Har ett oanvänt Munters M100 avfuktningsaggregat i orginalförpackning komplett med hygrometer. Är detta något att spara på eller är det hopplöst föråldrat och ingenting man använder idag? Har lyckats googla fram att det började tillverkas 1964 och länge var Munters "paradprodukt".

//Andreas
 
Den är värd ca 20.000:- om den fungerar. Munters princip fungerar även med kall luft, vilket inte kompressordrivna maskiner klarar.
Jag var ute efter en för 2 månader sen till mitt garage, men det är för sent nu. Jag hade annars köpt den av dig.
Om den inte fungerar så så skulle jag råda dig att fixa till den och sälja den. Jag har en polare som har kört sin maskin i årtionden. Han lämnar in den på service ibland.

 
Den bör funka som ny. Möjligtvis att lagren kan ha tagit stryk. Är den riktigt gammal så kan rotorn innehåla asbest också men det är ingen fara så länge du inte börjar banka sönder den med en hammare så att dammet ryker! Det är bundet i rotorn så att säga.
 
Det låter ju bra. Då lär jag ju inte slänga den i alla fall. Skulle vara kul att provköra den, det får jag nog göra vid tillfälle.
 
Bäste Jilldris,

Du kan göra en ideell insats genom att skänka din avfuktare till Mjörns Ångbåtsförening. Vi letar efter en sådan till vårt maskinrum som blir väldigt fuktigt när vi tömmer och torkar ur pannan. Pengar har vi inget överflöd på bara entusiasm och galna idéer.
Ring 0703 22 58 46
 
Jag pratade med en ventilations kille i dag och han hade en m100 som var nyservad, den skulle jag få köpa för 15000 så nog kan du tjäna lite slantar på den.

Dock vet jag inte om det är någon skillnad på tex. mg90 eller en m100 efter som m100 är skapligt äldre konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.