Har en Nibe 1245-8kw installerad med golvvärme. Funderar nu över om hastigheten på cp för värmebäraren då kompressorn inte går, dvs då den inte gör varmvatten eller värme.
I menyn för cirkulationspumpen (service menyn) finns läget ekonomi. Är det det som är hastigheten då den varken gör värme eller varmvatten? Min är ställd på 70% här lika som för värme. Har delta t på 7 grader för värmebäraren då den producerar värme. Men då den inte gör värme sjunker den ganska snabbt och delta t blir max 1 grad eller mindre. Är det riktigt eller kan cp gå för fort i "viloläge"?

Frågor i korthet:
1) Går cp för vämebäraren (golvvärme) även då kompressorn inte går? (läga auto för vp)
2) om den gör det ska det vara samma hastighet som för värmeproduktion (70% för min del)? Vad blir konsekvensen av att ändra detta?
3) Någon som vet hur inställningen för driftsprioritering ska vara och vad den påverkar? Min är fabriksinställd på 20/20 för värme/varmvatten.
Nybörjarfrågor som kommer upp då jag försöker mig på inställningen.
Hoppas någon har lite svar :)
 
1) I läge auto kommer cp gå tills vp ställer sig i sommarläge då stoppar den och används endast för vv produktion.
2) Man kan sänka läge ekonomi läge= när kompressorn står till ett lägre värde som fortfarande ger fullgod cirkulation i systemet det berör inte vp men kan ge ojämn värme om det ställs för lågt.
3) Drift prioritering betyder att vp gör vv max 20 min om det samtidigt finns värmebehov och tvärtom. Den kommer alltså att växla mellan vv och värme var 20 minut om det finns behov. 20/20 tycker jag funkar bra.
 
Smurfen72: Tack för svaret.
Ställde samma fråga i värmepumpsforum och fick svar från en smurf där med :) Är det möjligen samme smurf ;)
 
Japp men svarade här ändå kan ju vara fler som undrar.
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.