Hej, har bilat upp och satt dit ny golvbrunn. Ska nu gjuta igen hålet, ca 20x50cm(djup20cm).
Vilken betong kan ni rekommendera som bränner snabbt och gör att jag kan fortsätta med flyspackling etc ?

Mvh
J
 
Slipsats. Klart på ett dygn.
 
a34 eller a35 från ardex tex
 
Tackar, ska även gjuta en 'klack' runt rör som kommer upp ur golvet, passar a34,35 bra även här ?

Mvh
J
 
beror på lite hur stor klacken blir. Du bör ha några cm mellan rör och form för att det ska hålla bra, jag brukar använda A45

Om du inte redan gjutit igen så kan du fylla upp hålet med lecakulor och gjuta igen med A45, kanske 3-4cm tjockt, så slipper du ha flera olika säckar
 
Perfekt, tack för tipset, har inte gjutit än.
Passar på med en fråga till ;) Kan jag höra upp brunnen 1-2 cm när jag gjuter ned den ? Anledningen är att jag ska ha golvvärme (+isolerskiva under) och tycker att brunnen kommer för långt 'ner'.
 
ja det är inga problem, se bara till så att den är i våg
 
Tack, rent praktiskt, hur ska jag göra när jag 'gjuter upp brunnen' ?
Ska jag försöka gjuta under flänsen på brunnen eller bara gjuta upp i 'golvhöjd' för att senare låta flytspacklet fylla upp under ?
Vidare, sitter limrester kvar på golvet efter mattan, behöver jag verkligen skrapa bort detta innan jag lägger primer(och sen fix) ?
 
det spelar ingen roll hur du gör, prova att gjuta fast den i våg bara så är det bra.
Lim rester är ok att lämna om dom sitter fast, är det en limbädd så bör du ta bort det.
Är det på spånskiva så kan du ta ett 36papper eller grövre och köra med en oscillerande slipmaskin så får du bort limmet rätt snabbt, funkar kanske på betong också.

Annars är det en saneringsfräs eller en Flex betongslipmaskin som gäller
 
  • Gilla
epkjean
  • Laddar…
ja det är nog stor skillnad i pris, skillnaden ligger i torktiden.
A34 A35 är beläggningsbara med tätskikt / våtrumsmatta efter 24h, finbetongen är det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.