Hej. Så här ser det ut i vår källare på flera ställen. Murbruket släpper ca 5cm upp på väggen. En del ytterväggar men huvudsakligen innerväggar som har det här utseendet. På vissa ställen i källaren är det uppreglat golv. När vi köpte huset borrade besiktningsmannen upp golvet (trägolvet) och mätte fuktnivåerna och de var inte över gränsvärden. Vi ska dränera huset för det är inte gjort sen det byggdes 1959 men hur brottom är det och minskar man risken för nya skador om man dränerar? Tänkte eftersom skadorna huvudsakligen är på innerväggar.

Har även planer på att riva upp det uppreglade golvet och göra om det fast då inte med träreglar för att minska risken för skada. Bör man då lägga någon isoleringsmatta under de nya reglarna?
Tacksam för svar och tips.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränering är det ni måste göra. Och sedan ta bort allt organiskt material ur väggar och golv.. Det finns golvsystem som reglas upp med luftspalt mellan platta och isolering, sedan kan detta kompletteras med ventilation för att hålla fukten mindre...
Nivell har ett av de golven
 
Varför göra om golven om fuktnivåerna är ok?
Luktar det?
När är golvet gjort? (Jag gissar på första halvan av -70-talet med tanke på golvmattan?)
Om golvet hat överlevt så länge utan problem så lär det göra det fortsättningsvis också.

Det är inte helt lätt att avgöra utifrån bilderna, men jag tycker inte att det nödvändigtvis ser ut som fuktskador. Kan var lite halvdålig puts som gett sig i samband med borttagning av golvlister? Kan kanske också vara golvet som har blivit lagt med för liten svällmån mot väggarna, och därför knäckt putsen?
 
Tänkte väl kanske göra om golvet när vi ändå gör i ordning i källaren. Surt att göra fint och sen vara tvungen att riva upp golvet om x-antal år om nu fuktvärdena skulle stiga.

Har nog inte suttit några golvlister där. Och det ser även ut så i förråds delen i källaren och där är inget uppreglat golv. Jag misstänker fukt men sambon är övertygad om att det är dålig puts/murbruk. Inte för att det luktar nåt direkt men jag är lite nojjig när det kommer till fukt och mögel och andra tråkigheter...
 
Hm, varför skulle fuktvärdena öka?

Morsan och farsan bor i en villa från -73, med uppreglade trägolv i en del av källaren. Har aldrig varit några problem. De hade upp en del av golvet för ett par år sedan när de bytte från golvspån & plastmatta till massivt trägolv. Det var torrt och fint överallt inunder.

Vad har ni för ventilation i huset?
 
Oldboy skrev:
Hm, varför skulle fuktvärdena öka?

Morsan och farsan bor i en villa från -73, med uppreglade trägolv i en del av källaren. Har aldrig varit några problem. De hade upp en del av golvet för ett par år sedan när de bytte från golvspån & plastmatta till massivt trägolv. Det var torrt och fint överallt inunder.

Vad har ni för ventilation i huset?
Därför dräneringar blir gamla de också och då kan fuktvärdena öka när den inte fyller sin funktion helt.

Däremot håller jag med dig att det är omöjligt att se utifrån bilderna.
 
Därför dräneringar blir gamla de också och då kan fuktvärdena öka när den inte fyller sin funktion helt.
Jo, förvisso, men jag tyckte TS skrev att de ska dränera om (oavsett). Så då har jag utgått från att det inte kommer att vålla några problem på mååånga år.
 
Kan vara tillskjutande markfukt genom kapillärsugning och sådan går inte att dränera bort. Fuktskador p.g.a dålig dränering brukar, om jag inte minns galet fel, visa sig något högre upp på väggen. Noterar att det är en plastmatta på bilden du visar. Under denna (om den är limmad mot betongen) är fukthalten i stort sett 100%, vilket ofta leder till att fukten vandrar upp i väggarna då den inte kan vädras ut någon annanstans.
 
Ne plastmattan är lagd på det uppreglade golvet. Kanske ca 1dm upp från betong plattan. Om fukten i väggarna beror på kapillärkraft hur kan man då bli av med det om inte genom dränering?

Dränera planerar vi som sagt att göra oavsett. Men byta golv tänkte vi kanske göra om det finns något sätt att isolera golvet så att det inte är så kallt eftersom en del av källaren an ända som boyta. För som jag förstått det så ska man inte lägga golvvärme i källaren för att fukten då vandrar/tvingas upp i väggarna?
 
Dränering dränerar bort högt stående grundvatten. Kapillärsugning kan däremot ske från flera meters djup. Dränering löser aldrig detta fenomen utan det är något vi husägare med källare måste leva med. Problemet är helt enkelt olika stort beroende på hus och läge. Vissa måste leva med att aldrig ha organiska material i kontakt med betonggolvet, andra klarar sig finfint med uppreglade golv. Det enda säkra sättet att inte råka ut för kapillärsugning (detta är nämligen ett naturligt fenomen som förekommer överallt) är att isolera betongplattan underifrån, så som man gör vid nybyggnationer idag. Att dränera är bra om man vet att det är just grundvattennivån som är problemet. Men att dränera utan att veta om det alls hjälper, det är åtminstone ett bra sätt att dränera plånboken enligt min mening.

Du har helt rätt angående golvvärme på oisolerad betongplatta. Ingen god idé. Vi har flytande golv i vår gillestuga, dvs trägolv som ligger ovanpå cellplast och därunder ångtät plastfolie. Fungerat finfint sedan 1980, men som sagt - alla hus är långt ifrån likadana vad avser fuktförutsättningar.
 
EndZone, jag tycker också att i de flesta fall är det bara en plånboksdränering :). Om man isolerar samtidigt med dränering så är inte alla pengar bortkastade men vinsten är mycket mindre än om man isolerat väggar och tak för samma pengar.
gaia
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.