Hej allihopa..

Vi håller på att planera en badrumsrenovering som vi ska börja på under våren eller början på sommaren och jag funderar på hur vi ska göra med en av väggarna.

En vägg är yttervägg och två andra väggar kommer byggas upp nya enligt den så kallade våtrumsväggen 2012 men den fjärde väggen gränsar mot hallen och det är där problemet ligger.

Väggen ifråga är uppbyggd av 10mm spånskiva, 40-50mm av någon wellpapp historia och sedan ett lager 10mm spånskiva till och enda riktiga reglarna i väggen är i skarvarna mellan spånskivorna.
Den känns stadig i sig men den räcker med all säkerhet inte till att sätta kakel på.

Att riva väggen är inget alternativ och att bygga en "våtrumsvägg 2012" på insidan känns inte heller lockande då det upptar plats i ett annars ganska litet badrum.

Min fundering är om jag kanske kan riva ner våtrumstapeten som sitter och regla upp cc 30 med 45x45 reglar som jag skruvlimmar mot nuvarande väggen för att styva upp den och sedan sätta plywood och våtrumsgips.

Tror ni det kan vara en bra lösning för att förstärka väggen men ändå hålla nere på tjockleken så mycket som möjligt eller har ni några andra förslag?

//Nicke
 
Krilleman
Varför är inte alternativet att riva och göra om väggen korrekt från början, inte ett alternativ?

Då slipper du ju bygga på väggen inåt så du gör ditt redan lilla badrum mindre?

Eller missförstår jag dig helt här?
 
Jo för den väggen är ut mot hallen/källartrappen och där gjorde vi iordning när vi flyttade in för ca 3 år sen, innan vi bestämde oss för att ta badrummet så vi vill inte börja om igen.

Kan inte 45 regel skruvlimmad mot nuvarande vägg i cc30 kunna tänkas motsvara en 70 regel i cc45 som "våtrumsväggen 2012" är gjord av?
 
jag hade nog limmat våtrumsskivor (eller gips om det är i zon2) utanpå med ardex S48
 
Frågan är om det då blir tillräckligt stabilt för kakel.
Jag vill ju inte att alla fogar spricker, då bygger jag hellre på väggen lite men som sagt inte hur mycket som helst
 
limmad gips blir väldigt starkt, ring ardex teknisksupport och fråga om det blir tillräckligt bra.
jag tror det
 
Jepp jag är också inne på ninos spår. Limma upp skivor, två lager limmade skivor blir nog klar styvare än reglar och ett lager.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Ska kolla upp de du och nino säger för det verkar klart intressant...
 
Ja gör det, jag tror det är ett bra tips. Limma ihop två lager blir en form av laminat/sandwich-konstruktion och de är ju som regel starkare än många alternativ, ett av de mer extrema exempel är ju så kallad honeycomb. Din wellpapp-historia kanske kan bli sandwichmaterialet... ;) Nu överdrev jag visst lite här på slutet :) men som sagt två lager limmade skivor tror jag kommer bli bra starkt. Jag limmade själv gips på plywood i mitt badrum, iofs på reglat enligt reglerna, men det blev som rena bergväggen till slut.

En tanke är ju att ta upp spår i väggen från badrumssidan och sätta in reglar utan att göra åverkan på skivmaterial och ytskikt på hall-sidan. Du kan kanske riva hela väggen från badrumssidan och bara lämna reglar och spåskiva på hallsidan kvar, åsså bygga en ny vägg med det kvarlämnade som bas.
 
Det sista du skrev är ju en variant, vet dock inte hur lätt det vore att ta bort ena sidan av väggen.
Kan förklara mer hur väggen är konstruerad.

Säg att du tar 4cm breda wellpapp remsor å limmar ett antal på hög så de blir ca 5-10cm högt, sen limmar du fast såna stående mellan två spånskivor med 10cm mellanrum.
Det var likadant i köket och det var riktigt jävligt att dela på kan jag säga.
Men som du sa, om man kunde ta ur spår mellan dessa så kan man ju peta in reglar där. Nåt att fundera på kanske.
 
Låter inte som något större problem att få bort, om du ursäktar me saying so ;)

Jag kanske gör det lite extra krångligt nu, men just in case

1. Cirkelsåga från golv till tak igenom spånskivan i badrummet, ett snitt mellan varje par av rader wellpapp.
2. Tigersåga wellpappen från tak till golv för att skilja spånskivebiten i badrummet från yttre spånskivan.

Det är möjligen första biten som ska bort som kan bli lite klurig, men såga då två spår med cirkelsågen enl 1 så att du får ett gap att jobba i med tigersågen.

Det där är gjort på 30min när du väl sätter igång.

Å andra sidan nöjer du dig med att fälla in reglar räcker det ju med att cirkelsåga ett par öppningar i varje spånskiva, regeln kan du ju limma mot den yttre spånskivan. Se till att ha mothåll på utsidan i hallen bara ;)
 
Det låter ju lovande iaf.

Nu har vi ju ett par alternativa lösningar så får vi se vilket som känns vettigast när vi väl kommer igång med rivningen av allt gammalt.

Alltid skönt att ha ett par alternativ innan man börjar så man inte står där när man väl sätter igång och behöva jaga lösningar.

Tack för hjälpen båda två iaf.
 
jag har också haft en sån vägg med wellpapp och det är inte jättelätt att riva, börjar man på att såga bort ena sidan och ta bort pappreglarna så kan nog risken vara stor att tapeten spricker i skarvarna.

Jag skulle tror att ett lager skivor limmat med s48 räcker, men klart att 2lager blir ännu starkare
 
Tror med risken är stor att de spricker.. men reglar jag upp så sätter jag nog in reglar mellan pappreglarna skulle jag tro.
Men om man limmar skivor kan man ju ta först ett lager pappgips innerst och ett lager våtrumsgips utanpå för att hålla nere kostnaden betydligt för vanliga gips är ju småpengar.
 
ja det borde du kunna göra det är NOG bara beklädnadsskivan BKR har synpunkter på, eller hur det var?

Kolla med BKR först, om det är våtzon 1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.