HenkeF skrev:
Tänk på att det behövs speciellt glas till väggarna sen oxså som inte är så billigt!
Det tar vi den dagen när/om vi ska glasa in .. ;)
 
Tips från mig är att glasa in det direkt efter bygget är klart.
i det stora hela så är det inte så mycket pengar det handlar om.
du behöver ca 10 meter glaspartier och jag har hittat energiglas till mitt uterum för tot 17.000:-
glöm inte att du måste sadla på den överliggande balken som ingår för att få ner takhöjden, ser dumt ut att ha partier på 2400mm 2100mm ser mycket bättre ut.

antar att du har en platta på ca 18m2.
 
Elgolvvärme i en altanplata låter helt psyko, enligt mig. Särskilt i ett nybyggt hus. Men straffet torde komma i händelse av att värmen nån gång slås på, i form av elräkning. Jag fattar inte varför man inte gjuter slang in för vattenburet. Den merkostnaden (slang, najtråd och nån timmes jobb) borde vara extremt liten.
 
synpunkter skrev:
Elgolvvärme i en altanplata låter helt psyko, enligt mig. Särskilt i ett nybyggt hus. Men straffet torde komma i händelse av att värmen nån gång slås på, i form av elräkning. Jag fattar inte varför man inte gjuter slang in för vattenburet. Den merkostnaden (slang, najtråd och nån timmes jobb) borde vara extremt liten.
Anledningen till man inte drar vattenburet utomhus e ju ganska självklart. Vad händer om det blir 20 minus.... allt går åt hel%&¤ Man låtar ju inte direkt varmvatten rinna där ute bara för att det inte ska frysa sönder. Dessutom så lär ju inte elvärmen användas särskilt ofta men kan va mysigt å ha. Täk en julafton med släkt å vänner. Maten därinne sen går man ut i uterummet 23 grader varmt och har 10 meter glas framför sig med en underbar utsikt. De livet de´ ;)
 
benganman skrev:
Tips från mig är att glasa in det direkt efter bygget är klart.
i det stora hela så är det inte så mycket pengar det handlar om.
du behöver ca 10 meter glaspartier och jag har hittat energiglas till mitt uterum för tot 17.000:-
glöm inte att du måste sadla på den överliggande balken som ingår för att få ner takhöjden, ser dumt ut att ha partier på 2400mm 2100mm ser mycket bättre ut.

antar att du har en platta på ca 18m2.
Vi valde ett förlängt hus så jag har för mig att plattan blev större än 18. komme rinte exakt ihåg hur mycket. Vart hittade du det "billiga" glaset?
 
njae.. en förlängd uggla blir 18,6 m2 6.6x2.9m
kolla hos
Bromölla Glasmästeri, AB - Kristianstad
Tel. 0456-274 58
Industrig. 32, 29539 BROMÖLLA

Dom har inte alls mycket att välja på men det är därför dom kan hålla ett så pass bra pris.
 
Mercafreak skrev:
[quote author=synpunkter link=1131492183/0#17 date=1137359353]Elgolvvärme i en altanplata låter helt psyko, enligt mig. Särskilt i ett nybyggt hus. Men straffet torde komma i händelse av att värmen nån gång slås på, i form av elräkning. Jag fattar inte varför man inte gjuter slang in för vattenburet. Den merkostnaden (slang, najtråd och nån timmes jobb) borde vara extremt liten.
Anledningen till man inte drar vattenburet utomhus e  ju ganska självklart. Vad händer om det blir 20 minus.... allt går åt hel%&¤ Man låtar ju inte direkt varmvatten rinna där ute bara för att det inte ska frysa sönder. Dessutom så lär ju inte elvärmen användas särskilt ofta men kan va mysigt å ha. Täk en julafton med släkt å vänner. Maten därinne sen går man ut i uterummet 23 grader varmt och har 10 meter glas framför sig med en underbar utsikt. De livet de´ ;)[/quote]

Inte för att vara direkt petig men dom graderna är sällsynta i våra delar av landet  ;)
 
