Jag håller på att tillverka fönsterbänkar i 22mm MDF. Dessa rundas lätt i ytterhörnen "ut mot rummet" där jag har en radie på cirkelmarkeringen på ca 5-8 mm (platspluppen som sitter i en apparatdosas stos används som mall). Utöver detta fräser långsidans kant upptill och nertill med ett avrundningsstål med liten radie.

Hur gör man bäst för att lyckas med en jämn avrundning i ett såpass tjockt material som 22 mm. Jag har hittills använt sticksåg (Bosch gst85) med ett brett finecut-blad och därefter putsat efter förmåga med 120-papper på kloss. Det bli ok, men inte bra. Den sämre finishen märks framförallt genom att avrundningen blir ojämn i "svängen".

Hur skulle ni göra?
Vilket verktyg skulle ni använda?

----

Jag har en vettig sticksåg, en ok handöverfräs, någon rasp men inget finare, excenterslip, saknar tillgång till bandsåg...
 
Jag hade tillverkat en fräsmall av tunnare MDF och sedan använt mig av ett kopierfrässtål. Med denna metod kan du få 100% repeterbarhet. 22mm MDF är varken speciellt tjockt eller svårfräst. Radien på fräsmallen kan tillverkas på olika sätt, sticksåg och slippapper fungerar bra, likaså att använda kopierfrässtålet och fräsa efter något du hittar i omgivningen med rätt radie. Hittar du någon bra förlaga kan man ofta fästa den med dubbelhäftande tejp när man fräser radien på mallen. Gör mallen ganska stor så att du lätt kan fästa den med en tving eller två i fönsterbrädan och ändå få plats med fräsen.
 
  • Gilla
Springare och 2 till
  • Laddar…
Utmärkt förslag. Tack!

Jag fräser för lite inser jag varje gång man hamnar i dylika bryderier...
 
Jag gjorde tre bänkar ganska nyligen i 2x22mm mdf och då använde jag sticksåg+slipmaskin. Efter jag fick det att se vettigt ut så fräste jag en inåtbuktande radie på ovan och undersida. Tycker själv att det blev bra men det går säkert att se skillnader mellan dem om man skulle lägga dem på varandra men hur ofta händer det?
 
Om det inte vart bra efter du slipat med 120 papper så slipade du för lite ;)
phls förslag är nog snabast .


Pär
 
En snabbmetod som jag använde senast är att borra ut en "puck" av lämplig diameter med hålsågen, har man ett hålsågskit är det enkelt att få hyfsat passande diameter. Sätt pucken på baksidan med självhäftande tejp (den andra plattan är bara support) och fräs med kompierfrässtål. Jag satte pucken 0.1-0.2mm utanför kanten, se bild 2, för att få enklare efterarbete (kant i kant är ju nice men hellre 0.1 off på detta hållet än att fräsa för långt in) och för att se var jag ska sluta fräsandet. Bygga mallar o ha sig är ju kul men ibland vill man bara ha en snabbfix, tror hela rundningsproceduren för kompisens fönsterbräda var avklarad på 10min.

2013-03-01_1230.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-03-01_1230_001.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
Gör en trave med alla skivorna, offert överst och underst. Sätt ihop med tex tvingar. Fräs sedan alla hörn på en gång tvärs över med vanligt "avrundning stål" med lämplig diameter.
 
Ola C skrev:
Bygga mallar o ha sig är ju kul men ibland vill man bara ha en snabbfix, tror hela rundningsproceduren för kompisens fönsterbräda var avklarad på 10min.
Jag skulle vilja påstå att du på 12 minuter hade hunnit göra mallen också. Risken att pucken (med liten yta) lossnar från den dubbelhäftande tejpen är överhängande, framför allt när man fräser i furu och liknande. Genom att först fräsa radien i en skräpbit 12mm MDF riskerar man inte att fräsa att jack i den nya fina fönsterbrädan.
 
Jag håller med dig phl, det hade nog varit värt mödan att göra en mall. Dock till mitt "försvar" kan sägas att jag satte tvingar runt pucken som skapade press på dubbelhäftande tejpen så att den skulle lossna såg jag inte som stor risk.

Hade det varit nåt finsnickrat till mig själv i dyrt träslag hade jag nog gjort både en och två mallar innan jag vågat fräsa i riktiga plankan.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.