Hej

Har en tomt i två etage, delad av en större berghäll. På denna är idag byggd en ful trätrappa som börjar bli sliten (bifogar bild). Har därför som projekt för vår/sommar att byta ut den mot en annan lösning. Tanken är att den nya trappan skall hamna något närmare huset, där avsatsen till vänster i bild tar slut.

Ser två olika alternativ, antingen gjuta hela trappan i betong, eller att bygga den i leca/lättbetong och sedan putsa. Vänder mig därför till forumet för era erfarenheter om vilket som är lättast att genomföra om jag skall göra det själv, alternativt billigast/smidigast om jag anlitar någon?

Någon som har gjort liknande tidigare och kan berätta huruvida det är ett jobb som bäst görs av proffs, eller om det är något man som "halvhändig" kan ge sig på själv?

Mvh
Christoffer

2013-03-02 13.33.14 HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle byggt den själv i massiv betong.

Har erfarenhet från ett ganska stort projekt med jämförbara arbetsmoment. Allt är ju såklart en fråga om vilken arbetsinsats man är beredd att lägga. Men mitt tillvägagångssätt skulle bli följande.

Hyra en bra bergborrmaskin, och dubba hela området med 16mm kamstål för att försäkra mig om att trappan ligger kvar. Kanske ett 20-tal hål jämt spritt. Därefter skulle jag även satt några extra hål "bredvid" med mindre borr för att med vanlig betongexpander kunna bulta fast reglar att bygga formen utifrån. Om man är OK med detta förfarande eller ej beror ju ganska mycket på hur rädd man är om bergsytan bredvid, men det ger en bra stomme.

Därefter skulle jag söka anpassa skivor som jag kontursågar för att täta så gott som möjligt mot bergets varierande form. Dessa skivor sätts vertikalt och utgör sidorna på den färdiga formen. OSB är billigt men ger en viss struktur på den färdiga ytan. Vill man ha det slätt är det formplyfa som gäller.

Därefter sätter man "sättsteg" mellan dessa två som fästs med 45x45 regel på den sida som blir nedåt mot trappan. mycket mäta och fundera blir det.

Slutligen. Blanda betongen själv!
Av den anledning att detta formsystem är öppet så en färdigbetongbil skulle troligen skapa ett begonvattenfall och allt skulle ligga nedanför. Med egenblandat betong tar du det lugnt och metodiskt och gjuter ett steg i taget nedifrån och kan vänta tills du fått en viss grundhållfasthet i steget innan du går vidare till nästa nivå. Jag rekommenderar att hyra ut en snabelvibrator, och när du doppar ner den ser du ganska snart om det börjar stiga på våningen nedanför. Då är det dags att vara lite försiktig och vänta lite.

Denna metod använde jag för att göra en platsbyggd sula till min stödmur som tog min nya väg upp på min gamla tomt. Denna stödmur var gjord av skalblock, 30m lång och 1,5m hög på sina ställen. När den var färdig fyllde vi den med 0-150 och en 18-tons hjulgrävare körde upp utan minsta tendens till spricka.

Såhär såg det ut när sulan/trappan var färdig.
DSC00088_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack för utförligt svar! Risken är att jag ger mig på det själv i sommar. Blir mest "orolig" över tipset att blanda betongen själv. Eftersom det är baksidan av tomten, utan möjlighet att komma till med bil på något bra sätt, riskerar det att bli ett rent helvete av släpande på säckar med betong. Går det inte att beställa mer trögflytande betong? Tycker mig ha hört det någonstans...
 
Jag tror inte du behöver vara så orolig för det.

Du kommer inte göra av med så hiskeligt mycket betong i detta projektet och att bära några säckar upp för den befintliga trappan eller på annat sätt är nog ett av de lättare arbetsmomenten trots allt.

I projektet ovan blandade vi nästan 4 kubik färdig betong med 2st "tombola" nere vid vägen enl. bild och körde upp med skottkärra på berget och diverse brädor vi lagt ut. Total höjdskillnad var 8 meter. Det var lite slitsamt men det gick :)

Lägger in några bilder på mitt projekt i lite senare skede om det är intressant.
 
  • DSC00196_01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00175_01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00190_01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack igen för bra tips. Hur lång tid tog arbetet och hur många man var inblandade? För att ge mig själv en referenspunkt.

Mvh
 
Totalt sett tog det väldigt lång tid för mig men många moment är inte så relevanta för dig. Ta ner träd, grävning med mera plus en ganska komplex armering tog mycket tid. För att inte tala om att den är ganska lång och att berget nedanför stupar. Trots det gjöt vi på en dag men då hade vi 2 man på varsin tombola, jag som gjöt och 2 hantlangare.

I ditt fall skulle jag räkna med en eftermiddag för att borra och dubba.
En heldag för att snickra formarna om du har lite vettiga verktyg. Är det någonstans du skall lägga extra tid är det på formarna. Tänk på att ha en färdig ritning på själva stegen innan du drar igång.
Och därefter ytterligare en heldag för gjutningen. Vid gjutningen är det rätt bra att ha någon som sköter tombolan på heltid men jag tror ni klarar er på 2 personer.

Sedan beror det ju på planer på putsning, räcken etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.