Som jag ser det är det ett tilläggsarbete. Vilket gör att du får nog vackert be honom fixa det och stå för merkostnaden.
 
  • Gilla
Snickan
  • Laddar…
Felpost
 
ursäkta mig men nu blir jag lite brydd.
oavsett om han hade fått felaktig eller korrekt ritning så har han fortfarande gjort en onödigt stor skada på parketten.
när dom borrar dessa typer av hål användes en hålsåg, dessa gör inte den här typen av skada, utan detta är slarv och misstag.

en korrekt riktning hade kanske bättre visat vart reglar fanns osv och hade kunnat hjälpa med att undvika massa böjar osv på skorstenen, men att parketten fick skada, har INGET med ritningar att göra anser jag.
 
anbacileus skrev:
ursäkta mig men nu blir jag lite brydd.
oavsett om han hade fått felaktig eller korrekt ritning så har han fortfarande gjort en onödigt stor skada på parketten.
när dom borrar dessa typer av hål användes en hålsåg, dessa gör inte den här typen av skada, utan detta är slarv och misstag.

en korrekt riktning hade kanske bättre visat vart reglar fanns osv och hade kunnat hjälpa med att undvika massa böjar osv på skorstenen, men att parketten fick skada, har INGET med ritningar att göra anser jag.
Det är sällan man tar upp större hål än 200mm med hålsågar, den här storlek på hål tas oftast upp med sticksåg.

Jag kan därimot inte förstå varför han inte limmade dit en bit av parketten som han tog bort vid håltagningen, det var troligen inte en utbildad snickare som utförde jobbet. Det händer ofta att det blir fel av olika anledningar men man fixar sånt innan man lämnar arbetsplatsen!

Gällande skuldfrågan så ligger den självklart hos beställaren då han har försett hantverkaren med en ritning!
 
Ja, rent juridiskt kanske beställaren inte kommer någon vart eftersom denne lämnat ritningen, men va f-n nog borde man som hantverkare försöka fixa det. han kunde ju informerat, lagt klinker på större yta, större plåt eller försökt laga.......dåligt.
 
Precis, jag personligen skulle aldrig lämna nåt sånt, max 10 min arbete att fixa när du väl är på plats med alla verktyg.
Jag tvivlar som sagt att det var en riktig snickare.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
kanske vore bra att prata med hantverkaren, han kanske bara glömde lr missa att de inte va klart!
+ räkna med att få betala för att få det fixat pga den felaktiga ritningen
 
Visst kan man tycka att entreprenören borde försökt fixa till skadan som blev. Men rent juridiskt så har faktiskt entreprenören till och med rätt att kräva ersättning för det merarbete som håltagningen kostade, det tar trots allt längre tid (samt mer slitage på verktyg) att först borra/såga ett bomhål för att sedan leta upp regeln och ta borra/såga igen.

I detta fall finns det troligtvis inget att hämta rent juridiskt, dock är det inte omöjligt att få det fixat ändå. De flesta företag är måna om sitt rykte och därför borde det finnas en chans att få det fixat på ren goodwill.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hade ni avtalat fast pris eller löpande? Är det löpande borde arbetet bekostas av dig, annars inte. Som någon annan sa, ta dit leverantören och prata om resultatet. I vilket fall kan det vara bra att hålla inne betalningen kan jag tycka. Är det en 'eftertraktad' leverantör kanske du får vänta länge med att få det fixat annars.
 
Nja, det är väl fortfarande så att man spec:ar vad som skall ingå i ett fast pris, inte bara priset. Men jag håller med om att ett telefonsamtal till de som gjorde det är en ganska enkel och underskattad första åtgärd..

Annars tycker jag inte detta är något att tjafsa om.
- det var TS som tillhandahöll ritningarna, och jag tror det var svårt att se att de inte stämde förrän det redan fanns ett hål i golvet.
- det tar inte många minuter att fixa detta så det ser hjälpligt ut om man bara är lite händig.
 
Redigerat:
Avtal är ju bra att ha men att millimeter beskriva ett sånt här jobb tror jag ingen gör? Större och mer komplexa jobb behövs det så klart på?.
 
Tycker att fler här glömmer att man förhållandevis enkelt kunde laga detta när hålet var upptaget, genom att använda parkettbitar som sågades ur och helt sonika ersätta biten. Lite svårare nu. Anvarsfrågan känns lite klurigare.
 
Beställaren är även byggherre. Och tillhandahåller man en ritning på konstruktionen så kan detta ses som byggstyrande underlag. Avvikelser hanteras som ÄTA. Om verkligheten inte stämmer med handlingen så får man som kund betala för tilläggsarbetet som uppstått.

Rent praktiskt så skulle jag försöka få dit en bit parkett enligt tidigare inlägg och ev få en större plåt under kragen som täcker det som inte ser snyggt ut.
 
  • Gilla
Snickan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.