Alla vill inte ens bo i hus...kanske ska börja med ett litet radhus eller kanske till och med hyra ett hus för att känna efter....
 
Sen vet man inte hur det blir, kanske har vi inte kvar 15% kravet om ett par år utan amorteringskrav ist. Eller både och. Kanske har alla hus tillverkare lösningar som älvsbyhus eller så har FI tagit dom i hampan..
 
Inflikar att 5000:- är vad vi kan spara när jag är föräldraledig och pluggar. Om ett år kan vi säkert spara 10000, om inte lite mer. Och vi har egentligen inte "bråttom" men vill inte vänta i tio år... Och vi behöver absolut inte bo i en inredningskatalog. Men bruna korkmattor och stråtapeter är inget alternativ.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Spontant så tycker jag inte att ni borde bygga utan köpa er ett enklare hus relativt snart. Ett nytt hus kommer att kosta er minst 2,5 miljoner inklusive allt. Kanske kan ni få ett mindre radhus för en miljon? Isåfall tror jag att det är ett bättre val tills vidare. Då får ni mer pengar över, bättre möjligheter att spara och tid på att fundera på hur ni verkligen vill ha det om ni bygger i framtiden.

De där bruna korkmattorna och stråtapeterna ser du inte efter ett tag :). Men ett hus är ett pågående renoveringsprojekt. Jag föreslår att ni lägger undan en viss summa varje månad till renoveringar, sätter upp en prioriterad lista över renoveringsprojekt och sen betar av listan i den takt som budgeten tillåter. Exempelvis blir 2500 kr/månad blir 30000:- per år. Då kanske ni kan byta korkmattan och stråtapeterna mha ROT-avdrag efter 8 månader, ny tvättmaskin/torktomlare efter 12 månader, bygga altan sommaren efter det, osv.
 
Lönemässigt så har ni väl det ganska normalt.
Men kontantinsatsen är nästan ett måste med de lönerna, blir nog svettigt på banken annars, det beror ju dock lite på vart i landet man bygger osv det går faktiskt fortfarande bygga till en summa och få en klart högre värdering.
Vi fick vårt nybygge värderat till nästan 600 000kr mer än byggkostnad, men då har vi byggt större delen själva.

Värre blir det för grannen som bygger liknande hus men betoning på budget och får betala mer än vad vi fått vårt hus värderat till, men han har med det där fenomenet att tummen sitter fel, men banken verkade ju gå med på det ändå
 
Får du verkligen 22 - 23 tusen när du pluggar? Som det ser ut så kommer ni kunna spara mycket mer. Ni har ju en sammanlagd inkomst på ca 38000 efter skatt. Räkna bort hyra och mat mm, samt sälj lyxbilen så lär det blii en hel del pengar att stoppa in på banken.
 
Får 22-23k när jag är färdig med utbildningen, nästa sommar.
 
Och bilen ska vi ju som jag skrev sälja efter sommaren :)
 
luscious skrev:
Och bilen ska vi ju som jag skrev sälja efter sommaren :)
Är det inte bättre att sälja den snart, när vårkänslorna spirar för ev köpare, och värdet på den inte sjunkit ännu mer.

Och istället köpa en billig bil, som inte kostar 5000kr/mån. Då börjar ni spara redan nu, men har ändå en bil att åka i.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi behöver en bil i sommar, annars tar jg mig inte till och från mitt sommarjobb. Kan ju naturligtvis köpa en bilig bil under tiden men känns väl onödigt?
 
luscious skrev:
Vi "måste" inte bygga nytt men vi har båda tummen i handen och inget intresse för att renovera.
Då har ni en brant uppförsbacke med att äga hus...
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Sälj den dyra bilen nu, köp nåt för 20000. Hur mycket har ni i lån på bilen?

Vad ska ni leva på när du pluggar? Glöm inte att studielån räknas när banken bedömer kreditvärdigheten:)
Stora skillnaden idag jämfört med innan lånetaket på 15% infördes är att den del av lånet över 85% i princip är ett blancolån, där både räntenivå och kraven på amortering är därefter. Det är där ni först kommer att märka om fastighetsmarknaden sviktar:) hur liten kontantinsats ni behöver är upp till banken/bankerna.
Och som nån sa: barn måste få kosta.
 
Då är de studielån och det har vi även ett sedan innan som betalas av. Vi tänker absolut inte sätta oss i någon omöjlig situation - det är ju därför jag rådfrågar här efter erfarenheter :)
 
Man kan mycket väl köpa ett äldre hus och även ha "tummen mitt i handen".;)
Med småbarn känns då ett märke i golvet, köksluckan, kylskåpet, inte så blodigt utan det fixar sig.
När man väl blivit med ett äldre hus så kan man upptäcka och lära sig saker, även förmågor man har dolda, där målning, tapetsering, lägga clickgolv, etc, inte är så svårt. Ni behöver ju inte välja ett helrenoveringsobjekt utan ett som endast kräver ytskiktsarbeten när ni får tid, lust och råd utan att det svider i plånboken.
Och som flera skrivit, man kan ju även ta hjälp av hantverkare.
Att t.ex. få en färdig uppväxt trädgård har tagit några år till skillnad från att allt ska göra från början med ett nytt hus.
 
  • Gilla
Kingenkongen och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Man kan mycket väl köpa ett äldre hus och även ha "tummen mitt i handen".;)
Med småbarn känns då ett märke i golvet, köksluckan, kylskåpet, inte så blodigt utan det fixar sig.
När man väl blivit med ett äldre hus så kan man upptäcka och lära sig saker, även förmågor man har dolda, där målning, tapetsering, lägga clickgolv, etc, inte är så svårt. Ni behöver ju inte välja ett helrenoveringsobjekt utan ett som endast kräver ytskiktsarbeten när ni får tid, lust och råd utan att det svider i plånboken.
Och som flera skrivit, man kan ju även ta hjälp av hantverkare.
Att t.ex. få en färdig uppväxt trädgård har tagit några år till skillnad från att allt ska göra från början med ett nytt hus.
Ja jag själv har väl egentligen intresset men kanske inte tålamodet, men lär mig gärna av de som kan. Är väl mest min sambo som ser ett hus på Hemnet och säger "måste totalrenoveras" och klickar bort. Och då rör det sig om golv, tapeter, kök osv och inget omfattade som ny fasad, nytt tak, nya ledningar osv.

Vi har turen att ha väldigt mycket händigt "folk" nära intill oss som renoverat inte bara ett utan flera hus. Nu kan vi inte räkna med att de alltid ska ställa upp men kunskapen finns ändå där. Är så rädd att vi ska ta oss vatten över huvudet med ett gammalt hus bara. Vi bor nybyggt idag och har så gjort i flera år förutom en avstickare "mellan boenden" förra året där alla gamla fönster, lister, socklar osv sög åt sig damm och smuts och allt kändes sunkigt och skitigt mest hela tiden. Vantrivdes trots att det var en "fin" lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.