Vi har en miele maskin. Måste säga att den funkar hur bra som helst.
Har varit med +5 år och den funkar lika bra nu som när den var ny.
Enda som gjorts är pås och filterbyte.

Har även en Electrolux ultra silencer (1a gen) som tjänstgör i källaren, tystare med betydligt sämre kvalitet.
 
Kör en nilfisk king 540 sen 2005. Den funkar kanon fortfarande. Barnen har lekt med sladden men sladdvindan liver livet. Har dammsugit en hel del slipdamm, funkar bra bara att påsarna sätts igen rätt fort. Har kört den tillsammans med abranet slipning med en "grovis" mellan. Gäller att inte köra för länge då den överhettas men funkar fint igen när den fått svalna. Den har levt och lever ett hårt liv och kommer köra på en nilfisk den dagen denna ger upp.
 
Har en volta bolido 4560 sen 13 år tillbaka. Har i princip bara använt Twinner-munstycke och ändå är den tystare än många andra maskiner. Har dammande husdjur sen lika många år, men maskinen funkar fortfarande oklanderligt. Byter filter o påse när det behövs, men i övrigt bara tuta o köra.
 
Mielen gick sönder efter ca 10 år- Köpte elctorlux ultra silence på ica för 990 minus rabattchecken på 5%. Tyst, det är skönt.
 
peternicklas
Man kanske skulle köpa den dammsugaren som har ett vattenfilter, livstid garanti och har en prislapp på runt 40000:- Då slipper man ju att tänka på reperationerna, eller???
 
peternicklas skrev:
Man kanske skulle köpa den dammsugaren som har ett vattenfilter, livstid garanti och har en prislapp på runt 40000:- Då slipper man ju att tänka på reperationerna, eller???
Gjord på NASA utvecklade idéer också väl?? 😂

👨🔫
 
peternicklas
danielandersson skrev:
Gjord på NASA utvecklade idéer också väl?? 


Det är väl en Italiensk dammsugare med inspiration från Audi m.fl. Det finns även Amerikanska modeller.
 
Har kört en del med miele på senare tid. Är inte ett dugg imponerad. Små hjul som är helt värdelösa. Maskinen dras mer än den rullas. Tippar ofta över pga. slangens placering. Locket där uppe ramlade bort ganska omgående. Men den suger bra :) Har mycket stort förtroende för miele i övrigt. Känns som electrolux ligger ljusår fram när det gäller ergonomi. Mieles ser ut och fungerar som en 80-tals maskin.
 
Är jag den enda som fullkomligt gått ifrån vår vanliga dammsugare och städar allt med byggdammsugaren? Köpte en Festool midi och ser inget skäl till att inte använda den? (Eller liknande?)
 
il_duce skrev:
Mieles ser ut och fungerar som en 80-tals maskin.
Och det är väl det som är bra?!?
 
A
Min miele som är över 12 år används fortfarande och är hushållets bästa maskin.
dessutom har jag en Nilfisk ca 8-år används också men den känns mer som en industridammsugare och är inte alls behaglig att använda.
den senaste dvs. tredje maskinen är en Electrolux (dyr j--l) har bara varit fel allt går sönder mycket är bytt s-bagarna är alldeles för små. och nu när äntligen kretskortet gav upp kunde jag omgående ta ski..n till tippen. efter bara 5-års brukande.
 
Jag har en Nilfisk som jag ärvde från mina föräldrar. Den har ca 10år på nacken nu. Den ersatte en Nilfisk inköpt 77 som fick slita hårt i närmare 25år i ett 200m2 hus med hårig katt. Det enda som byttes under alla år var slangen 1 gång samt ett par munstycken(borstarna nerslitna)
Dessutom har Nilfisk ett dj_vla sug.

Såg att någon berömde sin tysta maskin, personligen är jag väldigt skeptisk till en tyst dammsugare. Visst kan man göra motorn tyst men det sån låter mest är ändå sugljudet vid munstycket. Låter även det lite beror det mest på att den suger sämre. En dammsugare ska ju inte bara hålla länge den ska göra jobbet också.
 
Kattvovven skrev:
Är jag den enda som fullkomligt gått ifrån vår vanliga dammsugare och städar allt med byggdammsugaren? Köpte en Festool midi och ser inget skäl till att inte använda den? (Eller liknande?)
Jag körde med min Areo 20-21 i något år innan jag skaffade en GD930, till tjejens förtret. Hon gillade ingen av dom :( Utmärkta maskiner båda två ju... Har tydligen sina nackdelar med att se robusthet och reparationsbarhet som viktiga väden.
 
Här ska det in centraldammsugare, när jag får tid att dra rören. Har idag två Siemenssugare som fick toppbetyg för några år sedan. Suger gör dom men dammsugarpåshållarkonstruktionen (32 bokstäver!) är riktigt dålig. Har bytts på bägge maskinerna.
 
Gamla och dåliga dammsugare är ju rena hälsofaran. Dammet åker ju rakt igenom och singlar sakta ned igen när man stängt av blåsaggregatet. Har själv centraldammsugare, men skulle välja en bra, tyst och välfiltrerad släpdammsugare om jag måste. Pajar den efter 5 år så är det inte ens 10 kr i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.