sebbe83 skrev:
Jag håller på och färdig ställer mitt nybygge, och vi tittade också på fiskarhedens materialsats men vi bestämde oss för att handla direkt från en brädgård och kom ner i mindre än halva priset.
Hade jäkligt bra rabatter och det är lite mer jobb att när det inte är färdig sågat men det kan det vara värt om man spar stålar:cool:
Låter intressant, i alla fall för dem som ännu inte byggt sitt drömhem.

Har du några siffror som du kan lägga upp, om kvadratmeter, materialpriser och kanske arbetstimmar?
 
Sebbe83, jag instämmer med KnockonWood!! Det låter kanon! HAr du lite siffror och kanske en bild eller två?
Kan du beskriva ditt hus?
 
nja kan väl inte påstå att jag har några vidare siffror på det än,håller på för fullt så då har man inte tid med annat...
började december 2011 flyttar in i februari nu men har bara kört kvällar och helger så hur många timmar är svårt att säga.
iaf är det på 220 m2 och materialet till huset(isolering,gips,osb,fönster,dörrar,takstolar,reglar,panel,takpannor m.m) fick jag ge 450.000 ungefär,blev 200 småposter till slut men har rätt bra koll.
här kommer bild hoppas jag IMG_0116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Östlund och 3 till
  • Laddar…
Vi undersökte "totaletreprenöter" som trivselhus, ahus fml för nått år sedan. I utkanterna av stockholm kan man säga, förort. Det landade alltid på 4-5 milj standard. Då med garage iofs. Och inkl tomt. Jag tror det är svårt att göra ett kap. Hustillverkre/ hantverkare vet var prisläget är så kolla på nya hus där ni tänkt bygga sen kan ni säkert tjäna något på att bygga själva....jag tror tex det är svårt att jämföra norra sverige med storstadsregion.
 
Tack Sebbe83, det ser ut som ett riktigt fint hus!! Har du byggt allt själv eller har du haft någon proffshjälp alls?
 
tog in snickare när jag lyfte upp takstolarna och satte råspont.Och farsan så klart,han blev proffs på att måla o isolera under byggets gång:)
 
Häftigt hus och ytterligare att bra exempel på hur mycket man kan spara på att bygga allt själv. Har man bara rätt förutsättningar (främst en delaktig/förstående familj som är med på tåget) så behöver det inte ta flera år och det behöver inte leda till separation även om allt arbete görs vid sidan om ett heltidsjobb.
 
Gabbe1 skrev:
Häftigt hus och ytterligare att bra exempel på hur mycket man kan spara på att bygga allt själv. Har man bara rätt förutsättningar (främst en delaktig/förstående familj som är med på tåget) så behöver det inte ta flera år och det behöver inte leda till separation även om allt arbete görs vid sidan om ett heltidsjobb.
Onej det behöver inte alls betyda skilsmässa :)
Våra tvillingar var 2 månader när vi köpte vår tomt, sen satte vi igång med markarbetena 7 juni 2010. Sen gjöt jag plattorna rätt omgående. På semestern byggde jag garaget. I september kom snickarna och reste huset och gjorde utsidan klar. Nu är vi framme i november 2010. Sen tar jag över och gör allt invändigt typ glesning, regling väggar, drog el, la golvvärme i bjälklag mm. I mars kom målarn och målade alla tak och spacklade väggar. Sen snickerier, köksmontering mm.
I maj tar min sambo över och målar hela huset invändigt. Väldigt skönt att få vara hemma på kvällarna lite med barnen som hunnit bli 1,5år nu. Efter detta ytterligare småpill under sommaren och så flyttade vi in 1 Aug 2011.

Hela projektet tog alltså 14 månader från början till slut. Då har vi ändå hunnit bygga garage och grovplanerat tomten och flyttat. Mycket hjälp av min farsa har varit guld. Vi tog en kväll ledigt från bygget per vecka vilket var rätt skönt med. Jag var ledig en månad totalt plus semestrarna då.
Det går att bygga hus vid sidan av heltidsjobb med småbarn om man bara vill.

se lite högre upp i tråden för mer info och några bilder
 
  • Gilla
sebbe83 och 1 till
  • Laddar…
John Pohlman skrev:
Onej det behöver inte alls betyda skilsmässa :)
Nä, det var ju just det jag skrev.
Det finns ett antal galningar (mig själv inräknat) som gör det, men man ska nog tänka på att långt från alla vill/kan/orkar lägga den tiden som krävs för att, vid sidan av heltidsjobb, bygga ett helt hus under ca ett års tid.

Har man en familj när man startar och denna inte brinner lika mycket för projektet så tror jag det finns en uppenbar risk för att man inte har kvar familjen när/om man blir klar.

Jag skulle snarare ifrågasätta än reommendera detta om man inte har helt klart för sig vad som krävs i form av tid och energi. Men visst kan det vara kul, lärorikt, och framförallt mycket billigt (i husbyggarmått mätt).
 
  • Gilla
Kandersin
  • Laddar…
allting går om man vill det,men det har fan varit tufft ibland....vet inte om man gör om det igen.
Och jag ljög nog lite förut tänkte bara på snickar jobben när ni frågade om jag tog hjälp.
Lejde bort mark,grund,vvs och delar av el jobben.
 
  • Gilla
Kandersin
  • Laddar…
15000/m2 en nog en bra siffra att ha som utgångsvärde. 20000/m2 är inte ovanligt om man svävar ut i materialval. Om man anstränger sig själ mycket och så kan man nog komma neråt 12000. Mitt bästa tips är att skaffa en bra och billig hantverkare som du jobbar ihop med. Det gjorde jag. Då kan du leda arbetet så det flyter på med all logisitk m.m. samt ha koll att det jobbas. Några månader tjänstledighet är lätt intjänar
 
15000/m2 en nog en bra siffra att ha som utgångsvärde. 20000/m2 är inte ovanligt om man svävar ut i materialval. Om man anstränger sig själ mycket och så kan man nog komma neråt 12000. Mitt bästa tips är att skaffa en bra och billig hantverkare som du jobbar ihop med. Det gjorde jag. Då kan du leda arbetet så det flyter på med all logisitk m.m. samt ha koll att det jobbas. Några månader tjänstledighet är lätt intjänat.
 
M
sebbe83 skrev:
nja kan väl inte påstå att jag har några vidare siffror på det än,håller på för fullt så då har man inte tid med annat...
började december 2011 flyttar in i februari nu men har bara kört kvällar och helger så hur många timmar är svårt att säga.
iaf är det på 220 m2 och materialet till huset(isolering,gips,osb,fönster,dörrar,takstolar,reglar,panel,takpannor m.m) fick jag ge 450.000 ungefär,blev 200 småposter till slut men har rätt bra koll.
här kommer bild hoppas jag[bild][bild]
Vilket fint hus!. Hur mycket kostade grunden till huset? 450k för materialet låter ju som ett kap :)
 
tack!Grunden,med grovplanering,dränering,kulvert mellan garage och hus och en garage platta på 80m2 gick på 360000kr.Helt ok pris.men det va utan golvvärmen
 
Är det någon som har byggt Fiskarhedenvillan Talgoxen eller Talgoxen special i Skåne? Var hamnar man i ca. pris? Puts?
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.