Jag håller på och spacklar och slipar väggar och slipar med abranet med grovdamsugare tillkopplad.
Tyvärr har jag problem med att filtret sätts igen väldigt snabbt av slipdammet. Jag tröttnade på min gamla dammsugare och köpte en ny Alto multi 20 som har en "push to clean" funktion där man bakblåser filtret men det hjälper inte. Vad har ni för lösningar när ni dammsuger slipdamm? Jag har ett vanligt veckat filter i nu, finns det andra? Det finns ju påsar men dom är väldigt dyra, 200 för 4 st och det känns som jag skulle bli ruinerad om jag använde såna hela tiden?
 
Du måste använda påse när du suger slipdamm!
 
Och, ja, de är dyra men man kan ofta skaka ur dem och återanvända två-tre gånger om man är försiktig...
 
Japp, även jag säger påse. Du får i flera kg slipdamm i påsen innan effekten börjar avta så att du behöver byta. Vet inte hur mycket du ska slipa men 50:- för en påse är inte mycket om den räcker till några sovrum eller minst ett stort vardagsrum.
Har en gammal Kärcher och påsen kan säkert väga 3-4kg när jag byter den.
 
Redigerat:
Bl.a. Biltema har universalvarianter på påsar som passar/kan anpassas till de flesta dammsugare.
 
Ok, skall prova påsar då.
 
Ett annat tips är att soppa upp så mkt damm du kan först med borste o slänga istället för att dammsuga, så gör jag numera, efter att också ha fått rengöra dammsugaren. Så kan man dammsuga efteråt med påse.
 
patriklarsson skrev:
Ett annat tips är att soppa upp så mkt damm du kan först med borste o slänga istället för att dammsuga, så gör jag numera, efter att också ha fått rengöra dammsugaren. Så kan man dammsuga efteråt med påse.
Sorry men vitsen med dammsugare är ju att slippa få slipdamm i hela huset:banghead:

Sedan som alla säger, man MÅSTE ha påse till dammsugaren. Dumsnålt är bara förnamnet annars
 
Jaja påsar är inköpta. :)
 
Jag läste inte första inlägget, det finns väll "dörrar" i plast med dragkedja man kan tejpa i dörröppningen? Slipper man få damm i resten av huset, verkar smidigt.
 
Du kan tejpa hur mycket du vill, har du luftströmmar som går åt fel håll mellan rummen så hjälper det inte.
 
pelle242 skrev:
Jaja påsar är inköpta. :)
Väl använda pengar. Och så en Abranet inkopplad får man en billig och bra sliplösning som tar det mesta av dammet.:)
 
Håller också på att slipa med en Abranet och tycker snarare att flaskhalsen är slangen, skulle gärna sett lite grövre slang.
Även om filtret är igensatt så sugs dammet upp. Filtret får man bort det värsta genom att dunka till dammsugaren när den är avstängd så ramlar det ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.