hsd
Jag funderar på vad som är kylmedia i värmepumpar och om detta kommer att bli vanligare:eek::
http://www.nyheterna.net/NYHETER/Hultsfred-Vimmerby/Vaermepump-exploderade
nyheterna.net
Värmepump exploderade



Hultsfred/Vimmerby Publicerad 130301 09:29
Räddningstjänsten i Vimmerby fick på fredagsmorgonen rycka ut till en villa på Egnahemsgatan i Vimmerby för att släcka en brand i en luftvärmepump.

Det var grannar som slagit larm efter att ha hört en explosion och när man tittade ut, såg man att det slog upp lågor vid grannfastigheten.
Räddningstjänsten kunde dock snabbt släcka ner lågorna innan de fått ordentligt fäste i husets träfasad. Varför luftvärmepumpen börjat brinna, vet man inte
 
Redigerat:
Kan bero på felaktigt kondens tråg dom ska ha blivit utbytta.
 
A
hej
utan att veta vad det är för värmepump är det svårt att veta vad det är för köldmedia
men det finns R290 propan i bla luft vatten och den är ju lite lättantändlig...
annars är i dag R410 väldigt vanligt eller R407
 
Tycker det ser ut som en Nibe. Propan används inte det mest i frånluftare ? Det är ju olja i alla vp som säkert brinner bra om den är het och släps ut under tryck.
 
A
om det läcka i köldmedelskretsen är precis som du skriver troligast oljan som brinner men vad har antänt den?
var propan används som mest eller är vanligast vet jag faktiskt inte. stöter inte på det så ofta. eller amoniak för den delen.
 
hsd
Jag sökte lite på R410, gissa vad jag fann:
R-410A är en färglös och vid rumstemperatur och normalt atmosvärstryck gas. Ett vanligt användningsområde för R410A är som köldmedium i kylanläggningar och värmepumpar. R-410A består av pentafluoretan och difluormetan.

Difluormetan eller metylendifluorid är en halogenalkan med formeln CH[SUB]2[/SUB]F[SUB]2[/SUB]. Den skiljer sig från många andra freoner genom att den inte är skadlig för ozonlagret och att den är brandfarlig. En azeotrop blandning av difluormetan och pentafluoretan som går under namnet R-410A och används som köldmedium i nya kylskåp och värmepumpar.
Trots att den anses som ett miljövänligare alternativ till andra freoner så har den en GWP på 550.

Ämne som helt eller delvis kommer att förångas vid normal temperatur och atmosfärstryck eller som i kontakt med luft självantänder (till exempel propan). Flampunkt under 23 °C.

Med tanke på att en stor del av kylmediet befinner sig innomhus............
detta känns mycket otrevligt:(
 
A
R-410A självantänder inte vid normala temperaturer.

däremot kan man fundera på det nya köldmediumet för bilars AC R-1234yf.
Mercedes har begärt dispens för detta då de har upptäckt brandfara i bilarna
 
Propan R290 ersatte tidigare freon-köldmedia och används bara i vissa modeller av frånluftsvärmepumpar som är placerade inomhus. Om det trots allt skulle uppstå en läcka kommer det att ventileras ut via avluftskanelen som ska vara kopplad till jord för att undvika risk för statisk elektrisk urladdning.
 
A
Om det bara sitter propan i frånluft innomhus.

Då är jag väldigt nyfiken på vad som egentligen är för fyllning i de luft/vatten system med kompressorn ute som är märkta R-290. Kanske inte är undra på om dessa inte fungerar...
 
Vilka är det som kör med R-290 ?
 
Gissar att diverse poolvärmepumpar kan köra med propan.
Det är väl nära på optimalt för inomhustemperatur, men kasst när temperaturen kryper neråt.
 
Co2? Tjockare rör och betydligt högre tryck än tex R404A som håller högt tryck av de vanliga för att det används mest till frysanläggningar. Har hört från folk att man provtrycker co2 med över 100 bar. Vet dock inte hur vanligt det är på värmepumpar.
 
Alla kylskåp som är någorlunda nya innehåller R600 (isobutan)
Allt brinner vid rätt temperatur, så det är nog därför dom måste skriva ut att köldmedium är brandfarligt. R290 finns det särskilda krav när man håller på med.

Den enda CO2 pumpen jag känner till är http://www.kcc.se/products.php?cid=26&pid=23
 
hsd
A
det nya köldmediet r1234yf som EU har bestämt vi skall ha i våra nya bilmodeller är faktiskt brandfarligt
det är dock inte så många gram i fyllningen i en modern bil.
det är betydligt farligare att använda gasolspis eller gasolkök i så fall
om nu inte var för att gasol används dagligdags i de stora EU medlemsländerna hade det säkert varit förbjudet det med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.