Nu börjar vi tröttna på vårt solfångarsystem:(. Ingenting har funkat som det ska sedan de installerades för 3½ år sedan. Vi bytte plansolfångare vars plast hade spruckit och satte in vaccumrör. Firman som gjorde det kopplade dom till det gamla systemet som fanns till de plansolfångare som vi hade innan. Det var, såhär i efterhand, en jättedålig idé eftersom vaccumrören jobbade under så högt tryck att säkerhetsventilen löste ut så fort det var varmt och soligt ute. Därför bytte vi installatör eftersom de som kopplat ihop systemen bevisligen inte kunde sin sak. Den nya firman satte in ny styrning, expansionskärl och pump till systemet och på så vis så löste sig problemet med att det var för högt tryck i systemet för de gamla grejerna. Allt väl så långt, förutom att nu funkar inte styrningen.

Styrningen visar bland annat temperaturen på taket och den kan slå mellan olika temperaturangivelser mellan 50 och 200 grader på en sekund. Den växlar alltså mellan olika temperaturer varje sekund, till synes utan ordning. Mitt i natten kan den ange att det är 90 grader på taket, pumpen går får fullt såklart och då kyler den vattnet vi värmt upp väldigt effektivt.

Vi har en vedpanna som värmer vatten i egen tank som sedan pumpar in till den tank som solfångarna värmer. Det verkar som att pumpen till pannas tank kan störa solfångarstyrningen också. Ibland när man slår av eller på den pumpen så ändrar solfångarna den temperatur de visar att det är på taket. :eek:

Finns det någon som har en idé om vad som kan vara knasigt?

Installatören verkar ha tröttnat på att vi inte tycker att det fungerar. De säger sig aldrig haft några problem och att de inte kan sköta allt åt oss. Vi vill ju bara ha en fungerande styrning som inte kyler vattnet vi värmer med ved...

Om ni inte har några tips på åtgärder, så kanske någon kan tipsa om var man säljer sina vaccumrör till bästa pris?
 
Vad tråkigt att det inte fungerar. Har du ett kopplingsschema över systemet som du kan lägga ut här?
 
Var sitter givaren som mäter värmen?
 
Givaren som mäter på taket sitter på en plats i panelen som är gjord för att ha en temperaturgivare där. I slutet på andra panelen kan man säga.

http://www.connaughtsolar.com/uploadedfiles/SR_962_Solar_Controller.pdf Här är manualen till styrsystemet om det hjälper till? Det är så vitt jag kan förstå är det kopplat som det bör vara enligt manualen.
 
Låter som att det är fel på givaren på taket, alternativt dålig kontakt eller kortslutning i givarkabeln. Börja leta felet där
 
Självcirkulation kan förklara varför den visar 90 gr. men att det växlar verkar mer vara glapp.
Självcirkulation är ju ganska lätt att kolla. bara känna på rören när pumpen är avstängd
 
Det blir aldrig varmare än 80 grader i tanken, så att vattnet där skulle ge 90 grader på taket mitt i natten är inte troligt.
Jag vet inget om självcirkulation, men rördimensionen är 16 mm och det är 6 meter från pumpen vid styrningen som sitter vid tanken och upp till panelen på taket. Man kan ta på rören som går till och från solfångarna på taket, så när man känner på dom så är det ofta väldigt enkelt att veta att temperaturen på taket som styrningen visar är fel. Det skulle inte gå att ta i röret utan att bränna sig om det verkligen vore 90-gradigt vatten i det tex.
 
Nu på morgonen vid halv 7 visade temperaturen 45 grader, efter att jag tittat ca 30 sekunder visade den 110 grader då drog jag ut sladden och satte i den igen då visade den 16 grader.
Den betersig minst sagt underligt.
 
Som tidigare sagts, kontrollera givaren som sitter i solfångarna. Kabeln är förmodligen skarvad längs vägen mellan styrning och panel. Där skulle jag börja.
 
Kabeln är inte skarvad annat än till givaren på taket och nere vid styrenheten. Kabeln sitter utanpå men inanför ett nät som sitter om isoleringen till rören som går mellan panel och mottagare.
Ska jag dra en ny kabel och byta givaren på taket?
 
jag skulle börja där, då vet du att felet inte ligger där. borde vara billigare än att byta styrningen också :)
 
Du kan också plocka bort givaren från taket och koppla in den direkt i styrenheten. Värm sedan med handen eller en hårtork av och an och se om tempen verkar följa, då vet du om grejerna funkar i sig och om problemet är kabeln upp till taket.
 
Det är ju smart att testa så, det ska jag prova.
 
Kan det vara induktionsstörningar på tempkabeln? Om den är dragen parallellt med en kraftkabel någonstans utefter längden kan man få felaktiga värden. Eftersom värdet ändras när pumpen startar låter det ju lite misstänkt.
Styrkablar bör dras med ett visst avstånd till kraftkablar, jag tror man brukar ange ca 10 cm.
 
Det känns som det är något som stör. När jag stänger av eller startar pumpen mellan tankarna ändras temperaturen på taket. Firman som installerat sakerna har dragit tempkablarna på vattenrören. Kabeln från givaren på taket ska enl. tillverkaren vara störningsskyddad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.