Vi är ett par som börjat fundera på det här med hus. Drömmen har länge funnits där men nu har vi en ettårig dotter och det börjar liksom bli dags att se om vi faktiskt KAN. Min sambo jobbar kommunalt med en lön på 24500:- innan skatt och OB, brukar få ut ca 22000:-. Jag är mammaledig men ska börja plugga i höst och kommer ligga på ca 22-23000 i ingångslön före skatt. Inga rekordinkomster alltså. I dagsläget har vi noll kronor sparade men har en bil vi lägger ca 5000:- på varje månad. Planen är att sälja den och spara motsvarande belopp. Ca 50k om året. På tre år har vi då 150k. Är det ens möjligt att bygga hus med en så liten insats? Och kommer vi med våra löner ha råd att betala de månatliga utgifterna med ränta, amortering, hushållsavgifter osv? Vi bor i dag i hyresrätt där vi lägger ca 8500:- på hyran, sen tillkommer el osv.

Tittar främst på enplansvillor liknande Myresjöhus Åhus, Eksjöhus lyckan osv. Tomterna där vi tänkt bygga är som DYRAST 350k. Vi vill köpa nyckelfärdigt.

Är det kört?
 
Med 150 i insats så har ni 1 miljon totalt. Tomten 350 så har du 650 till huset. Det får man inget nyckelfärdigt för.

300 i insats så är ni i rätt härad.
 
Vad gör ni eg med bilen om ni kan gå från 5k->0 av att sälja den, åker ni bara runt på skoj med en bil värd 500k?

Hyran är ju hög idag... måste ni bygga nytt... ? Kan ni inte hitta ett begagnat hus att starta med?
 
  • Gilla
Dahlgren79
  • Laddar…
Mitt tips skulle vara att spara ihop 100-150 tkr, köpa ett litet fint hus som ni har råd, och renovera/bygga allteftersom ni får bättre ekonomi.
 
  • Gilla
Ari73 och 2 till
  • Laddar…
Lån, bränsle, försäkring, tullavgifter osv.
Vi "måste" inte bygga nytt men vi har båda tummen i handen och inget intresse för att renovera.
 
Så då tolkar jag era svar som att det absolut är kört? Läser om många här som pratar vitt och brett om att de minsann bara lagt in 100k och lånat 2,5-3mille, har dessa människor rejält mycket högre löner? Skiljer det sig beroende på vart man bor? Vi bor idag i storstad men bygger vi så blir det i en mindre svensk stad med ca. 25000 invånare.
Och flera hustillverkare bland annat Smålandsvillan har ju deal med Nordea om bara 5% insats men då antar jag att totala månadskostnaden blir högre iofs...
 
luscious skrev:
Vi "måste" inte bygga nytt men vi har båda tummen i handen och inget intresse för att renovera.
Då är det nog kört, tyvärr.
Går det inte bra med en lägenhet eller radhus? "Alla" är inte hus människor och har man inte ekonomin för ett nybygge och inte intresse för renovering kanske man ska ta en funderare. Även ett nytt hus behöver omsorg.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Då är det nog kört, tyvärr.
Går det inte bra med en lägenhet eller radhus? "Alla" är inte hus människor och har man inte ekonomin för ett nybygge och inte intresse för renovering kanske man ska ta en funderare. Även ett nytt hus behöver omsorg.
Tack för svar!
Radhus funkar men bo i lght "resten av livet" är inget alternativ för mig. Och att underhålla ett hus är ju ett måste men jag vill inte renovera för att kunna bo.
 
Tummen mitt i handen är ingen bra förutsättning för att äga ett hus. Oavsett om det är helt nytt eller en renoveringskåk, måste man ha kunskapen att kunna reparera och fixa ett o annat. Annars kräver det en rejäl ekonomi om det varje gång skall komma in hantverkare och göra det.
 
  • Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
Som MB77 skriver, har man inget intresse av att fixa o dona med huset, spelar ingen roll om det är ett nytt eller gammalt hus, så ska man hålla sig till hyresrätt.
Alternativet är ju att leja ut ALLT och det blir dyrt och då räcker era inkomster inte långt.
Det går liksom inta att både ha och äta kakan.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Point taken :) Min sambo har tummen mitt i handen, jag saknar kunskapen men lär mig gärna av de många kunniga vi har bland oss.

