qvirre - Vi har inte fått något våtrumsintyg.... Hur ser detta intyg ut och vad framgår på det?
 
Nä det är ju inte följt rekommendationerna för säkervatten iallafall och det kan ju alltid bli ett problem med försäkringsbolagen, så en avikelse bör ju ha upprättats om det iallafall..Skulle vara intressant att se hur övriga rörledningarna är konstruerade...
men då är ju inte alla företag certifierade av säkervatten heller...
 
Tommor skrev:
Sen att rören är kvar är ju bara klantigt, men återigen så finns den radiatorn med på ursprungsritningen(som ni godkände) och han som jobbade där kanske hade den skissen på hur dt ser ut... Däremot kan man ju ifrågasätta varför man lät rören komma upp genom tätskiktet när golvet ändå gjordes om...
När vi träffade företaget för att i ett första läge räkna och titta på badrummet så utgick vi ifrån att byta ut gamla elementet till ett nytt. Företaget sa att golvvärme är ett snyggare och bättre alternativ eftersom man slipper elementet under fönstret.

Därför bestämde vi oss för att ta bort elementet för att satsa på golvvärme.
 
Egentligen är det väl vansinne. Skall ju bara riva ut allt och göra det så som kunden vill ha det. Har de glömt att ta bort elemenetet tex är ju det deras problem. Har de redan satt in allt så är det fortfarande deras problem - inte kundens.

Jag tycker att du skall begära att de gör om och rätt alltihop från början. Dålig affär för entreprenören men det är ju helt enkelt för många fel för att du skall kunna godkänna det här.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Fast jag förstår inte hur man skall kunna få plats med TT och WC som det är tänkt? WC-stolen i dörröppningen? ;)
 
Vi visste från början att branschdtandard 90cm inte skulle funka. Men som det är nu är det ju bara pinsamt :) 20cm till hade varit optimalt... vilket skissen visar.
 
Var ser du att det är 20 cm till på skissen?
 
Givetvis ser jag inte exakt... Men på skiss får jag in 1, 5 skithusstol mellan de två aktuella enheterna. I verkligheten får jag in 1/3 skithusstol.
 
O
Hmm... den där kabeldragningen... hade de flesta kunnat göra bättre....
 
Du bör prata med kommunens konsumentrådgivare och anmäla det till ARN. Men enligt min mening bör du också stämma dem. Efter vad jag läst här så tycks det vara fråga om ett klart fall av skadeståndsgrundande fel enligt Konsumenttjänstlagen. Om du lyckas utforma stämningsansökan på ett snyggt sätt så ger de sig antagligen innan förhandling. Vill du ta hjälp av advokat och förbereder dig väl, så behöver det inte ta mer än en halvtimme. Vill du inte ta det med advokat så kan det räcka med att bygga stämningsansökan på ARN-utlåtandet.
 
Det spelar väll ingen roll om du flyttar toan 20 cm mer åt dörren. Det blir inte mer praktiskt att arbeta med tvätten om man skall ligga med magen på toalocket för att få in/ut all tvätt. Du bör nog kolla om den el är jordad och finns det arbetsbrytare på anläggningen eller är det stickkontakter på maskinerna. Jag vet inte vem du har anlitat men efter en del köks och pentry arbeten på mitt jobb så låter det som Bravida.
 
vid renoveringar finns det i princip aldrig ett företag som kan erbjuda arbete på samtliga områden, bygg, vvs, el, ventilation. följden på detta blir att man som kund blir byggherre och själv ansvarar för bygget och får själv se till att kommunikationen fungerar.

men man kan göra precist som du och välja ett företag som kan erbjuda total entreprenad, det innebär att ett företag som tex skanova, peab osv själv ser till att andra underentrepenörer finns tillgängliga men som svarar för dem.
ett klart mycket dyrare lösning, men så mycket smidigare.

tittar man på bilderna som du har bifogat så är det helt skrattretande hur slutresultatet är.
elen är skräckinjagande, då det är ett badrum med flera högkrävande elektriska produkter så bör det ha dragits en ny separat kabel direkt till el centralen.
toalett stolen bör ha placerats närmare dörren.
att dom glömde element ledningen har jag själv stött på förr med en snickare, "inte hans område att ta bort" och bygger då runt istället. men helt fel ändå.

att toaletten inte gick att montera längre ut pga eventuella regelvirke som sitter i vägen då får dom flytta dem runt detta område, sånt arbete sker överallt på flera renoveringsområden där en regel är i vägen men stadga fortfarande behövs.
problemet går att lösa, dom har varit lat.
dock detta var svårt att kunna se i förväg utav firman och här kan du räkna med en högre kostnad om dom hade gjort rätt.

nu vet inte vi hur det är med övriga dokument som ni som kund har fått ifrån företaget men dina 2 skisser är inte accepterbart tyvärr som en ritning.
ifall man gör en sådan enkel skiss på plats med kund för att få klartecken på hurvida man skall göra ritningen, och sedan på kontoret i datorn göra en proffesionell ritning för att få godkännande på DEN är däremot ok. då där är det bättre utplacerat i storleksförhållanden osv mot verkligheten.
skisser funkar bara helt enkelt inte, och är det de enda du har fått så har du som kund gjort ett misstag och inte begärt bättre där.
en möjlig kryphål för företaget att snåla ut vid förhandlingar.

vd:n låter ju dock som en resonabel människa som verkar ta på sig att fel har skett och skall korrigeras, men du som kund som har valt total entrepenad och har fått dessa fel måste använda ryggraden och stå på dig, annars får du gott och väl betala och acceptera felen.

gör om gör rätt.
dra ny el kabel.
riv upp golvet.
kapa och plugga element rör.
flytta reglar och förläng vvs för toalettstol.
återställ.
 
