Hepp. Har fått för mig att bygga en enkel hallmöbel för förvaring samt lite stöd vid tex skopåtagning. En slags kista att slänga ner prylar i samt sitta på helt enkelt. Tanken var att den skall vara synnerligen enkel, en ram som sedan kläs med pärlspont eller råspont samt en lucka i samma material.
Har ingen som helst koll på hur stabil själva ramen behöver vara för att klara att sittas på, om jag gör en ram av 2"2 och sedan klär den - håller den då för farbror Evert eller är det risk att han rasar igenom?
Bifogar här en fantastiskt fin ritning. :)
Tänkt mått är något i stil med 450x450x1200. Grundramen är ritad med brunt - håller den eller bör jag förstärka med fler reglar, här ritat med svart och vad håller den för då tro? Kanske ännu fler reglar?

ram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan tänkas att det håller, men jag skulle nog ha tagit 2x4 till de två överliggarna, kanske 2st extra tvärgående 2x2 i locket också.
Fast jag har å andra sidan en dragning åt att bygga saker som klarar dansande elefanter.
 
Jag byggde något liknande för 10 år sedan.

Först en ram av 30x30 (klöv själv) som monterades halvt-i-halvt i alla anslutningar. Kläddes med 15x95 pärlspont som limmades och spikades. Locket gjordes av 22x95 spont med tre narar. Limmades i spont samt lim + skruv till nararna.

Mina mått var ca B400xH450xL1000

Håller hur bra som helst!

EDIT: Jag använde mig inte av dina svarta reglar.
 
Redigerat:
Bara själva stående råspånt eller pärlspånt skulle lätt kunna bära 100 kg. Men man måste fästa dom stående i något. Och som vojma skrev så räcker det med 30x30. Så om Ts vill använda 45x45 regel så blir det kannon.

Jag hade nog satt fyra reglar på tvären i locket.

Pär
 
Lostmoose skrev:
Det kan tänkas att det håller, men jag skulle nog ha tagit 2x4 till de två överliggarna, kanske 2st extra tvärgående 2x2 i locket också.
Fast jag har å andra sidan en dragning åt att bygga saker som klarar dansande elefanter.
Du är inte klok. En elefant kan ju väga 12 ton. Det där håller aldrig :wow:

Men det är inte en servicebrygga för ånglok eller elefanter som är aktuell,
det är ju bara farbror Evert som skall sitta där.
 
Redigerat:
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Jag får nog erkänna att jag inte räknade med den stadga som råspont/pärlspont ger, utan bara såg/tänkte på ramkonstruktionen.
Sen plussade jag på min elefantsäkerhetsfaktor. :)
 
Tack för svar, låter ju inte helt omöjligt då. Hade iofs tänkt mig liggande panel och inte stående - hoppas att det inte blir ett problem?
Brukar hamna i den där "bygga för elefant-klassen" ofta jag med så jag tänkte försöka komma lite smäckrare undan denna gången. :)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Hur tänkte du göra med baksidan av möbeln? Ett möjlighet är att fälla in t.ex. en plywood där som stadgar upp det hela.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vilka vansinnesdimensioner en del tänker sig.
har en liknande men 2,5 meter lång.
10 mm plywood med list 20 x 40 runtom som förstyvning till alla sidor.
Locket blev gjort av 22 mm virke.
Det svarta i ritningen är bara en tvärslå upptill IOM att min låda är så lång.

Den som föreslog att limma brädorna i locket och sedan limma tvärslåar har inte förstått att trä rör sig mera på tvären än längden, det kommer att kröka sig eller spricka.

Använder man pärlspont till sidorna och list upptill o nertill behövs ett snedsträv också. Limma inte. Skruva. Jo man kan få limma, en dutt på mitten av varje bräda.

Om min låda håller, jodå för flera 100+ gubbar och det sviktar inte ett dugg.

Prptte
 
Jag har ett liknande bygge jag började med i somras av lite spillvirke, den är tänkt som dynlåda.
Stomme i 70x20 sen limmade jag i sponten när jag satte panelen, botten i 12mm plyfa och locket är 19mm furu limträ. Det känns som den skulle hålla för ett par hundra kilo iaf :)

IMG_0314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1054.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1054.JPG
  • IMG_1055.jpg
  • IMG_0314.jpg
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vad snyggt det blir när man bygger enkelt och robust,
och inte försöker gå över sin förmåga (obs, absolut ingen ironi!).

Jag kan rekommendera "glespanel" 28x70 för diverse hemmabyggen för oss som inte är finlirare.
Mycket användbar dimension, relativt rak och kvistfri och BILLIG!

Undrar om det inte är det du använt, Ironpower, fastän du skriver 70x20.
 
Mja jag kollade lite mer noga det var 21x70 panel jag använt, annars är jag nöjd jag ska bara slabba på ytterligare ett lager grönt och montera hörnlister och gångjärn i vår så kommer den bli bra på förstukvisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.