Element

De gamla gjutjärns element som var nerflyttade i källaren på 50 talet skall nu komma upp i finrummen igen. De är skickade på blästring samt ommålning. Varje element kostar 2000kr att blästra och måla om. Kommer att installera gammal mässingsventil ”slottsventil” from MMA. www.mma.se a 1200 styck. För att få en riktigt gammal look har även antikvarien föreslagit att använda 20mm anslutningsrör istället för de nya små taniga rören som inte passar till stora gjutjärns element.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Har precis installerat samma golvvärmesystem, måste säga att det är precis hur enkelt som hellst att få allt att lira ihop!

Sen tycker jag dessa displayer är grymt snygga, men förstår hur du tänker 100 år tillbaka så ser de förjävliga ut! ;) Du får snickra in dom med lite snickarglädje!? ;)
 
jurkeller skrev:
Element

De gamla gjutjärns element som var nerflyttade i källaren på 50 talet skall nu komma upp i finrummen igen. De är skickade på blästring samt ommålning. Varje element kostar 2000kr att blästra och måla om. Kommer att installera gammal mässingsventil ”slottsventil” from MMA. www.mma.se a 1200 styck. För att få en riktigt gammal look har även antikvarien föreslagit att använda 20mm anslutningsrör istället för de nya små taniga rören som inte passar till stora gjutjärns element.
Gillar jag. Håller på med ett liknande projekt. Tackar för länk. Varför måste de blästras var de i så dåligt skick?
 
De var inte i dåligt skick men de har säkert varit ommålade 10 gånger och enda sättet att få bort alla gamla ojämna färglager är att blästra, ren skönhets lösning.
 
Efter lite revideringar börjar AV systemet falla på plats. Den största utmaningen var att jag från början vill ha ett centraliserat system där jag kunde spela in TV och spela upp i vilket rum jag ville och att alla filmer och musik var centraliserade och kunde spelas upp i vilka rum som helst. Nu blir det ett ”billigare” mellanting. Det är TV på 5 ställen (Kök, Vardagsrum , TV rum, Gästrum och sovrum) Med follow me funktionen från Canal digital kan man nu spela in ett TV program i vardagsrummet för att sedan spela upp det i TV rummet, men än så länge går det bara mellan två olika ställen. Med Canal digital kan man tydligen bara ha 4 anslutningar på ett Bas abonnemang så nu blir det vanlig markbunden TV i gästrummet. Alla TV aparater blir Samsung senaste serie då man kan koppla den till nätverket och kolla på filmer från en NAS server i källaren. Vad gäller musik blir det ett trådbundet Sonos (tydligen mer stabilt) och i de rum där man vill ha mer kräm installeras en förstärkare. Vi komemr ha 4 soner inklusive Altanen. Vi är varken ljud elelr bildfanatiker så vi har valt ganska standard saker vad gäller Hemma bio system (även det Samsung så man kan styra från samma fjärr) . Vi har även installerat rörelsekänsliga IP kameror i alla entréer som kopplas till samma NAS server så man vet hur de objudna gästerna ser ut. All in all med alla Servrar, routrar , TV apparater, paraboler etc går hårdvaran på 125,000 och installation på 50,000.
 
Intressant att läsa om en så stor renovering och med så totalt annan budget än vad jag själv håller på med. Glöm bara inte bort att bilder säger mer än... :)
 
Nu är nedan system spikat efter mycket fram och tillbaka. Det fans 3x70meter borrhål som gjordes för ett 10 tal år sedan och totala effektförbrukningen låg på ca 49kkwh. Tog in en offert från byggfirman ihop med en extern VVS konsult och sedan 3 ytterligare offerter från olika oberoende firmor. Helt otroligt vilka olika slutsatser som de olika kom fram till. Allt från 12kw till 20kw pump och inga nya hål till 1 på 150m. Verkar inte direkt vara en vetenskap och alla vill sälja på en extra saker. Offerterna låg från 150,000 till 225,00 där byggfirman var lägst. I de 150,000 ligger 25,000 för konvektorkyla för ett vindssovrum på 30 kvm. Var lite oroliga för garantier och service när byggfirman installerar men man har tydligen ändå 3 års garanti och kan köpa till 10 år. Nedan är vad som blev spikat.
Nibe F1245, 12kw, med 9 kw el patron
200 VVB
PCS44 - kyl pump
Yardy MVP 35 - konvektor
FVV20 - ventilsats
Ynos Pico - Pump
 
Intressant. Jag håller med dig om att det är konstigt att det inte finns en röd tråd just på bergvärme. Har gjort en liknande undersökning på ett förvisso dock mindre hus.
En fråga dock - vet inte om jag läst fel. Men hur blev det med hålen. Kommer de att användas eller borras det nytt?
 
2 offerter hade nya borrningar och 2 utan. Vi valde utan ny borrningar.
 
Jag har ett 350kvm hus som jag nu renoverar. Jag körde på 2st 180m hål + Nibe 17 kW.
 
jurkeller skrev:
Element

De gamla gjutjärns element som var nerflyttade i källaren på 50 talet skall nu komma upp i finrummen igen. De är skickade på blästring samt ommålning. Varje element kostar 2000kr att blästra och måla om. Kommer att installera gammal mässingsventil ”slottsventil” from MMA. www.mma.se a 1200 styck. För att få en riktigt gammal look har även antikvarien föreslagit att använda 20mm anslutningsrör istället för de nya små taniga rören som inte passar till stora gjutjärns element.
Blev fantastiskt nöjd med elementen med dess ventiler från MMA, mycket mindre blanka än på deras hemsda. element.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JulieWagner och 1 till
  • Laddar…
Ja det blev väldigt snyggt. Blir ju sugen att på fixa till mina gjutjärnselement också. (y)
 
Hur går det med detta projekt? :)
 
Hej,

Jag är färdig med projektet och skall skriva ett riktigt långt inlägg med massor av bilder när jag har energi igen. Byggfirman har dessutom hotat att stämma mig. De drog över budgeten med 38% och sa det först 3 veckor innan byggslut.

Tänkte dock dela med mig av senaste och det näst sista projektet inne i huset.

Jag har just låtit frimura en spis med en Dovre 2575. Först var ju tanken med en öppen spis i köket men jag ville se eld från alla tre sidor och med min lilla rökkanal var det inte att rekommendera och jag har ju två andra stora öppna spisar och det gåt åt typ 40l ved en kväll, helt sjukt.

Jag kunde inte hitta en enda vettig bild på Internet med en frimurad Dovre med glas på alla tre sidor i lite äldre stil så nu tänkte jag dela med mig. Totalt kostade kalaste 110,000 och då ingår allt.

Kamin med 3 glas 25,000
Uppmurning 20,000
Material 20,000
putsning 10,000
Tätning av 11m kanal, 18,000
Läggning av kalksten 9,000
plus div övrigt.

Har eldat lite och jag är ju än så länge nybörjare men det blir en hel del sot, so much för Clean Burning och all marknadsföring om sotfria kasetter. Har förstått att med tre fönster blir det ännu lättare sot
 
  • IMG_3124.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3126.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3127.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Kul att se en uppdatering i denna tråden. Väntar med spänning på ett längre inlägg med mer bilder och beskrivning. Trist att höra om tvisten med entreprenören. Hade ni avtalat ett fast pris eller var det på löpande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.