Jag ska under våren asfaltera om hela infarten till huset och därefter bygga en carport. Jag ser att många här på forumet pratar om att gjuta betongplatta i carporten. Vad är fördelen med det jämfört med asfalt? Hela min infart inkl där carporten ska vara är på ca 180 m2 så det verkar ju enklast att asfaltera allt,när dom ändå är här med sina fina maskiner?:confused:
 
Det kan kanske vara lämpligt att planera var och hur stor carporten ska vara, samt hur den ska grundläggas. Den kan inte stå löst på asfalten, utan måste förankras i marken. Detta bör klargöras och prepareras innan, eftersom det är bökigt att gräva i asfalt, samt att det mesta av asfalten runt omkring carporten kommer att behöva grävas upp. Gräva hål för plintar t ex, och hur ska takvattnet tas omhand? Behövs el etc? Men jag kanske slår in öppna dörrar, ni har kanske redan planerat och förberett?

Som underlag för en carport och ev förråd så duger asfalt gott. Det är nog mer om man lätt vill kunna konvertera carporten i framtiden till ett riktigt garage som betongplatta är bra att ha.

Så med förberedelse för carporten gjord har du helt rätt, det är enklare och billigare och helt ok att låta asfaltera även där vid ett och samma tillfälle.
 
Tack för svar! Det blir plintar som får placeras ut i samband i samband med markarbetena. Takvattnet var det bra att du nämde,har jag inte tänkt på....Det får nog bli en stenkista under asfalten,har ingen annan möjlighet.
 
Jag förordar betong.
Asfalt är mjuk. Efter ett antal år kommer det att bli ordentliga hjulspår där man kör in och ställer bilen. Det kan också vara en fördel då det underlättar inkörningen.
Asfalt löses också upp av olja och bensin och alltid blir det lite spill.
 
Tack, ska kolla lite mer med en av grannarna som har betong i sin carport.
 
Betong 100 gånger av 100!
 
Avfettningsmedel har också en negativ effekt på asfalt, men nu tvättar kanske inte ts bilen inne i carporten.
 
Asfalt är mjuk. Efter ett antal år kommer det att bli ordentliga hjulspår där man kör in och ställer bilen. Det kan också vara en fördel då det underlättar inkörningen.
Asfalt löses också upp av olja och bensin och alltid blir det lite spill.
Alla parkeringar har asfalt. Jag har då aldrig sett asfalt i upplösningsfasen på parkeringar. Om det skulle ske, så tar det förmodligen 50-100 år, och då förutsätter det ett dagligt droppande.
Vad gäller hjulspåren så kommer de, men det gör de även på uppfarten. Vad gör det? I min värld är en carport ett ställe där man ställer bilen och ev cyklar om plats finnes, men det är inte ett ställe där man ligger och mekar med bilen annat än undantagsvis. Har man för avsikt att meka, så bygger man väl ett riktigt garage? Lyfta bilen på domkraft för att t ex byta däck. Tja, det gör jag på vår grusplan varje år, det är bara att stoppa en brädlapp el bit plyfa under för att få ett jämnare underlag och sprida ut lasten lite. Inga problem.
 
Asfalten är mjuk och är inte den som bär upp, för att få det att hålla krävs tillräcklig överbyggnad med förstärkningslager och bärlager. Det är materialet under asfalten som sätter sig så det blir hjulspår.
Ber man käcka irländare eller liknande asfaltera gör de det, men utan att göra något överhuvudtaget åt undergrunden.

Men hade jag haft pengar över till det och tyckt det var värt att lägga de där hade jag alla gånger satsat på betong. :)
 
Med en riktig platta så kan man enkelt bygga garage när man får lust.
 
Med en riktig platta så kan man enkelt bygga garage när man får lust.
Absolut, det är hela och enda poängen med att anlägga platta nu.
Dock anser jag att då ska man ha för avsikt att göra det själv inom 10 år.
Det är också lämpligt att då se till att ha förberett ordentligt för att täcka egna och kommande husägares okända önskemål, dvs isolerad platta, tillräckligt stor platta för mekande mm (=i princip minst ett dubbelgarage), framdragen el (3-fas), och helst också vatten och värme, samt en el två golvbrunnar.
Slutligen är det ju också bra om man har möjlighet att få ett bygglov för riktigt garage. Det är ju långt ifrån överallt det är möjligt. Nu och i framtiden.

Som jag ser det så är platta endast nödvändigt för mekande, och då är ett dubbelgarage minimum för att det ska vara praktiskt, och då behöver man ha isolerad platta, och man behöver el och värme. Golvbrunn är bra om man vill ha en bruksbil inne. Det är mycket extra pengar bara för att vara redo. Dessutom är det ju inte så mycket pengar som sparas eftersom det mesta av arbetet med att förbereda och anlägga en platta tillkommer. Det ingår inte i en normal asfaltering av uppfarter. Där misstänker jag att det är ganska simpel grundpreparering som ingår. Möjligtvis transportkostnaden för killen med padden sparas, men inte nämnvärt mer.
 
Nu har jag beställt en asfaltering med tillhörande markarbete. I offerten ligger att NCC, som det gäller, ska sätta plintar till carport och förråd. Nu fick jag reda på att de gjuter plintar utan att sätta plintjärn i, de säger att det är lättare att få plintjärnen exakt om man istället borrar hål i de gjutna plintarna och fäster plintjärnen där.
Vad säger ni om det, ni som kan mer än jag?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.