Har fått ordning på vårt nybygge av hus och precis flyttat in - riktigt skönt :)

Nu ska gräsmattan runt om fixas till våren. Hus och tomt står på en tidigare åker. För att få plan mark runt huset har vi fått sänka marknivån några decimeter och därmed är all matjord bortskalad där. Kvar är fin sandjord.

Undrar nu hur jag ska göra för att få en fin gräsmatta:
1) Bara köra jordfräs, gödsla och så gräs direkt på sandjorden?
2) Köra ut ett lager matjord över hela tomten och köra jordfräs för att blanda den med sandjorden?

Det är ca 1500 kvm så blir en del jobb att få ut matjord över hela tomten. Men blir det bättre än att så gräs direkt på sandjorden så får det bli att hugga i ;)

Hoppas på lite kloka förslag
 
Jag är absolut ingen expert på gräsmattor, men jag sådde direkt i sanden, efter första vintern lade jag på ett lager hästskit. Visst den var inte supermegasnygg första åren men nu ser den bra ut. Så jag tycker du kan fräsa ner lite gödsel och sedan så.

När man bygger golfbanor så bygger man med mycket sand. Nackdelen är att man måste vattna tidigare vid torka, om man vill ha fortsatt grön matta under torrperioden. Sanden håller ju inte lika mycket fukt som matjord.
 
Tack så då kan man så direkt i sandjorden men kanske bättre att blanda i matjord. Har matjorden kvar från schaktningen i en jättehög på tomten. Bara det att en grävare måste sprida ut den lite.

Finns tillgång till traktor med harv. Möjligen någon granne som till och med har jordfräs till sin traktor.

Synpunkter på följande upplägg som jag ska lägga ner lite tid på gräsmattan:
1) Sprida ut matjord över tomten. Frågan då hur tjockt, räcker någon centimeter.
2) Köra med jordfräs 20-30cm ner för att blanda om och luckra upp jorden efter alla maskiner som plattat till.
3) Sprida ut gödning över hela tomten. Någon som har tips på bra gödning?
4) Köra med traktor och harv för att få ner gödningen / plana ut
5) Springa runt tomten med en Lastpall för att släta ut jorden, alternativt dra någon planka efter traktorn.
6) Så gräsförna, vattna och vänta på den fina gräsmattan :)

Synpunkter på det upplägget? Tips på annat förfarande?

Många funderingar från gräs amatör ;)
 
En sak man skall akta sig för är att packa jorden med för tunga maskiner. Då kan varken vatten eller rötter komma ner i marken. Själv hade jag problem på baksidan med packad sand. Lätt en grävare luckra jorden genom att lyfta en skopa och sedan låta sanden rinna ur skopan.
 
dusb: Tror du det räcker att gå över med jordfräst 20-30 cm eller måste man ner djupare tro?
 
Om man inte pressat sönder jorden för mycket tror jag absolut att det räcker och blir över. Speciellt om det är sand som underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.