Hej, vi funderar på ett bygga ett inglasat uterum på 20kvm til vårt fritidshus på 30 kvm. För ca 5 år sedan blev det nya områdesbesämmelser med utökad byggrätt på 70kvm +30 kvm. Vi har idag 30 +30 kvm. Min fråga är om man behöver bygglov eller bygganmälan för detta eller om vi ej behöver anmäla alls. Jag har fått olika besked besked när jag pratat med kommunen.
 
Troligtvis krävs bygglov. Det ska stå speciellt i områdesbest. om det finns undantag från lovplikten. Byggrätt betyder bara vad du får bygga efter en lovprövning...

Har ni 30 kvm uterum idag plus 30 kvm fritidshus? Isf kan det bli svårt med 20 kvm till då jag tolkar 70+30 som max 30 uterum... Men det är bara kommunen som kan meddela vilka avvikelser som kan vara acceptabla.
 
Hej, tack för svar. vi har idag en huvudbyggnad på 30kvm och övriga byggnader på 30 kvm. så när vi bygger ut får vi 50 + 30 kvm så vi får totalt 50+30 kvm. Jag ska kolla i områdesbestämmelserna när jag kommer till stugan där "stugpärmen" finns.
 
Jag skulle gå till källan och be att få ut områdesbestämmelserna direkt från kommunen. Då vet du att du får allt och vad som gäller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.