Låter som ett hultfredshus...
 
Det är våtzon 1 men det är nog bara beklädnadsskivan som spelar roll som sagt eftersom man får ha osb/plyfa bakom.
 
Helt rätt.. ett Hultsfredshus från 69. Dom har lite tråkiga lösningar på en del saker men problem är ju till för att lösas.
 
har också ett Hultsfredshus, från -79
 
läs BBV 10:1 5.7 där står det:

Kartongklädda skivor av gips ska inteanvändas i våtzon 1 som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva. Gäller både golv och väggar.
 
Har ett hultfredshus från -73. Hade samma problem som TS när jag renoverade mitt badrum. Blev att jag tillslut frångick reglerna och styvade upp väggen efter sunt förnuft och det har inte spruckit något ännu. Man kan ju inte riva hela hallen och entré som dessutom var nyrenoverade, nån måtta får det vara! :)
 
Verktygsgurun vad blev din lösning då?
 
Nino, hade tänkt kolla där men inte kommit dit än. Men konstigt iaf tycker jag när man får ha träfiberskivor.
 
Lät spånskiveväggen vara kvar. Limmade och skruvade våtrumsskiva med förskjutna skarvar. Sågade upp och kottlade där jag skulle ha duschblandaren. På ytterväggen skruvade jag upp Osb och sedan våtrumsskiva. Hackade ur fiberplanken och kottlade för handfatet. Ytterväggen består ju av fiberblank som är 300mm breda så någon extra regling behövs inte där.
 
verktygsgurun skrev:
Lät spånskiveväggen vara kvar. Limmade och skruvade våtrumsskiva med förskjutna skarvar. Sågade upp och kottlade där jag skulle ha duschblandaren. På ytterväggen skruvade jag upp Osb och sedan våtrumsskiva. Hackade ur fiberplanken och kottlade för handfatet. Ytterväggen består ju av fiberblank som är 300mm breda så någon extra regling behövs inte där.
Det lutar nog åt den lösningen här med.. Du har inte haft något problem med att några fogar spruckit eller så?

Lite offtopic men har ni också avloppsrören till badrummet synliga i taket i rummet rakt under i källaren (i vårt fall en toalett)? Och längs med väggen ut mot hallen en källartrappa?
 
Nej inga sprickor, långsidan i badrummet veter mot trappan ner i källaren. Under badrummet finns rummet där det tidigare stod en oljetank. Det rummet är numera förråd så att rören går i taket är inga problem för mig.
 
Okej, vi har nog ganska lika hus bortsett från placering av vissa rum..

Jag har iaf tänkt att få in avloppsrören o bjälklaget så vi slipper ha dom i taket på toan under.
Eftersom trappen är precis intill så blir ju inte spännvidden mer än 2m så de borde inte bli några problem men jag har iaf tänkt förstärka där jag låter 75 röret gå genom bjälklaget så det tycker jag borde va lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.