R
Hej,

Jag har dålig koll på vad det heter men har en kamin med stor murstock i betong. De är en glaslucka framtill som man kan öppna och stänga men min fråga är, finns de något stål eller liknande man kan ha som insats för att göra så att mer värme strålar ut från kaminen istället för att gå upp ur skorsten? Dvs något gör de själv tips?
 
Är det typ en insats av märket Keddy eller liknande? Grannen har proppat utrymmet runt sin Keddy med täljsten, det verkar som en del värme kan lagras i dessa stenar.
 
R
jag fick förklarat att denna modell inte ska ha detta då hela murstocken fungerar som avgivare av värme. Däremot ligger de en fläckt vid sidan av ugnen inbyggt bakom en liten lucka och bredvid den ett rör som går ner genom golvet ca 10cm i diameter. På väggen sitter ett reglage som reglerar intensiteten på fälkten men denna verkar inte vara inkopplad. Hur är detta sytem tänkt att funka?
Jag har förövrigt inte frånluftsvärmepump då denna byttes 2007 mot ett luft/vatten system.
 
I moderna hus med mekanisk ventilation ska förbränningsluften till kaminen tas direkt utifrån, t.ex. ventilationsrör via grunden. Om förbränningsluften tas från inneluften är detta dels energislöseri och dels kan det bli fel tryckförhållande i huset så den injusterade ventilationen påverkas negativt.
 
R
Ja alltså, i mitt hus så är det så att efter att man bytte från frånluftsvärmepumpen till luft/vatten systemet så återvinner man ju inte varmluften i huset till pumpen utan den sugs och går rakt ut enligt tekniker på Nibe. Frågan är vad jag borde göra med mitt system och vad funktionen är med fläkten o röret som sitter under har för funktion?
 
Röret kan vara förbränningsluft till kaminen. Fläkten kan vara för att få bättre luftcirkulation så att en större del av värmen kommer till nytta i rummet.
 
Ja precis. Det är alltså viktigt att normalt ha glasluckorna i kaminen stängda.

Spelar ingen roll om det är luftvattenvärmepump med separat frånluftsfläkt eller om det är frånluftsvärmepump med inbyggd frånluftsfläkt. Det är mekanisk frånluftsventilation i huset i båda fallen och luftflödena ska vara injusterade i de olika frånluftsdonen.
 
R
Josth skrev:
Ja precis. Det är alltså viktigt att normalt ha glasluckorna i kaminen stängda.

Spelar ingen roll om det är luftvattenvärmepump med separat frånluftsfläkt eller om det är frånluftsvärmepump med inbyggd frånluftsfläkt. Det är mekanisk frånluftsventilation i huset i båda fallen och luftflödena ska vara injusterade i de olika frånluftsdonen.
Jo jag har en fläkt som reglerar intensiteten på utsugsluften i huset men ju mer jag drar på den ju snabbare kommer värmen i huset att sugas ut menar jag. Jag återvinner ju inte värmen på nått sätt med mitt system med luft/vatten.
 
Om du tar en bild på din insatts och lägger upp så är det lättare att förstå vad det är för grejor.

Jag har nyligen bytt ut en gammal insats från 70 talet mot en ny modern (Contura i5) och det är en enorm skillnad. Den gamla var i princip en plåtlåda med glaslucka med rökrör som gick rakt ut till skorstenen. All värme gick till kråkorna. Conturan är något helt annat. Röken och värmen leds runt keramiken i den på ett ganska avancerat sätt. Tror det är svårt att ens komma i närheten genom att bygga om gamla grejor.
 
R
WP_000473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild. Den sattes in 1990 antar jag när huset byggdes. Luckan sitter på höger sida nertill. Själva betongen är varm ca ett dygn efter att jag eldat i den.
 
R
WP_000480 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och här är en bild på vad som gömmer sig bakom en lucka på ena sidan, snett under kaminen (där som lyktorna på föregående bild befinner sig). Ville man skicka ner varm luft till nedervåningen tro?
 
Redigerat:
R
Hej! SKriver vidare här. Tjejens pappa kollade på det hela och han menar på att röret går ner till undervåningen och sedan rakt ut i husväggen där de sitter en ventil. Han tror därför att det är som så att tanken är att fläkten hjälper till att suga kall luft utifrån upp till kaminen för ovanför fläkten är det ett hål som han tror går in i kaminen på nått sätt. Därmed ska kaminen väma upp kall luft utifrån o inte ta så mycket luft från själva rummet. Vad tror ni?
Nu funkar inte fläkten men ser ut att ha fungerat tidigare. Dock kan jag bara määta upp 190 volt på kablaget till den. Kan det vara de? Det sitter även ett vred som jag nämnde på sidan av kaminen för att styra fläkten men kablaget visar 190V hur jag än vrider på detta. SKa de va så tro, nån som hänger med?
 
R
ingen som har detta system?
 
R
Nu tänkte jag stänga denna tråd. Som avslut kan jag berätta att jag löste hela gåtan!
Jag följde ventilationstrumman och den ledde ut till husväggen i ett rum på nedervåningen (typ förråd). På utsidan av fasaden satt en ventil. Därifrån kom jag fram till att kaminen skulle suga luft utifrån. Fläkten under spisen var alltså till för att suga in luft i hålrummet under spisen och spisen själv använder denna kalluft för att tillgodose sig med syre istället för att suga luft ifrån rummet kaminen står i. Jag mätte upp spänningen på kabeln fram till fläkten och det var bara 180V (döm om min förvåning). Jag köpte istället en ny fläkt på Biltema (kanalfläkt) och bytte samtidigt dimmern på väggen som skulle styra fläkten och vips fick jag igång den.

SÅ nu vet alla ni som kanske undrar om detta själva =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.