaren?
 
Och bilen är min sambos och inget köpt som berört mig på något vis.
 
Håller med om att bilen är fn ointressant, däremot så är ju tänket
är min sambos och inget köpt som berört mig på något vis.
helt fel om ni tänker skaffa hus... då är det gemensam ekonomi som gäller.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi har gemensam ekonomi men bilen var hans önskemål och lånet står på honom. Det är uteslutande han som använt den. Så i förlängningen är den ju "vår" IOM att den belastar VÅR ekonomi men den är hans på pappret.
 
Nu förstår jag inte riktigt. Husen i ern storstad ni bor i nu, kostar 3-4 miljoner. Ett nybygge i den mindre ort ni vill bo i kostar 2,5.

Men vad gör den jämförelsen relevant? Vad kostar ett "begagnat" hus där ni vill bo???
Och hur mycket minskar bilen i värde på 6 månader? Täcker försäljningspriset lånet?

Som sagts tidigare - räkna på vad huset kostar. Det krävs ingen högskoleexamen för det.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.