Tack för tipset! Jag tror att sambon får gå vinnande ur denna fråga, och som du säger så går det alltid att byta.
 
Då var det dags att redovisa för offert nummer 2!

Arbetskostnad: 35 000 kr Inkl moms
Materialkostnad: 4000 kr Inkl moms
Summa: 39 000 kr
Preliminär skattereduktion för husarbete 50% av 35 000 kr = 17 500 kr
Total summa: 21 500 kr

Vad som ingår:
Utrivning av kök
Läggning av golv
Montering av kök och hyllor och takanslutning och passbitar
Tätning i bänkskåp enl försäkringsbolagens rekommendationer
Rörmokare tar bort blandare och ansluter avlopp och blandare
Elektriker monterar spottar och eluttag och ansluter ugn och spis häll och övrig inredning
Montering av kolfilterfläkt
Ingår ej i offerten: Material mer än elektrikerns uttag och spottar och rörmokarens kopplingar.

Lite lustigt är det att det kan variera så prismässigt. Den här offerten är till och med billigare än vad jag själv har tänkt mig.
 
Offert nummer 3 är ifrån samma företag som gjorde vårt badrum. I den offerten är det räknat på att vi själva river köket förutom diskbänken.

Den slutar på 25 025 kronor efter ROT och då ingår allt material förutom spottar, eluttag osv. Eftersom vi känner till detta företag sen tidigare så har vi bestämt oss för att vi kör på detta. Det är visserligen lite dyrare än offert nummer 2, men här vet vi ju vad vi får. Killar som kommer i tid, som städar efter sig och som är grymt duktiga på det de gör.
 
I och med att vi har valt HTH:s gör det själv så måste vi mäta köket själva. Det är något som jag tycker är lite halvläskigt... Det är en sån sak som inte får bli fel helt enkelt.

Så för att göra det lättare så bestämde jag mig för att riva vårt högskåp. Planen är att ha kyl/frys precis bredvid dörröppningen och jag vill helt enkelt testa att ställa kylen där för att se så att dörren går att öppna ordentligt osv.

rivning_högskåp_före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högskåp före demolering.
 
Jag var lite orolig att det skulle vara svårt att få bort skåpet. 55kg vs jätteskåp funkade bättre än vad jag trodde som tur är. Eftersom jag är rädd om kylen som stod dikt an mot högskåpet så blev det en mindre brutal variant av rivning, men passbiten som är mot väggen satt som berget så där behövdes det lite muskelstyrka och envishet.
rivning_högskåp_sockel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara sockeln och massa damm kvar!
 
Något som var mindre kul är att sockeln visade tydliga spår från någon form av tidigare fuktskada. Nu var det iallafall snustorrt.
fuktskada.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Här ser man också den läckra plastmattan. Den finns överallt i lägenheten (under våra parkettgolv). Snyggt skarvad ;)
konstigt_golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart!
rivning_högskåp_klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du... att elektrikern skulle behöva fyra dagar på sig gav mig helgens stora skratt. :)

Sällan på alla de hundratals och åter hundratals kök jag satt så tar det elektrikern mer än fyra timmar vid utrivningen att dra om och ändra allt vad gäller el i ett kök och när det är klart så tar det honom liknande tid att montera klart allting så det kommer igång.
Alltså sällan mer än totalt en dags arbete... ;)
 
Hehe kul att göra någon glad! Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga om att elektrikern behöver 4 dagar på sig... Helt klart är det iaf att det företaget blir det inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.