Hej! Har en gäststuga med ett nytt badrum sedan ett år tillbaka. Badrummet ligger i ena änden av stugan och i andra änden sitter en friskluftsventil. Jag har insett att fläkten skulle behöva gå hela tiden för att få ett bra flöde i stugan. Idag är fläkten inställd på fuktstyrning och på väggen finns dessutom en knapp som man manuellt kan sätta igång fläkten med, dock stängs fläkten av efter 15 min.

Hur får jag fläkten att vara på ständigt? Kollade på fresh.se och laddade ner manualen för Fresh Intellivent. Där står det att det går att programmera fläkten på kontinuerlig drift, dock ser inte min fläkt exakt likadan ut, antagligen är min en äldre version?

Kan jag programmera in kontinuerlig drift själv direkt på min fläkt eller måste jag be elektrikern koppla om fläkten?

Bild på min fläkt: http://www4.picturepush.com/photo/a/12319102/1024/Anonymous/bild-(1).jpg

Bild i manualen: http://www4.picturepush.com/photo/a/12319112/1024/Anonymous/Untitled-1.jpg
 
Redigerat:
Min är tydligen också äldre för där skulle man bygla mellan två kabelplintar till fläkten. Såvitt jag minns så finns det tre plintar/anslutningar i fläkten; En för fas, en för nolla och en för styrning från lampknapp eller liknande. Det borde väl vara fas och lampknappsanslutningarna som ska byglas, men själv har jag ingen konstant drift så jag kan inte kolla efter.
 
Det skall finnas en funktion att den går konstant på lägre varvtal och sedan går upp i hastighet vid fukt. Har en i stugan så jag kan inte kolla nu. Men jag har oxå för mig att det ät någon bygel som skall ändras. Vår är ca 3år .
 
ullberg
Från min manual:

ImageUploadedByByggahus.se1362298335.909118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kopplingsschema:

ImageUploadedByByggahus.se1362298363.275000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Schneider69
  • Laddar…
Koppla enl. exempel 4 på sista bilden. Dvs via en strömbrytare till plint SL, så går fläkten när stömbrytaren är tillslagen, med start- och stopp-fördröjning. Så har jag min kopplad.
 
ullberg
Monzen skrev:
Koppla enl. exempel 4 på sista bilden. Dvs via en strömbrytare till plint SL, så går fläkten när stömbrytaren är tillslagen, med start- och stopp-fördröjning. Så har jag min kopplad.
Fast TS skriver att han vill ha konstant drift, för att uppnå det är det schema 2 (vars beskrivning jag zoomade in på) som gäller.

/U
 
@ullberg: Du har helt rätt! Vill man inte kunna stänga av den på strömbrytare så är det enl. schema 2 man ska koppla.
 
Sorry om jag öppnar upp en gammal tråd. Men har samma fråga och fläkten på bilderna som är bifogad i tråden. Har den kopplad enligt schema 1 just nu ”enbart fuktstyrning”. Hur gör jag enklast för att koppla enligt schema 2?

”Fasen (L) bryggas med tändtråd (SL) för konstant lågfart. ”

Kan jag bryta strömmen. Och kan jag sen ta en kort isolerad kabel på ett par Centimeter och skala ändarna och bara brygga L och SL?

tack på förhand
 
S Smarteus skrev:
Sorry om jag öppnar upp en gammal tråd. Men har samma fråga och fläkten på bilderna som är bifogad i tråden. Har den kopplad enligt schema 1 just nu ”enbart fuktstyrning”. Hur gör jag enklast för att koppla enligt schema 2?

”Fasen (L) bryggas med tändtråd (SL) för konstant lågfart. ”

Kan jag bryta strömmen. Och kan jag sen ta en kort isolerad kabel på ett par Centimeter och skala ändarna och bara brygga L och SL?

tack på förhand
Ja det ska gå bra.
 
ullberg
I tråden länkas det till både den nyare och äldre varianten av fläkten, den äldre som inte har ”s-knappen” (Som min) är det rätt att bygla L & SL, på den senare vet jag inte hur kopplingsplinten ser ut men eftersom man kan programmera funktionen gissar jag att man inte kan/bör göra den fysiska byglingen....

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.