Vi ska måla eller tapetsera om sovrummet som idag har en ful gammal tjock strukturtapet. Den går inte att dela, den sitter löst på några ställen men när man dra i den så tar det stopp och en rejäl bit av den undra lagret blir kvar. Det kan sitta en tapet under denna. Det är gipsvägg under så då ska man väl inte ånga? Vad är enklast att få snyggt på ett ganska enkelt sätt? Tror inte man kan måla på tapeten... Vi är inte jättekräsna och det får gärna vara så enkelt som möjligt utan att förstöra något alt få ett hemskt resultat.. går det??? :D
 
Huga, ett så spännande arbete hade vi också, i ett antal rum. Vi ångade ner en hel del, sedan bredspacklade vi väggarna.

Kan ju tillägga att det tog en del tid...

Bara att rulla upp ärmarna och sätta igång. Få genvägar.
 
Prova att perforera strukturtapeten med spikroller och ånga sedan ned den. Få genvägar som sagt för ett bra resultat. Prova också att peta med en spackelspade och se om du kan få tapeten o skikta sig. Spackla sedan ojämnheter.

Det finns sådan där "återställare" också. Det är en tapet som man kan sätta direkt på strukturtapet. Då blir det som att tapetsera två gånger men den sväljer ganska stora ojämnheter så slutresultatet blir bra.
 
  • Gilla
Isacp
  • Laddar…
"Genvägen" finns på rusta. Blir skapligt.
 
  • Gilla
Isacp
  • Laddar…
Vi fick tillslut bredspackla... Det blev ändå så ojämnt det vi fick bort och gipsskivorna gick sönder så det blev enklast att bredspackla allt istället. Ta bort allt som är löst först, man hör ganska bra om man "skrapar" en spackel mot väggen var det är löst. Skär bort med mattkniv.

Hyr eller köp en giraffslip!
Bauhaus har en billig som är bra för vad den kostar...
 
Vi har/hade 9 rum med glasväv och har testat både och ta bort och spackla lite (bra resultat, mycket jobb), bredspakla över utan att ta bott väv/tapet (jobbigt, då det släpper) men kör nu renoveringsgips. Det går fort, men det kostar lite mer och man får tänka till med foder och sockel.
 
Vi bredspacklade direkt på, på vissa ställen så bubblade väven upp. Där skar vi ut med mattkniv och spacklade igen.

Enkelt om man är duktig med spackeln.
 
Tack för era svar. Ja jag har också tänkt på att man borde kunna limma tillbaka de flikar som glipar lite och sen bara slipa bort själva strukturen innan man drar på ny tapet. Det är alltså inte väv, typ sjögräs eller vad det kallas där man kan dra bort rena trådar. Det är mer som en tapet med mjukt mönster som står ut lite.. 6mm gips har jag hört man kan sätta på men det blir ju lite tok vid dörrposten och listerna. Annars kanske vi får prova sån renoveingstapet innan vi tapetserar. Det blir nog så att vi vill ha en tapet och inte måla detta rum. Det gäller att våga testa lite har vi insett, innan målade vi bara allt för det kändes tryggt haha, men att tapetsera är ju inte så svårt om man har tid och lugn :p Vad tror ni är enklast?? Att ånga på gips går alltså? Jag har hört att det förstör väggarna!
 
Den hemska (och tyvärr nyuppsatta) strukturtapeten i hallen i vår förra lgh var skiktbar, men det var å andra sidan tapet-bord-annan tapet-bord sett nedifrån. Det gjorde att det inte var ett dugg jämnt när man slitit bort den. Vi körde med en sådan där renoveringstapet, den hette WallCover. Var väldigt smidigt att jobba med, då man kan skära till den, hålla upp den, och sedan skära lite till osv. för att få det perfekt. Det gör att det inte är så jobbigt att det inte finns en enda rät vinkel.

Också smidigt att man kunde rolla limmet direkt på väggen och sedan sätta upp den torra biten.

Eftersom den är lite tjockare vär det också väldigt lätt att sätta kant mot kant. Kan dock sägas att den sväljer egentligen inga ojämnheter av icketrivial storlek, över 1mm eller så. Men det är ju inte så svårt att slipa ner innan. Fula skarvar och annat försvinner dock helt.

Vi valde att måla, och då fick vi en yta som påminner om puts. Tapet borde dock gå hur bra som helst. Då den suger rejält kan det vara värt att kolla om man ska grundmåla för att mätta den lite så att inte allt klister försvinner in i den eller något annat tråkigt.

Finns kanske andra fabrikat som inte suger så mycket, det här var 4-5 år sen.

Skulle gärna använda det igen, det enda jag skulle göra annorlunda är att jag skulle se till att tillverka en tapetlinjal som var längre än takhöjden för att slippa förflytta den när man ska skära till på längden.
 
AXS
Jag har slipat strukturtapet med riktigt grovt sandpapper på roterande slipmaskin.

Slet bort det mer än slipade ner. Tog även bort tapeten på de ställena den var lös.
Sen spackel på defekterna och tror jag målade med spärrgrund innan de 2 lagren färg.
 
Om inte tapeten är spaltbar så riv bort det som löst och grunda väggarna med Sigma och därefter bredspackla 1-2 ggr.
Är man inte vann vid bredspackling så spackla 2 ggr tunt så blir det mindre att slippa sedan...inget roligt jobb

Målaren
 
"Grunda med Sigma", vad är Sigma? Jag googlade men det verkar vara ett märke med komplett sortiment färger. Är det grundfärg, spärrgrund eller vanlig väggfärg vi ska använda?
 
Jag har gjort så i ett par rum att jag har köpt någon billig väggfärg på tex Rusta och målat väggen med den innan jag spacklade. Väggarna hade varit tapetserade men jag fick inte bort all gammal tapet. Tror det går bra med både grundfärg och väggfärg.
 
J
Jag hade lätt kört med renoveringsgips. Slipper bredspackla alla väggarna. Får en fin och slät yta direkt. Runt dörrar och fönster salar du, för att kunna sätta foder. Ta bort golvsockel innan du gipsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.