Jag och min sambo ska snart flytta till en ny lägenhet som har ett badrum från 60-talet, och tänkte därför låta renovera det innan vi flyttar in. Än så länge har jag bara fått in en offert, men jag tyckte att det lät ganska dyrt så tänkte kolla med er experter om vi kan förvänta oss ungefär samma priser från andra.

Badrummet är som sagt byggt på 60-talet och har klinkers på golvet samt är halvkalkat, det är på c:a 4 m^2. Vi tänkte ha kakel/klinkers av standardpris (säg 300-400 kr/m^2), samt en fondvägg (den är c:a 1.6m lång). På den väggen sitter det ett fönster. Vi vill även flytta ett handfat till motstående vägg, riva ett inbyggt skåp för att göra plats för tvättmaskin, samt dra vatten/avlopp till den. Till detta ska det också dras el förstås. Ingen golvvärme eller spottar i taket.

Totalpriset för detta skulle enligt offerten vara 160.000:-, exklusive inredning och kakel/klinker. Materialet skulle gå på 25.000:-, och arbetet blir då 135.000:- (före ROT-avdrag). Om man räknar på "standardpris" på c:a 500:-/timme så blir det nästan 7 veckors heltidsarbete för att göra om badrummet. Är det rimligt?
 
Såna gamla badrum blir alltid svindyra om man lägger allt på helentrepenad och fast pris. Ta det på löpande och anlita hantverkare var för sig. Om du har tid kan ju ni riva det mesta själva för att spara pengar.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Glöm inte kontrollera om föreningen tänkt göra stambyte eller byte av fönster! Annard kan det bli dubbelt så dyrt. Sen kan vi ju bara gissa... vad är det för material i väggarna?
har den inbyggda garderoben nåt golv under sig?
Dvs frågan är inte om det är för dyrt, utan hur mycket för dyrt.

Det är ju för 17 bara 4 kvadrat, och inte en spaanläggning...
 
Alldeles för dyrt. Finns ingen rimlighet alls i det. Följ Huggans råd så har jag också gjort. Tar kanske lite längre tid men priset blir väsentligt bättre.
 
Tack för svaren! Angående material i väggar och sådant så vet jag inte just nu eftersom vi bara sett lägenheten på visningen, men ska dit igen på lördag och ta lite mer bilder, mäta och kolla material i väggar.

Stammarna renoverades 2004, och vad jag förstår ska den hålla ganska länge? Även fönster är nyligen bytta så det behöver vi inte oroa oss för.
 
Stamrenovering utan byte av brunn i badrum??? Går det?

Byte av fönster i badrum utan att påverka tätskiktet???
 
Redigerat:
Jag tycker att det låter dyrt, men det är också i Stockholm och tyvärr verkar priserna ligga lite högre där? Som jämförelse kan du titta på min tråd om vårt badrum på lite mindre än 5 kvm. Där var det orginal från 1981 och vi flyttade en golvbrunn så det är liknande det du planerar.
 
Återigen: det är fyra (4) kvadratmeter. Det kan inte ta dubbelt så lång tid för fackmän att göra det jobbet som för en amatör att göra ett badrum på 6 kvadrat.

Tänk!
Bila golv (4 m2)och bila bort kakel på halva väggarna (10 m2)- med maskiner? Hur lång tid kan det ta?
Nytt avlopp och gjuta igen? Man gör all bilning på en gång och extratiden för avloppet är försumbar.
laga väggar och Gjuta golv och fall. Hur lång tid??? Vad behöver elektrikern göra? Vad behöver en rörmokare göra? Hur lång tid kan det ta???

fuktspärra ? Kakla?

Material - vad kostar cement och flytspackel och fuktspärr samt fix och fog? Golvyta 4 och vägg 20 kvadrat. Vad kostar rör? Hur har de tänkt dra dem?
Räkna!
 
NinaE skrev:
Jag tycker att det låter dyrt, men det är också i Stockholm och tyvärr verkar priserna ligga lite högre där? Som jämförelse kan du titta på min tråd om vårt badrum på lite mindre än 5 kvm. Där var det orginal från 1981 och vi flyttade en golvbrunn så det är liknande det du planerar.
Ert badrum blev verkligen snyggt! Nu fick jag lite inspiration till vårt eget. Det var väldigt snyggt med mosaikpelarna.
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
sunqan skrev:
Stamrenovering utan byte av brunn i badrum??? Går det?

Byte av fönster i badrum utan att påverka tätskiktet???
Tydligen är det möjligt, eftersom det är gjort i den här lägenheten :)
 
Jag måste säga att badrumsofferter är det jag blir minst klok av, tycker priset ni fått är helt galet högt.
Kök, tillbyggnader, elinstallationer brukar man kunna förstår varför dom blir dyra eller billiga men just badrum verkar kunna diffa en faktor 10 utan orsak. Jag totalrenoverade ett badrum på 3 kvm i Stockholm för några år sedan, gjorde all rivning själv, men hamnade på ca 30.000kr (och då fanns inte ROT), som sagts tidigare, ta in per timme.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
iceaway skrev:
Tydligen är det möjligt, eftersom det är gjort i den här lägenheten :)
Jag skulle i alla fall få dåliga vibbar av det badrummet. ..

Men det är klart. Har man bara spolat rent och sprutat nån gucka i rören samt bara bytt fönster och inte karmar...
 
Stammrenovering för man ofta för att slippa byta golvbrunnar, avloppsrör m.m inget konstigt där.
 
bjolo360 skrev:
Jag måste säga att badrumsofferter är det jag blir minst klok av, tycker priset ni fått är helt galet högt.
Kök, tillbyggnader, elinstallationer brukar man kunna förstår varför dom blir dyra eller billiga men just badrum verkar kunna diffa en faktor 10 utan orsak. Jag totalrenoverade ett badrum på 3 kvm i Stockholm för några år sedan, gjorde all rivning själv, men hamnade på ca 30.000kr (och då fanns inte ROT), som sagts tidigare, ta in per timme.
Kakel/matta? Om kakel vad för tätskikt? Hur blev slutfinishen? Utanpåliggande rör eller i vägg?

30.000 låter väldigt billigt för ett badrum även på 3 kvm.
 
Kakel, klinker, golvvärme, förvisso minimalt med rördragning. Men kolla runt på forumet, det skiljer löjligt mycket mellan olika badrum vad folk betalar. Köper man in materialet själv tjänar man också mycket på, just badrum har byggvaruhusen mycket kampanjer på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.