På Åland förekommer det att man har dusch inne i bastun. Funderar dock på hur det ska fungera med träpanel etc. Man får väl bygga en fuktspärr bakom panelen, antar jag. Men ska man behandla träpanelen på något speciellt sätt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vår tanke är att bygga en mini-bastun i en nisch (160x100) i vårt befintliga badrum och använda det som duschkabin till vardags.
 
Va?? Det förekommer säkert, men hoppeligen inte allmänt.. Metalldetaljer har en obehaglig egenskap att bli varma inne i bastun....
 
Nej!!!! Går inte! blöta ner panel inomhus 3-6 ggr om dagen??
 
Jag är själv från Åland och vet att den styggelsen förekommer här. Fastän vi behandlar vår bastupanel med sk bastulack avråder jag alltid mina kunder att sätta dusch i bastun ( jobbar som byggnadssnickare eller som vi säger på Åland timmerman). Vi har alltid golvsil i bastun något som jag sett att man i Sverige sällan har. Vi har kanske ett annat sätt att kasta vatten på bastustenarna än ni har, och då tar en golvsil nära aggregatet bra hand om spillvattnet. Men dusch usch njet.
 
Argumentet lär vara att silen torkar och så luktar det, men om man badar ofta så torkar den inte.. Men akta dig för att börja diskutera Finskt kontra Svenskt här för då blir du snart påhoppad :)
 
Det smarta är att bastugolvsilen är en spygatt som leds till intilliggande duschgolvsil och därför aldrig kan börja lukta. Å andra sidan används en finsk bastu säkert på ett annat sätt än en svensk. Vi badar bastu i vår bastu.
 
Det fanns faktiskt en firma i Helsingfors som hette Saunadusch som sålde en kombinerad bastu och dusch förmodligen avsett främst för lägenheter. Den var konstruerad ungefär som en ångbastu, dvs en kraftig plast/glasfiberlåda med aggregat och ånggenerator + integrerad dusch. Har för mig att de använde teaktrallar för golvet. Nåväl, firman finns inte kvar och jag vet inte om det finns ngn annan firma som kör med liknande konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.