Flikar in en liten uppdatering.

Har köpt en bilmaskin och börjat med jobbet. Grevens tid verkar förbi, då det runt röret finns någontin som liknar gammalt segt smörjfett! Kanske röret läckt under en längre tid! Ska rensa upp lite och posta en bild lite senare!
 
DSC03050.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03052.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC03053.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden är en burk som jag grävt med och låtit stå kanske 20 minuter. Förhoppningsvis är det grundvatten...

Andra bilden är...ja, något som låg på sidan av röret. Var liksom ett hålrum där med massvis med sådant gott gult.

Sista bilden är själva röret mot gatan. Norrut på bilden, ca 30 cm, är husgrunden. Muffen på "inkommande" rör är cirkus 22cm. Inte kollat vilket material ännu.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Bra jobbat, är ett hästgöra det du håller på med..Sörjan runt avloppet luktar det huggorm?

mvh
 
Krilleman
spekerök skrev:
Sörjan runt avloppet luktar det huggorm?
Hur luktar huggorm? ;)
 
Luktar bara kapade armeringsjärn! Kör med Sundström halvmask! :)
 
Jag har inbillat mig att jag inte ska hälla ned betong i hålet och fylla runt rören när jag är färdig med bytet, utan att jag får bygga upp med något (inte minst för mängden det skulle gå åt!). Inte heller att fylla med sand och gjuta ovanpå kan väl vara en bra ide. Vad tror ni om att fylla med markisoleringsskivor upp till underkanten på plattan, och sedan gjuta igen hålet? Fyller jag med sand så kommer det väl suga upp fukt från marken i större utsträckning?
 
Singel borde funka fint att bottna med, eftersom det är dött material, kostar väl cirkus 100kr per ton på Lastbilsflaket, en full bilkärra kostar kostar cirkus 150-200kr.

mvh
 
Ja, det är sant. Singel lär inte kapillärsuga i någon större utsträckning.
 
Om jag nu någonsin skulle bli klar med bilningen och ha frilagt hela rörsystemet, hur är bäst att göra sedan? Är det bara att fimpa det feta gjutjärnsröret strax före muffen, och bara trycka in 110'ans plast och täta? Finns det färdiga tätningar för det? Eller är det bara dumt, och jag borde istället byta hela det feta röret också? Vill helst slippa byta det feta röret då jag har ungefär en meter snö på min tomt, och diverse staket etc. i vägen för en grävare...
 
Om du inte byter till friskt utanför huset nu, så kan du ju istället trycka in nytt rör i det gamla så långt att du kommer utanför huskroppen, sedan när snön är borta kan du gräva upp och ansluta. Förutsatt att 110 pp går igenom det gamla röret vill säga.

Vad för dim. gjutgärns röret?

mvh
 
Jag gissar på att röret är ca 200mm utvändigt, ca 220mm över muffen. Mitt skjutmått är inte djupt nog för att mäta riktigt tror jag, samt att det inte direkt är städat runt om.
 
Muffen på röret ligger virka 60 centimeter innanför ytterväggens utsida.
 
Vilken kapacitet bör golvbrunnen ha? Har sneglat på Jafos 86:an där kapaciteten angivits till 1.5l/sek. Är det fullt tillräckligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.