Hejsan grubblar över golvmaterial till garaget som jag använder som snickarverkstad.

Jag håller som bäst på att isolera garaget i efterhand så att säga. Blir lite lagom 95 + 45 i väggar och taket upp i överarmarna på takstolarna till nock.

Men vad göra med golvet. Rå betong idag. Troligtvis inte isolerad alls. Man kunde ju låta det vara eller bara måla det men skulle vilja ha lite varmare och mjukare.

Golvet får gärna va snyggt men det är inte huvudsaken här. Ska vara praktiskt tåligt och inte kosta skjortan!

Inget jätteblaskande där ingen golvbrunn. Ingen bil, kanske lite väta från hojen om man tar in den för lite skruv. Annars bara virke och snickerimaskiner. Så golvet måste tåla stora laster jobbar med en stenberg snickerikombi som väger 1250kg. Visserligen står den på fyra fötter som jag lagt kraftiga plank i mellan så vikten sprids effektivt.

ska man lägga något kappilärbrytande (platon, takpapp?) och sedan ett trägolv. Råspont? Plank? Pergoplattor, ingen isolerande effekt men tål ju väta och slitage, hur mycket vikt tål dessa? Kan man köra tungt lastad palldragare på liknande plattor?

Hur har andra gjort, funderat, skulle göra?
 
Funderar också på vad jag ska göra med mitt golv och har väl inget bra svar direkt men kan väl delge mina tankar i allafall.

Har ca 50 kvm ganska dåligt betonggolv, plattan är isolerad under. Skall främst användas till snickeri och enklare mek, ingen bilparkering.

Min första tanke var att måla med epoxifärg, hyrde en betongslip för golv och försökte slipa men det blev inte bra, golvet var nog för ojämt från början och på vissa ställen lossade små flisor ur betongen, antagligen pga frysskador eller dålig gjutning. Epoxifärgen från NM jag tänkte använda är diffusionsöppen och ska släppa igenom fukt men den är ganska tunn så golvet bör nog vara jämnare än vad jag har. Kostar ca 1200:- för 30 kvm.

Några alternativ som jag tittat på, tyvärr är inget av dom speciellt billigt och det här är väl enda? nackdelen med att bygga stort garage:

  1. Flytspackla kostar ca 13:-/kvm och mm. Sen måla med epoxi eller någon annan färg. Nackdelen är väl att det kan vara svårt att få det jämt och det är fortfarande ett hårt golv.
  2. Slipsats som det diskuteras i den här tråden verkar billigare men bygger ca 30mm på höjden, handspackla kan kanske vara ett alternativ, men man vill ändå ha någon form av ytbeläggning.
  3. Klinker kostar ca 105:-/kvm med t.ex byggmax klinker, fix och fog. Nackdelen är ett hårt golv och jag tycker det kan vara lite svårare att hålla rent
  4. Trägolv kostar ca 170:-/kvm med t.ex ett 15x112 "ekonomigolv" i furu ovanpå plywood.Lite snyggare och mjukare att gå på men det bygger ca 28mm och man kan kanske inte ta in allt för blöta saker.
  5. Gummigolv kostar ca 375:-/kvm och är väl bara ett alternativ för en mindre del av golvet, kanske i kombination med trägolv
  6. Sen finns det olika industrigolv, massagolv mm men jag tror att dom flesta är ganska dyra.
 
Mycket bra tankar. Jag har inte bestämt mig heller kan bli som du säger en kombination trä plus målat eller gummi var ju intresant. Trägolv lutar jag åt en snikvariant av takpapp plus råspont lagt i ett flytande sjok. Ca 60 kr per m2 kostar ju det bara. Det utrymme jag jobbar på nu är dock endast hälften så stort som ditt
 
Hittade några fler alternativ som kan läggas till listan:

  • Golv med lösa plattor b.la har verktygsboden en variant, kostar ca 230:-/kvm

  • Lamellgolv i furu, kan läggas flytande och bygger bara ca 14 mm, ungefär samma höjd som klinker, men kostar 470:-/kvm så det är väl också bara aktuellt för en mindre del av golvet.

Tror du inte att råsponten reser sig om du lägger det flytande? Man skulle ju kunna borra och slå i spikplugg ovanifrån då får man iochförsig synliga skruvskallar men det kan man nog acceptera i en verkstad.
Fast då kanske skruvskallarna kommer upp om golvet sviktar lite.
 
Dom där lösa plattorn går jag igång på, så får det nog bli i hel eller delar a garaget verkar skitbra! Tack
 
Hmm jula har plattor förvillande lika de på verktygsboden. 99/m2. Man undrar ju
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.