Det är mycket möjligt att det inte är huvudjack (eller att man över huvudtaget talar om huvudjack)
Vi har kopplat in ADSL modemet på ett annat jack och det fungerar kanon. Fast nu har vi ingen fast telefon så då spelar det mindre roll.
Därför har jag inte brytt mig om hur det är kopplat. Vi kan koppla in modemet var som och ändå få det att fungera
 
jag hade mitt huvudjack under elcentralen i fd pannrummet .p Gick upp till köket sen ner till pannrummet. vidare till hallen. vidare till två sovrum och slutligen landa i ett förråd.

så det är rätt svårt att veta vad som är huvudjack och inte men brukar oftast vara närma elcentralen. I lägenheter är det som oftast hallen eller köket. beror lite på som sagt.

Har du en bild på kabel du letar efter+
 
Dede77 skrev:
Hur man sen kan planera så huvudjacket sitter precis vid diskbänken är ju en annan femma :S
av den enkla anledningen att en Cobratelefon gör sig utmärkt på köksbänken.
alternativet kan vara att ha huvudjacket på andra våningen i ett sovrum.

protte
 
Dede77 skrev:
Det är mycket möjligt att det inte är huvudjack (eller att man över huvudtaget talar om huvudjack)
Vi har kopplat in ADSL modemet på ett annat jack och det fungerar kanon. Fast nu har vi ingen fast telefon så då spelar det mindre roll.
Därför har jag inte brytt mig om hur det är kopplat. Vi kan koppla in modemet var som och ändå få det att fungera
Precis. Det där med koppla in i första jacket för ADSL är bara för
a) vidarekoppling av ångtelefoni och
b) eftersom standarden på hur det är kopplat är minst sagt varierande så får man färre och kortare supportsamtal om man insisterar på inkommande jack. Är det riktigt så fungerar det var som.

Eftersom standarden som sagt är varierande så kan man ibland få högre hastighet på ADSL om man kopplar in det i inkommande. Det är långtifrån alltid sant, men kan vara värt ett försök.
 
En stor anledning varför man skulle ha det inkopplat på första jacket är och för att det inte ska brytas när någon lyfter en telefon som är inkopplad i första, om man tex satt det i efterkommande jack.
Har man det inkopplat efter första jacket men inga telefoner ikopplade innan så bör man inte ha det problemet.
 
Precis, det är ett av supportsamtalen jag refererar till som man slipper. Dvs "Det bryts ibland..." när någon lyfter på luren som ligger på telefonen före.
 
Och därför drar man fyrledare mellan jacken , för då kan man koppla vilket uttag som helst som första uttag.
 
Precis. I en "modern" installation så drar man fyrledare i stjärnnät. (Fysiskt då. Elektriskt så blir det kaskadkopplat.) Men nu gjorde inte ens Televerket själva det historiskt så då kan man sitta sämre till.

Lösningen idag är förstås att inte dra någon telefon, utan använda "första" uttaget till ev. ADSL och sedan använda nätverk för ev. koppling till basstationerna för sina trådlösa telefoner... ;)
 
Kaskadkopplat?? man kopplar i serie som man alltid gjort, det är standardkoppling i Sverige, Tanken är att man inte ska ha möjlighet att som tex i USA tjyvlyssna på pågående samtal
 
Vad händer om du sätter en mulitmeter på tåtarna får du spänning då?
 
spik99 skrev:
Kaskadkopplat?? man kopplar i serie som man alltid gjort, det är standardkoppling i Sverige, Tanken är att man inte ska ha möjlighet att som tex i USA tjyvlyssna på pågående samtal
Nej, telefoner i Sverige är inte seriekopplade. Standarden är att de sitter parallellt. Parallellkopplingen görs dock i en kedja, så att efterföljande telefoner kopplas bort när en telefon används. Detta kallas kaskadkoppling.
 
Och i min värd är dom seriekopplad även om trådarna är dragna i kaskad.
 
spik99 skrev:
Och i min värd är dom seriekopplad även om trådarna är dragna i kaskad.
Problemet är att begreppet "seriekopplad" redan är upptaget när vi pratar om el. Med en helt annan betydelse. Så för tydlighetens skull så skadar det inte att använda ett mer precist ord så för att undvika missförstånd. (Jag har faktiskt sett någon försöka seriekoppla telefoner. Det fungerade inte... :))

Och "trådarna" är typiskt dragna i stjärna, inte kaskad. Du ser vad lätt det blir förvirrat om man blandar och ger med terminologin. :)
 
Vad gäller kabeln jag letade efter så är jag till 99% säker att det är telefonledningen in till kåken.
Hittade också jacket där just denna kabel dyker in. Jämförde utseendet med den som kom upp i jacket med den som ligger i grunden och de är misstänkt lika :)

Hur det sedan är kopplat i resten av huset spelar i mitt fall ingen roll eftersom vi enbart har vårt ADSL-modem och inga telefoner som bryter. Det fungerar med bra hastighet oavsett vilket jack vi kopplar det till.
Skulle vi haft telefon också hade jag antagligen kopplat om det. En Cobra på diskbänken kan väl vara snyggt men ett ADSL-modem är det inte.
 
Dede77 skrev:
En Cobra på diskbänken kan väl vara snyggt men ett ADSL-modem är det inte.
Ah, men det kanske finns ADSL-modem som ser ut som en Cobratelefon? Det tänkte du inte på... :) (Det vore ju iofs ett coolt hack, om man bara kunde hitta en Cobra att skrota, men det lär ju inte bli lätt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.