Ditt sätt att resonera är inte självklart, tycker jag. Mitt förslag var att man skulle gjuta in slingor för vattenburet när man ändå höll på, inte att man sen skulle skicka runt varmvatten i dom för att det är kul eller för att undvika frysning. Antingen låter du rören vara tomma eller så häller du i en dunk glykol i den aktuella slingan, tills du i framtiden bygger in utrymmet och ska använda golvvärmen. Vattenburet utesluter inte heller el - man kan med fördel gjuta in båda samtidigt. Sen är det, tyvärr, inte så enkelt att man kan ha en altanplatta ouppvärmd och tro att det ska bli 23 grader där på en kvart genom att slå på elgolvvärmen. Det tar bra lång tid att värma upp den plattan, och uterummet (från 10 grader, eller - 20 grader) till 23 grader. Under denna tid kommer din elmätare att gå som en vinkelslip. Det är livet de! Vad jag menar att att det är fel att låsa sig till el år 2006, särskilt när man bygger ett nytt, fint och välisolerat hus. Om du inte tar med vattenburna rör så kan du aldrig ångra dig i framtiden. Om du däremot lägger en tusenlapp eller två på lite pex-rör i samband med gjutningen så är du helt flexibel för framtiden. Till 18 kvm behöver du kanske 60-70 m 20 mm pex-rör för en tusing, lite najtråd och 1-2 timmars jobb. Jag antar i mitt resonemang att du ska ha vattenburen golvvärme i andra delar av huset?
 
Det är inte så enkelt att göra egna ingrepp när man bygger med totalentrepenad nyckelfärdigt.
Inte med LB-hus iallafall, andra eventuella ändringar man vill göra t.ex flytta fönster och väggar är normalt inte möjligt att genomföra
och det är därför också som dom kan ha så bra priser på sina hus.
 
Jag antog att grunden gjuts på plats. Men går det inte så går det inte såklart. Försökte bara ge ett tips som man aldrig kan ångra.
 
benganman skrev:
njae.. en förlängd uggla blir 18,6 m2 6.6x2.9m
kolla hos
Bromölla Glasmästeri, AB - Kristianstad
Tel. 0456-274 58
Industrig. 32, 29539 BROMÖLLA

Dom har inte alls mycket att välja på men det är därför dom kan hålla ett så pass bra pris.
 
Asså, om du nu väljer att ha vattenburen golvvärme och inte glasar in det så är risken stor för att dina slingor fryser, om du inte brassar på med värme. Men att brassa på med värme mitt i vintern när ni ändå inte kan sitta där är ju helt idiotiskt. Vi har en platta på 15kvm .. vattenburen gv och uteglas parti 5,5m (isolerglas) från verandamästarna. Skjutdörrarna kostade 45.000 så glöm 10meters för 17.000 om du skall ha nått som är vettigt. Du kan jämföra vilket U-värde partierna har.

Vi fick akut lägga på massor av isover isolering över plattan innan vi hade fått upp glaspartierna då detta var i dec/jan 2004. Jag hade även en rörpulare förbi här i veckan som hade varit på ett jobb där slingorna hade frusit, mindre roligt. Där gick dom med nån värmescanner får att hitta läckan .. och sen är det bila i plattan som gäller.

Är det -15 i ett par dagar så kan du tro det är kallt på plattan om du inte har isolerdörrar etc.
 
Det e därför vi valt elgolvvärme. Slipper bry sig om sånt... ;)
 
Pefekt :)
 
Om man har en isolerad platta så tycker jag definitivt att det är ett alternativ att lägga ytterligare isolering (10mm) på plattan, elgolvvärme och sedan klinkers. Det blir ett snabbt system som dessutom är lätt och billigt (beroende på klinkers) att byta ut om det nu skulle paja på en 20-års period. Att detta skulle bli dyrt håller jag inte med om.

Såvida man inte har en shuntgrupp ledig i ett befintligt golvvärmesystem så är det massvis med merkostnader att fixa sådant, samt komplext med tanke på frysrisken.

När det gäller resonemanget att man behöver energiglas i uterummet, så är det endast ekonomiskt försvarbart om man tänker ha utrymmet kontinuerligt uppvärmt. Om inte, så tar det mååånga år innan man kan motivera prisskillnaden på energiglas vs standardglas. Detta under förutsättning att man slår på golvvärmen när man vill ha den och sedan stänger av den när man går in för kvällen.

Jag skulle dock aldrig gjuta in elslingor direkt i plattan. Då måste du i princip alltid ha det uppvärmt, då det tar typ ett dygn innan nån direkt värme kan skönjas. Detta gäller även vattenburet system, men då har man (kanske) fördelen att få värmen billigare än elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.