Vad jag förstår gäller en "ny" SIS-standard beträffande areor, SS 21054:2009.

Enligt denna ska en altan inte räknas som byggnadsarea, BYA. Undantag görs om den är underbyggd.

Är det någon som vet vad som menas med underbyggd? Det kan bli en central frågeställning för de som vill bygga till/ut och inte har så mycket kvm kvar som inte redan är utnyttjat. Slipper man räkna in eventuell altan i redan använda ytor kan man få några eftertraktade extra kvm att använda till andra byggnationer.
 
[h=2]Altaner[/h]
Altaner är lovfria upp till en höjd av 1,20 meter ovan mark. För altaner med en högsta höjd mellan 1,2 - 1,8 meter över ursprunglig mark ska myndighetsnämnden kontaktas för att göra en bedömning om altanen ger ett visuellt intryck av att vara en tillbyggnad och bygglov därmed krävs. Altaner med en högsta höjd mer än 1,8 meter över ursprunglig mark kräver bygglov.
Byggnadsarea ska endast inräknas för underbyggda altaner, där definitionen av underbyggd är att utrymmet under altanen är inklätt med väggar, är försedd med dörr eller annan öppning, har ett beträdbart golv samt en rumshöjd på minst 1,9 meter.
 
Oj, det hade jag inte alls tänkt på, tack erik.lindgren för att du tog upp detta!

Vi ska bygga en ny altan som sträcker sig över suterrängdelen och har tänkt gräva ur för ett förråd under den. Altanen kommer nog att bli runt 1,4m på högsta punkt men det beror lite på hur man mäter eftersom marken sluttar längs huset och det är en upphöjd plantering längsgående...
Mäter man från planteringen blir det nog under 1,2m men mäter man på högsta stället blir det mer...

Hur avgör man det?

Mvh,
Anders
 
Tack MathiasS för svar. Jag har hittat samma definition av underbyggd på nätet som du nämner;

"definitionen av underbyggd är att utrymmet under altanen är inklätt med väggar, är försedd med dörr eller annan öppning, har ett beträdbart golv samt en rumshöjd på minst 1,9 meter."

Jag får några följdfrågor i mitt huvud;
a) finns det en referens på denna definition man kan hänvisa till (jag hittade bara en text på nätet, lite oklar källa)?
b) vet du om alla kommuner är skyldiga att följa detta?
c) måste alla delar gälla för att den skall anses underbyggd, dvs förutsätter det att det finns väggar OCH en öppning OCH ett golv OCH en rumshöjd över 1,9 meter? Eller räcker det med att endast en förutsättning är uppfylld, tex rumshöjd på minst 1,9 meter?

För att ta ett kanske vanligt exempel, man bygger ut en altan vars yttre sida står på två pelare. Per definition får ju utrymmet under automatiskt EN vägg (den som vätter mot huset), dock inga väggar på resterande tre sidor. Således heller ingen dörr. Det kanske ligger plattor på marken för att komma upp från fukten. Låt säga att höjden (avståndet mellan undersida altan och mark) är 2,5 meter. Skulle du kalla denna underbyggd?
 
Redigerat:
  • Gilla
lottielof
  • Laddar…
Väggar och golv har inget med saken att göra.
 
Jag antar att det är OCH som avses samt att detta definieras i PBL, plan och bygglagen.
 
Hej!

Har tittat på SS 21054:2009 - och jag hittar ingenting som säger att en altans BYA inte skall räknas in i den totala byggytan. Är det någon som vet något mer om detta?
 
haavard skrev:
Väggar och golv har inget med saken att göra.
Utan att försöka verka dryg; skulle man få önska att ett sånt påstående kompletteras med någon form av källangivelse, referens eller liknande? Det är svårt för en lekman att skilja ett sånt fullt rimligt påstående från om någon skrivit "gäller inte om altandäcket målas vitt." Det blir liksom mer trovärdigt om man hänvisar till en regel, lag eller liknande. Annars är det lika mycket värt som en gissning.
 
Plan- och bygglagen (2010:900) 1 kap. 4§:
Byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,

Det är alltså taket som avgör att det är en byggnad. Väggar är inte nödvändiga. Golv finns automatiskt.
Om altan är med i BYA vet jag inte. Underbyggd skulle jag säga den är om "människor kan uppehålla sig där".
 
Nej, en altan är inte underbyggd bara för att man kan uppehålla sig där. Se inlägg #2.
 
Inlägg 2 är åtminstone felaktigt vad gäller bygglovsfrihet så jag gissar det är felaktigt i sin helhet.
 
Vad är det som är fel menar du?
 
I Göteborg gäller bygglovsfritt till 0,6 m (dvs man får bygga upp till 0,5 m), sedan krävs bygglov och över 1,9 m räknas den in i byggarean på tomten. Detta oavsett vad man gör med utrymmet under, även om man skulle fylla ut utrymmet (med t ex grus) så att det är omöjligt att vistas där. Detta sa iaf stadsbyggnadskontoret till oss förra veckan.
 
Det låter som gamla PBL. Så här tolkar de flesta (tror jag) byggnadsnämnderna PBL idag (Detta saxat från stockholm):

En altan behöver bygglov om altangolvet på något ställe är högre än 1,2 m från den ursprungliga marken. En altan behöver också bygglov om den byggs så att det blir ett rum under, till exempel ett förråd, en källare eller ett garage. En altan ovanpå en byggnad eller i ett takfall behöver också bygglov.
Tänk på att ett tak ovanför en altan behöver bygglov om det inte är ett skärmtak som är undantaget från bygglov genom friggebodreglerna. Se mer information under Friggebod.
 
Ja där ser man, men så här står det på Göteborgs sida:

Altan – utan bygglov kan du uppföra en låg altan, där altangolvet inte någonstans ligger högre än 0,6 meter ovanför den ursprungliga omgivande marken. En högre altan påverkar utseendet på huset och kräver därför bygglov. En altan behöver också bygglov om den byggs så att det blir ett användbart utrymme under. En altan ovanpå en byggnad eller i ett takfall behöver också bygglov, liksom inglasning av altan.

Lite kortfattat och inget om byggarean. Men 0,6 verkar ju gälla i Göteborg iallafall. Nu blev jag också väldigt osäker. Då är väl användbart utrymme under något de själva satt till 1,9 m (som att liten avvikelse i Gbg beviljas upp till 10 % medan i mina föräldrars hemkommun är det 20 %). hoppas det iallfall, vi har mycket snålt med byggyta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.