Kan vi hålla oss till sakfrågan; hurvida det är kört eller ej, vilket det verkar vara...
 
luscious skrev:
Så då tolkar jag era svar som att det absolut är kört? Läser om många här som pratar vitt och brett om att de minsann bara lagt in 100k och lånat 2,5-3mille, har dessa människor rejält mycket högre löner? Skiljer det sig beroende på vart man bor? Vi bor idag i storstad men bygger vi så blir det i en mindre svensk stad med ca. 25000 invånare.
Och flera hustillverkare bland annat Smålandsvillan har ju deal med Nordea om bara 5% insats men då antar jag att totala månadskostnaden blir högre iofs...
Egentligen har det ingen betydelse vart man bygger i ert fall. Det är rent krass ekonomi som styr, dvs inkomst och utgifter för att kunna leva det liv man önskar. Man kan lägga 5% i insats men allt beror sedan på vilka ekonomiska förutsättningar man har att betala sitt boende och hur mycket man vill lägga på sitt boende.
Det är bara ni själva som vet vad ni har för övriga levnadskostnader som ni vill ge avkall på eller inte göra det.
Och skillnaden mellan storstad och småstad är störst när ni köper ett befintligt hus. Nya hus kostar ungefär lika mycket oberoende av plats, dock med skillnad i tomtpris.
 
  • Gilla
FruJosefsson
  • Laddar…
Jag skulle säga att de flesta hus som finns på marknaden kan man bo i utan att man måste totalrenovera omedelbart. Det är ju trots allt kosmetika det handlar om i väldigt många fall. Då handlar det mer om fåfänga och det kostar pengar. Det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra. Bygga nytt utan egen insats var dyrt för 100 år sedan också. Därför byggde alla sina egna hus. :)
Jag tror vi hade kanske tio år av unik period i svensk historia där var och en kunde traska in på banken och köpa sig ett flång nytt hus oavsett kommun för i princip inget eget kapital. Tror ingen människa idag skall jämföra sig med dem som kunde göra det. Det var vansinne att bankerna gick med på det både för de individerna och för oss övriga husägare som "drabbades" av uppblåsta priser och förstörd kultur av amortering. Dessutom har 2000-talet visat att det i andra I-länder är skattebetalarna som sitter med notan för vårdslös utlåning.

Mitt tips är. Titta runt och gå på lite visningar. Vi var nog på säkert närmare 200 visningar innan vi köpte våra hus.
 
  • Gilla
Henrikd75 och 7 till
  • Laddar…
Klokt svar från "Jugend" man måste inte bo i något som ser ut som ett reportage från "Sköna Hem".

De områden där ett gammalt hus kostar som ett nytt har ofta det gemensamt att det är områden där prisbilden ligger runt 3-4 miljoner för en normalvilla. I alla andra områden så är det en bättre affär att köpa begagnat. Speciellt nu med ROT-avdrag.

Mitt råd efter att börja se slutet på husbyggnadsprojektet är ganska enkelt: "Bygg inte hus på en tajt budget!"

Bo i ett billigare hus, spara och njut av livet i några år och sedan kan ni fundera igen på att bygga hus. Men ni vill inte med den ekonomi ni har nu samt små barn behöva töja ekonomin till bristningsgränsen. Det händer en massa saker med små barn som kräver lite flexibilitet i ekonomin. Tro mig, man vill inte behöva känna att det är jobbigt att köpa nya vinterstövlar till knotten.
 
  • Gilla
likblek och 2 till
  • Laddar…
Kört är väl dumt att säga tycker jag, strävar man mot drömmen så når man dit. Spara mera och längre, 8-10 kkr i fem år så är ni i hamn. Det finns mycket onödigt skit man kan spara in på. Att bygga ett hus är en långsiktig investering. Glöm inte att ha minst 10% i marginal innan banken tar huset från en realistisk grundkalkyl, de flesta spräcker nog den ursprungliga kalkylen med en hundring eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.