Hej!

Jag håller på för fullt och planerar mitt nya kök, och jag har kommit till bänkskivorna...

Jag har funderat på en granitskiva eller en träskiva i ek.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med dessa två material?

Tacksam för tips/råd angående detta.

/Jonas
 
Det finns många färvarianter i granit. Det är värmetåligt, bra att baka på, lätt att hålla rent. Men extremt dyrt, över 3000/meter. Sen tillkommer avgifter för utsågning. Ska du ha en infälld disko se då till att den undermonteras och inte plamlimmas för då kan den lätt slå sig. Trä är billigare än granit. Vi hade bestämt oss för massiv ek men kom fram till att det var för känsligt för fläckar, tex morot ketchup, rödbetor mm. Men det är oerhört fint, den ska oljas med jämna mellanrum och inte slabbas för mycket med vatten. Har ni träluckor kan det bli lite för mycket med ek..en smaksak. Vi bestämde oss till slut för att lägga klinkers på diskbänken. Det tog sin lilla tid men det blev fint. Inte så dyrt men inte så lätt heller om man inte är händig. Lycka till med valet, jag vet hur svårt det är.
 
Jag måste säga att jag är rätt så sugen på en granitskiva, men jag har hört att även de ska vara känsliga för vissa ämnen och vätskor.
Hur är det med det?

Vill ju inte investera i en dyr granitskiva om den blir förstörd lätt.

Vad kostar det att ta hål för en diskho? Det verkar vara väldigt dyrt, men jag har aldrig sett något pris...

/Jonas
 
Är det någon som har koll på marmor som bänksskiva? Bör det undvikas eller funkar det? Den kan köpas för mellan 500:- och 800:- löpmetern i 600mm bredd.

Angånde massiv träskiva så har vi en oljad bokskiva där vi bor nu och den är fin, men den kräver både mycket underhåll samt att man är livrädd för att använda den på grund av risken för skador och fuktfläckar...:(
Ett alternativ kan vara att klarlacka skivan men då förlorar den ju ganska mycket "liv", som en oljad dito har.
För våran del blir det förmodligen en skiva i sten/granit/marmor eller en billig massiv träskiva från Bauhaus, som man inte behöver vara så rädd om.
Graniten har väl egentligen bara en nackdel: den är sjuhellsickes dyr....:(
 
Vi hade oxå tänkt bauhaus men vågade inte. Skivorna är inte så tjocka och nog inte av bästa kvalitet. Marmor tål inte syra och är mycket känsligt för fläckar. Jag har hört att granit kommer att mörkna med åren då det går in ämnen in i skivan, det blir inte fläckar i alla fall.
 
Till min träskiva har jag använt Liberon finishing oil med mycket gott resultat, jag behöver inte bekymra mig om vattenfläckar alls.
För ett tag sedan läckte en McDonalds mugg som stod hela natten. På morgonen var det bara att torka av, det visar lite vad den klarar.
Oljan ger lite glans i skivan, så ingen som är ute efter den där matta ytan bör pröva denna olja.
 
Hemmakatten
Kan man inte blanda, dvs. ta både och. Då får man ju fördelarna från båda två. Granit runt diskhon o spisen (bra att kunna ställa ifrån sig varma kastruller) och snygg träskiva däremellan. Tror det kan bli jättesnyggt!
 
Carolin skrev:
Vi hade oxå tänkt bauhaus men vågade inte. Skivorna är inte så tjocka och nog inte av bästa kvalitet. Marmor tål inte syra och är mycket känsligt för fläckar. Jag har hört att granit kommer att mörkna med åren då det går in ämnen in i skivan, det blir inte fläckar i alla fall.
Bauhaus skivor har exakt samma mått som andras skivor 30mm tjocka och 600mm breda, och med det priset så kan man ju byta skiva emellanåt.
 
Du har rätt Hemmakatten snyggt att blanda, och tydligen jättepoppis nu. Specielt Massiv ek med svart granit.
 
Min åsikt är att granit är överlägset. Vi har svart (italiensk) granit, 4,5 m med urtag för spishäll. Kostade ungefär 12.000:- levererat och monterat.

Graniten pallar "allt" man kan tänka sig: rykande heta stekpannor och plåtar, vatten, fett, man kan baka på den, den är snygg och fräsch, den är lätt att hålla ren.

Vi har även en bardisk i massiv oljad ek. Visst är det snyggt, men det är ömtåligt...

En sak till: vi valde hel diskbänk istället för infällda hoar. Det kändes inte vettigt att betala (gissningsvis) 5.000:- för 1,5 m granit som nästan helt försvinner när urtagen gjorts. Dessutom får man ingen diskbänkskant, så vattnet riskera att rinna längs skåpssidorna.

Mvh, en nyss inflyttad
 
Var får man tag på Liberon finishing oil? ???
 
Vi har en Granitskiva som heter nero afrika och den är känslig för fett. Vi har fått fettfläckar på den. Men nu har vi behandlat den med granitolja och hoppas att detta ska hjälpa mot framtida fettfläckar

/Johan

JonasHolm skrev:
Jag måste säga att jag är rätt så sugen på en granitskiva, men jag har hört att även de ska vara känsliga för vissa ämnen och vätskor.
Hur är det med det?

Vill ju inte investera i en dyr granitskiva om den blir förstörd lätt.

Vad kostar det att ta hål för en diskho? Det verkar vara väldigt dyrt, men jag har aldrig sett något pris...

/Jonas
 
Har bänkskivor i svart granit, Nero assoluto, blankpolerad. Det blir inga fläckar av nånting, rödvin som spillts ut och inte torkats på flera dagar försvinner utan problem, kaffe, fett nej det blir inga fläckar.
Jag tycker jag fick mina skivor billigt (4250:-/meter), jag har många vinklar och skärningar, de är 40 mm tjocka ;D ;D(rekommenderas verkligen, det blir mycket snyggare), dock har jag inget urtag för diskho. En nackdel har jag upptäckt, damm syns väldigt tydligt på de helt svarta ytorna.
 
Glöm inte bort att köksbänkarna skall teflonbehandlas - hör med inköpsstället så att Du får rätt medel....
 
Charlie skrev:
Varför då? Är det granit vi talar om?
Jag talar om granit ja. Teflonbehandla laminat tror jag inte man gör....

Varför? Stå emot fläckar som sätter sig :D såsom fettfläckar som nämns ovan i tråden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.