ARN kan vara en bra början, men kom ihåg att om det är en förslagen motpart så kommer de att stämma dig när du får veta det. Då tar inte ARN upp målet, och eftersom du redan har committat dig till att strida så mer eller mindre måste du ta in en jurist. Du bör ha försökt allt annat innan du sätter dig i denna sits.

Det verkar som att du potentiellt har rätt bra på fötterna för att få "allt" omgjort (beroende på hur avtalet ser ut), men tyvärr verkar du ju redan ha gått med på vissa eftergifter. Om de fortfarande erbjuder sig att gå tillbaks och fixa allt enligt ritning 1 så skulle jag noga överväga att gå med på det. Då får du de dyra/svåra grejerna fixade som innebär brytande av tätskikt (flytta toastol, ta bort elementrör) och dra el jordat, och sedan kan du ta in någon annan som gör om hörnet med maskiner och skåp så som du vill ha det.

En sak som slår mig är att om de har monterat toastolen på förra duschens avlopp, och inte gjort något åt elementet, då har de kanske inte alls gjort något med bottenplattan (i alla fall delar av den). Finns det något sagt om att de skulle göra det, i så fall verkar det som att de eventuellt har försökt ta en rejäl genväg.

Våtrumsintyg är ett måste! Om inte annat så säger det något om företaget och deras arbetsledning. Om de inte kan få fram det så finns det orsak att ifrågasätta kvalitén på hela arbetet eftersom de tydligen inte haft certifierad personal på plats.

Jag skulle ta in en duktig byggingenjör som får titta på avtalet och resultatet (speciellt med avseende på uppfyllnad av regelverk) - först ensam med dig, sedan i dialog med dig och entreprenören. Han borde sedan kunna ge dig goda råd om hur du bäst går vidare (vika ned dig/jurist/etc.) beroende på läget. Det kostar inte många kronor och är väl investerade pengar. Egentligen borde du kanske haft honom med dig i hela processen, men bättre sent än aldrig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med föregående inlägg att elkabel är ett oseriöst utförande. Dessutom verkar det amatörmässigt att göra en skiss på det sätt som i detta fallet.
Nu sitter ni där med problem och här kommer 2 positiva förslag på en lösning.

1. Montera torktumlaren ovanpå tvättmaskinen där tvättmaskin nu står. Torktumlaren behöver ingen vattenanslutning som någon i tidigare inlägg påstod. Möjligtvis en avloppsslang för kondensvatten men denna kopplas med fördel till samma avlopp som tvättmaskinen..
Förvaringsskåpen placeras ända ner till golv inne i hörnan. Dessa skåp på bilden har ett mindre djup och därigenom bör det inte bli några problem med att öppna dörrana. Samma förvaringsutrymme erhålles.

2. Rörledning för radiatorer.
Jag vill påstå att det är tur för er att dessa rör inte kapades nere i golvet. När man börjar rota med gamla rör och skarvar nere i betongen och i detta fallet under fuktskyddet, så har man inte koll på eventuella läckage som kan uppstå. Det kan ta många år innan ett droppläckage upptäcks och hela golvet kanske måste bilas upp.
Nej, mitt förslag på lösning är att röret med termostaten tas bort och man gör en hopkoppling ca 1 dm över golvet. (Vattenflödet måste förmodligen gå vidare till nästa radiator i slingan). Du/Ni får visserligen ett rör som kommer upp ur golvet1 dm och därefter går ner golvet igen, MEN ni har full koll på eventuella läckor OCH en radiator kan lätt sättas dit igen om det senare visar sig vara ett önskemål.
 
Tillägg till föregående inlägg:
Apropå golvvärme.
Det framgår ju med tydlighet att du har vattenburen värme i huset men du har inte nämnt vilken typ av golvvärme som monterades.
Är det vattenburen så måste denna slinga ha en separat pump och termostat för att fungera i sammarbete med övriga radiatorsystemet.
Är det elslinga så har du tvingat in dig själv i ett onödigt elberoende just i detta badrum. Isåfall skulle jag bara använda denna golvvärme för komforten/lyxen att ha ett varmt golv vissa väl valda tider på året och ha kvar den vattenburna värmen som huvudsakliga värmekälla.
Vattenburen värme är ju bekant bättre ur valbarhetssynpunkt då du kan koppla nästan vilken värmekälla som helst till ett vattensystem.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.